Gå til innhold

Leiv’s E34 M5 - Alpina & mye annet ymse


liffi
 Share

Anbefalte innlegg

Alle andre enn de minste hadde 1 stempels kalipper. Disse har betydelig mer (i dette spesifikke tilfellet) bremsekraft enn den aktuelle 4 stempels løsninga.

E31 840 4 stempels kalipper og skive er bolt on (mulig nyere enn et visst år, lenge siden jeg styra med e34 selv). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, liffi skrev:

Så 740 og 750il hadde hva da?! Skal ha dem på M5’n. Å at det ikke er bolt on er jeg klar over, men får dem nok på håper jeg

Er fremdeles en gammel E34😂 men, har ikke mistet all motivasjon men noe! Men går fremover nå da

He he, jo jo, men ikke en hvilken som helst e34 😉 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, TRF skrev:

Alle andre enn de minste hadde 1 stempels kalipper. Disse har betydelig mer.......

Men hvordan er dem i forhold til org M5 bremser da 🧐 litt teit og nedgradere da! Regnet med disse var greie jeg.

 driver å byr på no 4stemplet fra porsche også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E34 m5 finnes med 2 (egentlig 3) forskjellige bremser.

Men åssen er hvilke i forhold til m5? Hva er du ute etter med å bytte bremser? Og hvorfor i all verden Porsche kalippere?

Prosjekter som dette lønner det seg å klart definere hva man forsøker å oppnå først, deretter å gjøre litt undersøkelser på hva som kan tilby det du er ute etter på mest fornuftig vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TRF skrev:

E34 m5 finnes med 2 (egentlig 3) forskjellige bremser.

Men åssen er hvilke i forhold til m5? Hva er du ute etter med å bytte bremser? Og hvorfor i all verden Porsche kalippere?

Prosjekter som dette lønner det seg å klart definere hva man forsøker å oppnå først, deretter å gjøre litt undersøkelser på hva som kan tilby det du er ute etter på mest fornuftig vis.

Finnes 3 typer ja men på 3 forskjellige M5’r. Dette er en tidlig 90 3.6 ( minste bremsene )

nei altså om E38 kaliper er noe bedre en mine ( nevnt minste typen M bremser ) 

nei, grunnen til porsche bremser er vell også en oppgradering til mine bremser mht størelse samt ser jo fint ut med store bremser synes jeg! Og hvor jeg vill med prosjektet er vell greit beskrivet i første post :) bilen skal bli en hel å fin M5 med tiden, men tar litt å litt. Motor er jo som sakt under rep nå, så skal understell byttes samt lakkes smått. Bilen skal brukes i sommer ( første mål er Gs Bud ) 

etter sommeren skal mer utbedres i understell å interiør skal ut og tilslutt skal bilen hellakkeres, men dette er noen år til tenker jeg da lakken er relativt grei nå. Skilt skal også på 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bruke e38 kalipperne må du lage adapter. Jeg vet ikke hvilke skiver du da ender opp med. Har et fint Excel ark jeg lagde for mange år siden med oversikt over disse alternativene (ikke e38, da det er meningsløst å bruke de), men har ikke tilgang på det med det første. Uansett, fra hukommelsen;

Brembo i 4 stempels (e31, 325mm skive) har ørlite grann mindre bremsekraft enn m5 3.6. Men det utgjør ikke mer enn at bremsebalansen blir ganske riktig for aggressiv kjøring. Du er dog på en knivegg, og bør vurdere å kjøre med en moderne abs som aktivt justerer bremsebalansen. Klosser med godt bitt (PFC eks) bør også sitte foran.

Ellers har jo 4 stempels kalipperne et par andre fordeler over en stempels. Men absolutt bremsekraft er ikke en av de. 

Det var ikke prosjektet som bilen i sin helhet jeg mente, men bremseoppgraderingen. Gjør man ikke hjemmelekse si så så blir det fort dyrt, og gjerne med en bil som har lengre bremsestrekning enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) ang bremser så har jeg ikke den største kunnskapen, utenom at jeg trudde 4 stemplet var bedre etter hva jeg har hørt å sett andre oppgradere til. Adapter har jeg fått tak på så det skal ikke bli noe problem.

får vell bare selge dem jeg da og beholde org bremsene hvis det ikke er noe vits med bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke ute etter noe annen en oppgradering av eksisterende bremser som forklart tidligere, da jeg trodde disse var relativt bedre. 

 

Har adaptere til calipper ja, skiver er ikke kjøpt / bestilt eller målt.. Fikk pm av en bekjent at han hadde liggende adapter så bare kjøpte det og ba han sende så venter på dem.

men nå er det mye skriv innpå her. Vi får fortsette på Pm om du lurer på noe mer spessielt ang min "oppgradering" eller om du har noen andre tips / info pg komme med. For dette kan pågå i x antall sider

Endret av liffi
Tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Se på denne støvete kameraten her a :) 

Kjedet virker "stramt" så er spent på hva man finner nedi her. Er ikke lenge til Gs treff i bud så tiden er knapp ! Men viktigste er og få den til å gå som den skal. 

521968DC-31E8-4C17-9507-5A6FDA4F168C.thumb.jpeg.689459ec38279be9e8390c24e5a004a8.jpeg4A3809A8-D21C-46DC-8DA6-EB9F91D4112C.thumb.jpeg.c5bafbe5d0de986a02be8f6ca3cae525.jpeg

 

også utrolig hvor mye denne fargen endrer seg i lys :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Brembo brensene selges hvis noen er int. 

Medfølger adapter til E34. Selges med lite tap 3000,-

B112145C-679C-4FDE-8EC9-D86A266055D3.thumb.jpeg.3d22e45196d8703b7729c7349380d27d.jpeg23676F6D-35A6-4CC8-BB94-F8D2FE814FFC.thumb.jpeg.3b234b2e9e9057b7249b8c0af0bbc5c6.jpeg

Endret av liffi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda ikke vasket 😎får seg en rens når alt er oppe å gå. Idag fyra den og gikk i ca 3min før vannpumpa låste seg! Så nå er det bare og vente på litt nye deler så nærmer det seg Gs bud. Må også lakkere bakluke.

Resten av skjønnhets merkene på bilen får bli til den skal hel lakkeres. Understell og div skal taes først. Også fått tak på 2 sett hjul som jeg har leita lenge etter 🤙🏻

D2C544C9-35D4-40C2-9BD9-E67C6DDDEDC7.thumb.jpeg.87a82b1564ee48d7f17d711104dcaad0.jpeg2AAF5734-951A-4365-8DFD-D623B5589DE9.thumb.jpeg.b5498d0d39f887239128f0cc909990b9.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • liffi changed the title to Leiv’s E34 M5 - Alpina & mye annet ymse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...