Gå til innhold

Feilkoder på 118d n47


takoon
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

fikk ut endel feilkoder i forbindelse med at den gule motorlampa lyste her om dagen.

den første er: 4501 med denne texten: DDE: Exhaust- gas recirculation control deviation. Merket ikke noe på motoren eller kjøremønster.

kan nevnes at ny EGR ventil ble skiftet i fjor. Neste var 49F2 med denne texten: message ( speed,0xCE). Og så A559 med denne texten: Instrument cluster: Power suply has been switched off. Og siste: A6D1 med texten: Auxilary- water pump. Slettet så feilkodene og kjørte en tur  og den gule motorlampen forble borte. Kan man konkludere med dette at det eventuellt kun var dårlig kontakt et øyeblikk på en sensor eller en kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gule motorlampa er knyttet opp mot dieselpartikkelfilteret som ikke har blitt skikkelig regenerert, pågrunn av for mye småkjøring. Kjør en tur på 30-40 min med minimum 2500 rpm, så vil du helt klart merke forskjell på motoren. DDE feilkoden bekrefter dette. 

De andre vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja, lampa kom på i forbindelse med køkjøring så det var nok dieselpartikkelfilter. Rart at en ikke merker noe ved kjøringa. Hadde en Toyota Rav4  med dieselpartikkelfilter og den gikk så dårlig når lampa kom på at jeg måtte stoppe og ta av den ene batterikabelen for nullstilling. Det skyldtes også feil med regenerering av partikkelfiltret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifta forresten til sommerdekk i dag og da kom den RØDE dekktrykkslampa på. Diagnosen indikerte en feil på venstre speedsensor bak ( som jeg skifta tidligere i vinter). Tok ut sensoren og rengjorde den og prøvde å nullstille etterpå uten hell. Forslag til hva en kan gjøre for å få bort lampa da den kom på kun ved hjulskift. Koble fra batteriet en stund??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må inn i servicemenyen og nullstille punkteringsvarsleren hvergang du har sjekka lufttrykk, eller bytta hjul. Enten via BC knappen eller iDrive. 

Bilen vil forsøke og automatisk starte regenerering av DPF, ved for mange avbrutte forsøk vil du måtte dra på verksted for manuell start. Min 320d går røft når regenereringen har startet, du kjenner det også på lukta litt sånn vinkelsliper lukt, om den har forsøkt og regenere.  

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BC knappen ble forsøkt brukt men lampa kom tilbake umiddelbart.

lufttrykk ble også sjekket. Ved tidligere hjulskift så har kun GUL lampe dukket opp og vært greit å fjerne. Denne gangen ble den RØD som jeg ikke skjønner hvorfor  da det KUN ble gjort hjulskift med de samme hjulene/dekkene som tidligere år og ikke noe annet arbeid ble gjort i forbindelse med dette.

Skal ta av en batterikabel i morgen for å se om det kanskje hjelper å nullstille med den metoden. "Wish me luck" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Reis til et verksted og ta en exhaust backpressure test. Er det N47 det er snakk om så skal det være fult mulig. Der vil dem se om er partikkelfilteret som er tett. Eller så KAN det være EGR ventilen igjen for den er helt ræva på den motoren. Og du vil ha garanti. Om ikke kjøle delen som EGR ventilen går nedi er sota igjen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...