Gå til innhold

Gorgs fototråd - Fahrfreude reportasje og bilder


 Share

Anbefalte innlegg

28 minutter siden, tambur4 skrev:

Mitt umiddelbare ønske :-):

Hva har du av utstyr?

Hvilken type optikk bruker du på interiørbilder, og eksteriørbilder?

Lyssetting?

:D 

Har et aldrende Canon 5D Mark II som jeg har hatt siden 2010 sånn ca. Det gir utrolig bra bilder, men er noen tekniske løsninger jeg kunne tenkt meg. De nyere modellene har touch skjerm, der man bla kan trykke på fokuspunkt. Og flipskjerm hadde vært kjekt.

Men skal jeg ha noe bedre enn dette kamerahuset må jeg bruke mellom 20-40.000 for at jeg skal i tillegg til å få litt nyere tech også bedre bilder. 

På pc-siden har jeg en 30" Dell skjerm og et wacom tegnebrett i tillegg til en Spyder Pro 3 for å kalibrere. 

Av objektiv har jeg hatt en del de siste årene men nå består det av dette :

Canon 16-35mm 2.8L II

Canon 85mm 1.2L II

Canon 200mm 2.8L II

Tidligere objektiv (foruten rookie oppsettet) 

Canon 17-40mm 4.0L

Canon 35mm 1.4L

Canon 45mm TSE 2.8

Canon 50mm 1.4L

Canon 50mm 1.2L

Canon 85mm 1.8

Canon 70-200mm 2.8L 

Savner virkelig å ha en 50mm, så det blir Sigma 50mm 1.4 ART om ikke så altfor lenge :) 

Bruker 85mm aller mest, da det er helt sykt bra kvalitet på det. Og får perspektivet jeg ønsker som regel.

435iX - gorg_f34 - verksted 07 16-9

 

435iX - gorg_f34 - byen 02 16-9

 

NSX - gorg_f34 - høst nordsia 07 16-9

 

Skal bli flinkere å bruke 200mm også, men må gå så sabla langt for å bruke det.. -_- 

16-35mm passer perfekt når jeg skal ta med mye landskap og det ikke gjør noe med litt forvrenging eller om det er litt dårlig plass så er det kjekt med vidvinkel.

M550D - gorg_f34 - 01 16-9

 

NSX - gorg_f34 - garasje 05 16-9

 

37726141486_85962f620e_b.jpg

 

35933715695_746e4af861_b.jpg

 

Angående lyssetting liker jeg best når det er litt overskyet, så det ikke blir så mye brutale skygger og man ofte får CA (chromatic aberration) når kontrastene er så kraftig. Men har ikke luksusen av å kunne velge været når jeg tar bilder, så jeg tar det jeg får. Er det veldig sterkt sollys anbefaler jeg å ikke bruke kameraets og objektivets yttergrenser. Dvs om jeg har 50mm 1.4 så ville jeg ikke ha brukt noe under 2.8 hvis det blir for sterke kontraster, da de svakeste egenskapene til objektivet blir enda mer synlig når man kombinerer dette. Håper det var forståelig

Her er kraftig CA, se eks på felgene. Der var objektivet pushet til grensene og som du ser er det sterkt sollys. Det kan fikses i lightroom/photoshop, men bildet blir gjerne bedre om man skrur litt tilbake på blenderåpninga

_MG_1261 1.2

 

Ellers liker jeg særlig å ta bilder i "golden-hour", så mye fine farger å leke seg med :) 

Porsche 964 - gorg_f34 - parkinglot 01

Her skulle jeg forsåvidt ha fjernet den stolpen....... :| 

 

 

Endret av Gorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gorg changed the title to Gorgs fototråd - Q&A
10 timer siden, Thundercoil skrev:

Grattis med deling :D Alltid stas. Har fått et par selv i det siste. Ikke av BMW da. Haha 

Tusen takk 😃

Det er gøy, en ørliten anerkjennelse på at man gjør noe bra ihvertfall. Hatt fire eller fem hos BMW, og tre hos BMWM tror jeg. 

Er bare å stå på, og bruk hashtagen #bmwrepost og #bmwmrepost så blir det helt sikkert deg snart 💪🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gorg changed the title to Gorgs fototråd - M2, M3, M4, X5M, i8 Roadster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...