Gå til innhold

E90 320i 2006 mod høyt forbruk?


Skylake
 Share

Anbefalte innlegg

Kjøpte en e90 320i 2006 automat forrige måned, forbruket ligger fortsatt på 12l/100km etter at jeg byttet luftfilter, kupefilter og plugger. Er det normalt på den bilen? 

Takker for svar

Endret av Skylake
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal spørre en kompis som har en lik bil. Du snakker om 1.2 pr mil ved blandet kjøring? Mest småkjøring? Høres vel ut til å være et par dl for mye, når f.eks e39 528ia bruker mindre enn dette.

Det er nok ikke sammenlignbart, men en bilkompis i Sør-Tyskland hadde en 1992 540ia som gikk spesielt billig. Han kjørte hardt og likevel brukte bilen hans mellom 1.2 og 1.3 på blandet kjøring. Lånte selv bilen hans og brukte under 1 liter med tilhenger og kjøring på Autobahn i 80-100 km/t. Din 320 burde ikke bruke mer enn 0.6 på langkjøring og under literen på blandet kjøring.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Eirik Viste skrev:

Skal spørre en kompis som har en lik bil. Du snakker om 1.2 pr mil ved blandet kjøring? Mest småkjøring? Høres vel ut til å være et par dl for mye, når f.eks e39 528ia bruker mindre enn dette.

Det er nok ikke sammenlignbart, men en bilkompis i Sør-Tyskland hadde en 1992 540ia som gikk spesielt billig. Han kjørte hardt og likevel brukte bilen hans mellom 1.2 og 1.3 på blandet kjøring. Lånte selv bilen hans og brukte under 1 liter med tilhenger og kjøring på Autobahn i 80-100 km/t. Din 320 burde ikke bruke mer enn 0.6 på langkjøring og under literen på blandet kjøring.

Eirik.

Den bruker like mye på motorveien også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, vegard89 skrev:

Sjekk instruksjonsbok hva som er oppgitt der som normalt gjennomsnitt. Går du ut ifra computer eller regner du ut på egenhånd?

Bruker computern, den går veldig fort opp til 11-12l/100km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok du nuller ut computer ved fylling og oppstart av bil regner jeg med? Hvis ikke så vil den hvertfall vise feil. Om jeg var deg så ville jeg målt på egenhånd og ikke computer bare for og se om den stemmer eller ikke.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, vegard89 skrev:

Ok du nuller ut computer ved fylling og oppstart av bil regner jeg med? Hvis ikke så vil den hvertfall vise feil. Om jeg var deg så ville jeg målt på egenhånd og ikke computer bare for og se om den stemmer eller ikke.

Må nulle hver gang jeg starter opp bilen, hvordan skal jeg måle på egenhånd? Hahah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sendt melding til kompisen. Men har du sjekket manuelt med å fylle opp tanken og måle hvor mange km som er kjørt ved neste tanking? Da får du i alle fall riktig forbruk. Computerne kan vel regne litt feil. Har hørt at forbruket på flere biler er høyere enn computeren viser.

Edet. Du skriver km.standen eller tar bilde ved full tank og sjekker igjen ved neste tanking. Tror ikke det blir riktig med å nulle hver tur med bilen.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen sin bil bruker 1 til 1.1 pr mil ved litt tøff blandet kjøring. Langkjøring husket han ikke. Han sier at forskjellige vifter koblet til motoren vissnok sluker 30 hk effekt. Så det er visstnok ingen sparebøsse du har kjøpt deg. Men forbruket ditt høres ut til å være for høyt. Sikkert ikke dumt å ta en diagnose for å se om en lambdasonde eller sensor ikke er i orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørestil med lave gear og kvikk akselerasjon, mye bakker og stopping vil gi høyt forbruk. Høy cruisehatighet og tomgang også.

En litt lang tur, 15-30 mil i D og følge fartsgrensene, også der det er 110, mener jeg burde gi rundt 0,6 til 0,75. Såpass bør det være.

Jeg kjørte nettopp 45 mil med min 2001 E39 525 T MED 174 000 på telleren, kø, ulykker, omkjøringer og kaos resulterte i 0,74 pr mil. 2 personer og nesten fullt med bagasje. 

Dobbel VANOS M54B25 motor.

Du må gjerne skrive her når du har fått testet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...