Gå til innhold

Motorbytte fra N47D20A til N47D20C


pettan
 Share

Anbefalte innlegg

Etter at jeg fikk registerhavari på min 2008 318d med N47D20A motor og manuell girkasse søkte jeg masse på nettet for å finne ut om det gikk an å putte inn en N47D20C motor, da det er enklere å finne en "C" motor med lav km stand.

Finner flere på nettet som har gjort dette, men ikke funnet en god oppskrift på hva som må gjøres for å få dette til å fungere.

Jeg bestemte meg for å prøve, og jeg klarte å finne en "C" motor fra en kollidert bil (116d 2011mod med manuell girkasse) med bare 70 000km. La inn chassinummer fra bilen denne kom fra i ETK og fant ut at blokk, topp og svinghjul hadde samme delenummer. Slik jeg kunne se var forskjellen på disse to motorene kun i det elektriske, EGR og innsug.

Jeg kjøpte motor, og plukket all elektronikk fra den gamle motoren (Ledningsnett og alle sensorer/givere) og moterte på den "nye" motoren. Flyttet over hele EGR opplegget og innsug.(Kan sikkert bruke samme innsug, men Innsug fra "C" motoren hadde en sensor som ikke var på "A" motoren.)

Turbo ble også byttet over fra den gamle til den "nye", da turboen på den "nye" motoren hadde fått skade i kollisjon. (Har ikke sjekket delenummer om turbo på disse to er like, men det er forskjell på eksos manifold, da "C" motoren har et rør som ikke er på "A" motoren.)

Injektorene fra "C" motoren lot jeg stå på, da jeg ikke fikk ut alle på den gamle.

Etter at alt var byttet over og motoren var tilbake i bilen, started denne opp med en gang uten noen feilmeldinger, og alt ser ut til å fungere fint.

Jeg vet ikke om alle N47D20C motorer er like, så er sikkert lurt å sammenligne delenummer om en har chassinummer på bilen motor kommer fra, men tenkte dette kunne være til hjelp om det er noen som vurderer å skifte fra "A" til "C" motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virket som om det gikk mye mer smerte fritt for deg en hva det gjorde for meg når eg byttet motor av samme grunn :P

Eg har ein 318d manuell 08modell E90 som fikk register havari, fikk skaffet ny brukt motor fra ein E92 320d automat. Selve motor bytte var ganske enkelt og greit, da eg ikkje har flyttet over noe av sensorer, turbo osv, da nye motoren var ganske ulik, forskjellige dyser, turbo, innsug osv.. 

Etter all monteringen var ferdig var det ikkje håp i å få start, selv om eg fikk programmert dysene opp mot hjernen. Kjøpte derfor styreenhetene som hørte til nye motoren og da startet den med ein gang, men med masse feilkoder som ikkje vil vekk uansett hva eg prøver.. Så har nå kjørt uten cruise controll, DSC/DTC i et halvt år..  mistenker det kan være at hjernen tror fortsatt den er automat :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Har nøyaktig samme utfordring for en 118D med havarert N47D20A motor. Det er jo nesten ingen av disse motorene å oppdrive! Og de er priset mye høyere enn en C-motor med de samme spesifikasjonene. Er fristet til å prøve, men det kan jo bli en veldig dyr affære hvis det ikke funker...... Har det vært problemfritt også i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...