Gå til innhold

Gorgs fototråd - Fahrfreude reportasje og bilder


 Share

Anbefalte innlegg

Her er en sammenligning for å vise hvor forskjellig dybden kan være på et fastobjektiv kontra et kitobjektiv som fulgte med. Typisk da 18-55 /18-85 eller noe i den duren.

Dette er tatt med Canon 85mm 1.2L II USM, noe av de råeste portrettobjektivene som finnes. Veier over ett kilo :o 

Snakker om beist! canon-85-1.2.jpg

Jeg går ikke dit hen å anbefaler dere å kjøpe dette, for det er fryktelig dyrt! Men å kjøpe et 50mm 1.4, eller 85mm 1.8 som ikke koster all verden kan gjøre enormt mye forskjell på bildene.

Over til bildene..

33860210553_c0c3f7230d_b.jpg

ƒ 8.0

33860210633_3fba1e6a28_b.jpg

ƒ 5.6

33827565344_56b420f003_b.jpg

ƒ 4.0

33860210683_55fdecc4b3_b.jpg

ƒ 2.8

34285041820_5e7efdd497_b.jpg

ƒ 2.0

33860210733_c8fb9a7f72_b.jpg

ƒ 1.2

Som dere kanskje ser er det stor forskjell på dybden, bakgrunnen (Lofoten) blir mer og mer blurry.

Det mest estetisk pene synes jeg er 2.0. Da beholder man fokus på bilen mens bakgrunnen og forgrunn er diffus.

På 1.2 så ser dere utfordringen, det er snakk om noen få cm av bilen som er skarp, men blir gjerne litt uskarp hele bilen. Også får man gjerne ved store kontraster mellom sterkt lys og skygge (se felg) CA (chromatic aberration). CA kan man fjerne i Photoshop.

Vignette kan dere også se stor forskjell i bildene, lite på høyere ƒ, men mye mer fremtredende på ƒ2.8-1.2. Det er gjerne noe man legger til i Photoshop på et portrett for å rette fokuset på en person, men her får man det gratis :) Går også an å fjerne effekten av det i Photoshop.

Ellers har jeg bare skrudd opp kontrasten bittelitt (og samme på alle bildene) før jeg lagret som jpeg.

Hva synes dere?

Endret av Gorg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, sluquet skrev:

Flotte bilder! Skal jeg komme med litt vennlig kritikk så er himmelen overeksponert / utbrent på en del av bildene av mørke biler. 

Takk. 

Det er gjort med overlegg. Var sterkt sollys og måtte ha tatt 3-dels hdr for å få en normaleksponert himmel samtidig som at bilene ser bra ut. Hdr tar jeg ikke 🙂

Eneste som funker effektivt mot det er å bruke eksternblits. Og det gjør det noe mer krevende :) Men det kommer! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34919110925_bb1020c892_b.jpg

Sliter for tida med et defekt grafikkort 😔 

Merket stor forskjell på hvordan Photoshop skalerte bildet igår (er jo 21 MP) under redigeringa. Ting går tregt, rendering ikke bra.. 

Ligger noen klipp på "min historie" på instagram hvis det er interessant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Gorg changed the title to Gorgs fototråd - M2, M3, M4, X5M, i8 Roadster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...