Gå til innhold

Kristoffer497
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 520i Induvidual 2003 mod som jeg har bestemt meg for å bytte motor i. Motoren som sitter i er m54b22 og motoren jeg skal bytte til er m54b30. Motoren er hentet og kjøpt i Sverige i går. Det jeg lurer på er om noen der ute har gjort det samme selv eller vet noe om hva som må gjøres. Ikke sikker på om jeg skal godkjenne eller ikke, kom gjerne med tilbakemeldinger her. Ledningsnett er vel samme så eneste som må gjøres er vel å omprogramere hjernen? evt om noen vet hvordan eller hvor jeg kan få gjort dette. Dette er mitt første innlegg på bimmers så visste ikke helt hvor jeg skulle begynne. Takker for alle svar og tilbakemeldinger :)

Endret av Kristoffer497
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, motoren ble kjøpt av en kar rett over grensa ved nordby, var å prøvekjørte motor da den satt i bil for 2 uker siden. Da skal jeg prøve å finne noen som omprogramerer hjernen. Lurer også på godkjennings prosessen om noen har gjort dette før. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på ETK og se hvilke deler som fraviker fra 520 og 530.
Vanligvis holder det med større bremser for å få det godkjent.


For å få full utnyttelse av 3L motoren må du kanskje bytte til større dyser og eksos?
Bilen starter uten omprogrammering, men vil ha tuningen for 2L, så anbefaler å flashe riktig programvare med winkfp så du får full effekt. Hvor holder du til?

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er M54 motoren, så har de samme bellhousing.
En effektpotte og remap så blir det nok fart på bilen.

Ser ut som om 3L dysene har 3.5 bar vs 3bar som du har nå, så ville nok kanskje byttet dyser og for maks effekt.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke er veldig bilkyndig. Ikke jeg som skal gjøre selve motorbytte, men skal være med og prøver å lære underveis. Sitter ikke dysene i den nye motoren da? 

Endret av Kristoffer497
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om du skal gjøre en ordentlig jobb med skifte av bremser og alt.
Så du har jo 2 alternativer

1. Sende søknad, og deretter bruke 500kr og 1 time av livet ditt på å få det godkjent

2. Bli gjeldslave resten av livet ved et uhell.

Jeg veit hva jeg hadde valgt :)

Har selv skiftet dempere til Supersport coilovers og fått godkjent på EU kontroll,
men skal fortsatt lage tid til å få dem skrevet inn i vognkortet.

Gjør det en gang, og gjør det riktig!

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...