Gå til innhold

Fylt 1:5 bensin på m47. Går det bra?


Evopower
 Share

Anbefalte innlegg

Ja så har jeg dette på tabbelista mi også :P

Sto å fylte 98 bensin på 520d'en i dag. Tanken hadde ca 90km rekkevidde igjen. Tipper det er omtrent 6 liter diesel.

Fylte 15 liter til jeg kom på at det var bensin jeg fylte på! Fylte opp resten med diesel. På en 70 liters tank vil 15 liter bensin være 1:5.

Jeg kjørte den 4,5km lange turen hjem. Hørte ingen ulyder, slo av motoren i nedoverbakker og lå under 1500 o/min.

Er det noen tjuvtriks som gjør at dette går bra? Eller må jeg tømme ut ALT? Blææh..

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Evopower skrev:

Ja så har jeg dette på tabbelista mi også :P

Sto å fylte 98 bensin på 520d'en i dag. Tanken hadde ca 90km rekkevidde igjen. Tipper det er omtrent 6 liter diesel.

Fylte 15 liter til jeg kom på at det var bensin jeg fylte på! Fylte opp resten med diesel. På en 70 liters tank vil 15 liter bensin være 1:5.

Jeg kjørte den 4,5km lange turen hjem. Hørte ingen ulyder, slo av motoren i nedoverbakker og lå under 1500 o/min.

Er det noen tjuvtriks som gjør at dette går bra? Eller må jeg tømme ut ALT? Blææh..

Faren min fylte bensin i sin w210 et par ganger. Vet ikke nøyaktig hvor mye det er snakk om, men han gjorde som deg og fylte opp dieseltanken full. Så til slutt fylte han på olje i tanken. Dette trikset fungerte begge gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer 1 liter 2 takts olje på, men ikke noe poeng i det hvis alt må tømmes ut. Planen nå var jo å kjøre tanken tom nettopp for å skru den ned i forbindelse med reparasjon. 

Hva sier man, på med olje og la det stå til? Det er jo et urgammalt tresjeverk, ikke moderne common rail, så det bør jo gå greit sånn rent system messig. Det jeg er redd for er bensin inn i allerede høykomprimmert diesel forbrenningskammer. Brenner vel stempler og ventiler da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis hadde ca 9 liter bensin av 70 liters tank og 1 liter to-takts olje oppå der igjen, på v70 fra 2006. Den merket ingenting av bensin og går enda. 

Faren min fyllte full tank på en Hiace og kjørte den til den stoppa av feil drivstoff. Kjørte ei mil med hosting og harking. Tok ingen skade av det den heller. Den går enda 12 år etterpå med samme motor. 

Min lille vurdering er å få på 1 liter to takts olje å la det være. To takts olje blander seg med bensin så det går nok bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde MB Diesel fra 64 og 77, hhv. 200D og 220D. Synes å huske at det sto i instruksjonsboka at man kunne blande inn ca 30% bensin om vinteren. Kompresjon 21:1. Vinterdiesel er jo en "moderne" oppfinnelse. 

Veit ikke om dette er en katalysatorbil, men 1 liter olje høres litt mye ut. Tror jeg brukte 2 dl på en tank, men tror ikke det sto noe i instruksjonsboka at man skulle tilsette noe smøring.

Når du har brukt 5, 6, 7, 8, 10 liter kan du jo etterfylle med diesel for å bedre blandingsforholdet.

Endret av orala
Tillegg.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes jo mer betryggende ut at flere har opplevd det samme :) men det jeg tenker er jo at diesel er lettere enn bensin. Bensinen blir liggende på bunn i tanken, nærmest ublandet, og er det første som blir sugd inn i motoren.

Det er vel katalysator, men ikke dpf på denne modellen. Er redd for tenningsbank og ødelagt motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tåler nok fint 1 liter olje. Det blir jo en 1:15 som jo er ganske mye olje, om man ser på to-takt motorer. Du kan jo ta litt mindre da. 1:30 blir jo en halv liter olje. Da betyr det kanskje ikke så mye at den suger inn bensin.

Jeg er dog usikker på om diesel og bensin ikke vil blande seg i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det må blande seg. Mercedes anbefalte det på vinteren som jeg skreiv ovenfor.

Forøvrig er diesel tyngst. Egenvekt 0,84 kg/L. Bensin 0,74.

 

 

Endret av orala
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...