Gå til innhold

Montering av Kufateck Fistune DAB+ i bagasjerom F11


Anbefalte innlegg

Har investert i kufatec fistune til min F11 og åpnet positiv og forventningsfull pakken jeg hadde fått av den snille postmannen. Hadde jo fått vite at ettersom jeg har gps og alskens andre bokser i bagasjerommet kunne jeg montere den ute av både syne og sinn, langt fra frontruta. Overraskelsen var derfor stor da det ikke lå ved bruksanvisning i pakken og de jeg finner på nett bare gjelder for biler UTEN LWL i bagasjerommet. 

Kan noen lede meg inn på den riktige sti, eventuellt en link til en bruksanvisning eller steg for steg installasjon til en slik montering?

Nå ligger boksen bare der og ler av meg mens radioen kun sender radiobingo i reprise fra forrige torsdag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterte baki en F10. Der koblet jeg meg innpå strøm fra forsterkeren, og koblet meg innpå fiberloopen der. Bare å finne frem multimeter og måle på ledningene når alt er skrudd av så finner du nok riktig. Tykk rød og tykk brun fant jeg som + og - . Sikkert andre som har flere erfaringer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Qrt75 skrev:

Det gikk. Virker som helt dagligdags å begynne å skru, klippe ledninger og lodde i en bil til flere hundre tusen, men lyd ble det. Ikke ble det seende så ille ut heller. 

Takk for tips Knutmyr. 

Bilder? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
On 29.4.2017 at 17.32, Qrt75 skrev:

Det gikk. Virker som helt dagligdags å begynne å skru, klippe ledninger og lodde i en bil til flere hundre tusen, men lyd ble det. Ikke ble det seende så ille ut heller. 

Takk for tips Knutmyr. 

Her må vi få flere inputs! Hva slags antenne brukte du? Har du soting / solfilm? Bilder? Brukte du kufatec 40150? Skal montere i en f11 -12 mod. med original soting, men er usikker på hvordan det funker med glassantenne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lerxt skrev:

Her må vi få flere inputs! Hva slags antenne brukte du? Har du soting / solfilm? Bilder? Brukte du kufatec 40150? Skal montere i en f11 -12 mod. med original soting, men er usikker på hvordan det funker med glassantenne...

Når det gjelder antenne, er det ikke noe vits å prøve noe annet enn funke ac710. Det er 40150 du skal ha til den bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, awt skrev:

Nå når mObridge fungerer til biler produsert etter 2010 også, hadde jeg ikke vurdert noe annet.

Et lite vennlig tips, da må du oppdatere det du har skrevet i Dab+ tråden din 😀😀 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, awt skrev:

Nå når mObridge fungerer til biler produsert etter 2010 også, hadde jeg ikke vurdert noe annet.

Forklar gjerne fordelene med mObridge kontra kufatec? Monterte nylig kufatec 40149 med funke adsc710 glassantenne i min egen e91. Det funka veldig bra, sterke signal på flere lokale "problemområder".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kommer opp som radio, og ikke CD-veksler. Altså man kan lagre kanaler på tallknappene, man får opp radioen når man trykker på "radio"-knappen ved iDrive-hjulet osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men mobridge krever koding er det så? Dvs en må ha tilgang på en som koder, eller ha verktøyet selv? :) vurderer mobridge så smått, forstår det slik at siden jeg har 6FL og Bluetooth så kan jeg montere i bagasjerommet på min E91, det gjør jo alt så mye enklere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må endre en liten linje i konfigurasjonsfilen til CIC. Fort og enkelt gjort, men en må ha programmet til å gjøre det ja.

Du kan montere den bak ja, gjorde dette selv i min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Lerxt skrev:

Her må vi få flere inputs! Hva slags antenne brukte du? Har du soting / solfilm? Bilder? Brukte du kufatec 40150? Skal montere i en f11 -12 mod. med original soting, men er usikker på hvordan det funker med glassantenne...

Skal få tatt noen bilder av ferdig montering i ettermiddag. Det er slik hjemme hos oss at så lenge bilen er i orden skal den visst være i fruens eie. Den kommer kun innom meg hvis det dukker opp en lampe eller det må byttes dekk :P Derfor er den på bytur i dag. Jeg kan derfor sikker lage en egen  tråd om hvor mange poser og skoesker som går inn i bagasjerommet når hun kommer hjem igjen.

Jeg monterte Funke ADSC700 antennen i sidevinduet bak på førersiden. Rutene er originalt sotet, men det fungerte greit. Jeg bor litt grissgrent, så vi har noen utfordringer med signaler her, men NRK kanalene fungerer veldig bra. På de andre kanalene er det noen huller etter veien, men den tar inn bedre enn Teslaen og Outlanderen til naboene. De har originalt opplegg fra fabrikk. Det virker som om NRK kanalene har myyyye bedre dekning enn de andre overalt hvor jeg har kjørt. Det inkluderer det meste av Trøndelag og hele veien til Gol gjennom Gudbrandsdalen.

Det ble litt skruing for å få skjult ledninger og jeg hadde kun 2mm igjen på jordingen for å få "boksen" på antennen på oversiden av lista. Jeg hadde vel forlanget denne litt hvis jeg skulle ha gjort det en gang til, men det har holdt. Prøvde også uten jording. Det holdt for NRK, men ingen andre kanaler. Regner med jeg må gjøre om dette når det har ristet nok kilometer. Uansett har jeg ikke lagt merke til den antennen i det hele tatt etter at jeg monterte den. Ute av syne, ute av sinn.

Boksen jeg monterte var kufteck fistune 40150. Som nevnt over her så må denne kodes, men det var utrolig enkelt. Det fulgte med en kodingsboks som jeg kun satte inn i OBDII kontakten. 5 sekunder, så var det kodet og i orden. 

At kanalene kommer opp på CD menyen og ikke i radiomenyen greier jeg ikke å hisse meg opp så mye over. Det er jo en fin hurtigknapp op IDriven som da gjør at jeg kommer til radioen. Det som jeg kunne ha sett var endret er at kanalene ligger i to mapper. Alle NRK kanalene ligger i en og alle andre ligger i en annen. Skal du bytte fra NRK til noen av de andre må du derfor først bytte mappe, noe som tar deg 5 sekunder ekstra og tre ekstra trykk. Klarer ikke å hisse meg opp så mye over det heller, for problemet er minimalt. Enten det eller så er jeg ekstremt lite hissig :P

Det jeg spekulerte mest på var å finne strøm til DAB boksen. Jeg endte opp med å fjerne litt isolasjon på strømtilførselen til forsterkeren og loddet på strømkabelen til DAB adapteret der. Funket veldig greit det, men det finnes sikkert en mye enklere måte og jeg er klar for både arrestering og tilbakemeldinger på akkurat den metoden. Funker gjør det uansett, enkelt var det også. 

 Legger inn bilder av ferdig montering når jeg får hendene mine på bilen. Mulig jeg må legge inn søknad eller tømme skabberakkelet for poser og kvitteringer tilstrekkelig for et middels stadsbudsjett for å komme til i kveld, men jeg skal få det gjort :)

Endret av Qrt75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye Qrt75!! Da har jeg en løsning å gå etter på f11'en. Var litt skeptisk til sotingen, men skjønner at det virker uten nevneverdig plunder. Var litt redd jeg måtte begynne med ettermontering av noe orignalgreier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...