Gå til innhold

Maskingevær-relé (?) ved tilkobling av batterilader.


Aasland
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en BMW 320D 2008 E91. Bilen har stått en stund nå og er tom for strøm. Den går tom med jevne mellomrom da den ikke brukes om dagen. Pleier bare koble til laderen noen timer, og bilen er i gang igjen. I dag skulle jeg få den i gang for å flytte den pga feiing. Prøvde først en starthjelp/booster uten hell. Tror det er boosteren som er defekt. Lysene i bilen skrudde seg på da den var tilkoblet, men det virket ikke som om den greide trekke rundt starteren. Fant så frem batteriladeren og koblet den til. Men da begynte med en gang en lyd som jeg tror kommer ca fra hanskerommet. Høres ut som et relé som går lynraskt av og på. Typ maskingevær.. Indikasjonslampen på batteriladeren blinket også i takt med denne lyden. Kikket på diverse sikringer, men fant ingen som hadde gått. Noen som vet hva dette kan være? Ble til at jeg nå koblet ledningene mellom bilen og batteriet av, for å lade batteriet separat. Har ikke opplevd dette tidligere ved tomt/tappet batteri.

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Otis said:

Jeg var ganske nært da.

Du har sikkert rett også. Tipper den holder kortere og kortere siden det som blir beskrevet her er mishandling av batteri :D Ikke la den lades helt ut. Det tar knekken på batteriet ditt og fremtvinger bytte siden det ikke vil holde/ta lading. Godt mulig det allerede har kommet langt på vei og ikke er mulig å redde, men hadde forsøkt å unngå utlading uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ellers så er det slik det var på Saaben jeg har (reservebilen min hehe)

 

Da den var nesten tom for strømm, så hadde den nok strømm til å slå inn releet for lysene, når releet slo inn sankt spenningen, og relet slo seg av. Dermed økte spenningen igjen nok til at relet slo inn igjen...og slik forsatte det. Releet av og på i rask rekkefølge. JEg brukte startkabler og da forsvant klikkelyden og bilen fikk nok strømm til å slå på rellene og, starte bilen, for deretter å ta en god kjøretur for å lade litt. (batterilader senere på dagen) Batteriet fungerer fortsatt helt utmerket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...