Gå til innhold

Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***


Anbefalte innlegg

39 minutter siden, ahj skrev:

Blir det JB4 istedenfor? ;) 

Har ikke helt bestemt meg, men vurderer å gå andre veien til noe enda enklere, jb+ eller dinan performance tuner. Begge er i prinsippet samme produkt, justerer kun turbotrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, ahj skrev:

Hvorfor ikke kjøpe BMW sin M performance analyzer? :)

Hatt min i 2 år nå og er kjempe fornøyd med den. 

Den er sikkert fin, men nå har jeg såvidt jeg skjønner tilgang til ca det samme 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kost meg med dashcommand og utlesing av sensordata fra BMWen i hele dag, og også kjørt ut endel datalogger. 

Etter å ha lest på det o' store internett til øyet ble stort og vått har jeg kommet frem til at alt ser helt på stell ut. Jeg har med Ventura tuning-boksen (i øyeblikket på map 4) riktig Air/fuel-miks og tenningen viser heller ingen negative indikasjoner. 

For de som skjønner noe av eller er interessert i sånt så viser denne turtall, turbotrykk (fra ECU, så pluss på ca 4psi på denne antagelig), tenning og air/fuel på et drag fra ca 2000rpm i tredjegir og til rødmerking i fjerdegir. 

 

2018-05-18 16_36_05-VT-map4-2018-05-18-0919-3rd-4th-gear-B48-330e -30.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har brukt virtual dyno (https://barnhill.bitbucket.io/) endel nå for å kunne sammenligne mods, og har kjørt et antall ganger med Ventura tuning på map 4, og et antall ganger med original bil (bortsett fra eksos+luftfilter). 

Resultatet viser at forskjellen er på 41hk mer på hjula med Ventura Map 4 enn originalt. Oppgitt fra Ventura er 36hk. Dette kan være unøyaktigheter i målingen, eller at bilen reagerer noe mer på økt turbotrykk/mer bensin pga modifikasjonene i eksos + luftfilter. Uansett ser det ut til å bekrefte at oppgitte tall fra Ventura stemmer ganske bra. 

Har nå fått JB+ i posten, så skal sammenligne med den også etterhvert. :)

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ikke så mye updates her, rett og slett ikke kjørt bilen så mye i det siste. Men JB+ fungerer hvertfall fint, tar bokstavelig talt ett minutt å installere. Skal forsøke å få målet effekt i løpet av sommeren. 

Turbotrykk målt ut av ODB2-kontakten ser faktisk ut til å vise reelt turbotrykk, vet ikke helt hvorfor det funker uten at ECUen forsøker å korrigere, men men. Basert på det ser det ut til at JB+ er litt hissig på grøten, vet ikke om det er pga luftfilter eller eksos, men den viser hvertfall 1-2psi høyere enn forventet, så har skrudd JB+'en litt ned fra original innstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Gikk opp for meg i dag (måtte bare bli 30 grader først) at klima-anlegget strengt tatt ikke virker. 😛 

Selv på max ac (16 grader og maks vifte) så er det bare såvidt kjølig hvis jeg legger hånda inntil ventilen og godviljen til. Når jeg tenker tilbake har det nok vært dårlig en stund, er vant til å kunne kjøre fast temperatur stort sett året rundt, men har tatt meg i å stille temperaturen opp og ned mye i denne. Kjørte til og fra Bergen nå i juli, og det var tidvis ampert og varmt i bilen, men tok litt tid å skjønne at det var klimaen og ikke oss det var noe galt med. Når man setter bilen på 22 grader er man jo vant til at det er det man får, og tror at det er. :D  

Var innom BMW og fyren der tippet den var helt tom for gass. Det skal jo ikke skje på under to år, så spørs om det er lekkasje noe sted.

Blir spennende å se om det blir garantisak eller om de skylder på hull i rør pga steinsprut eller lignende.. Time for sjekk 30.juli. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.4.2018 at 11.28, macrorain skrev:

OK @Gabz, da har jeg tatt opp litt. Ikke så lett å gjengi fornuftig, men her hører man hvertfall litt wastegate-plystring og sugelyd når man gir gass, og mot slutten lukker jeg soltaket så man hører motorlyden litt renere over vindstøyen.

 

Wastegate gir ikke fra seg noe som helst lyd. Dette er en ventil som er montert i forbindelse med eksosiden i turboen og regulerer ladetrykket. :)  Vet ikke hvordan det er på disse, men vil tro du har en resirkuleringsventil som slipper overflødig ladetrykk til innsugssiden. Det er nok derfra lyden kommer. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • macrorain changed the title to Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...