Gå til innhold

Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***


Anbefalte innlegg

1 time siden, macrorain skrev:

Jeg fant en test i bladet Car hvor de hadde testet tre forskjellige biler med profesjonelt måleutstyr, og det var "bare" 3dB forskjell mellom en Audi Q2 og Mercedes S-klasse i 100km/t, så tipper det ikke blir de helt store målbare forskjellene med disse tiltakene.

Til info: DB-skalaen er logaritmisk, så 3db forskjell vil i praksis si at det er dobbelt så mye støy i Q2 som i S-klasse ut fra den testen ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, *MrB* skrev:

Når vi er inne på dekk: Opplevde du noen bedring i retningsstabilitet når du byttet fra runflat til vanlige dekk? Jeg synes min oppfører seg såpass dårlig at jeg vurderer å kaste de sprell nye runflat'ene allerede nå. Må korrigere nesten hele tiden. Hadde samme problemet på min gamle E92, og det forsvant helt når jeg fikk på "skikkelige" dekk. (Støyer mye gjør det og ja, men F30 er rett og slett bare dårlig støydempet dessverre).

Nei, har ikke hatt det problemet på denne, men hadde en E90 som hadde runflats da jeg kjøpte den, og den sporet noe voldsomt. Mulig det er når de begynner å bli slitt? Den bilen hadde vel gått 24000km da jeg kjøpte den tror jeg, og det var sikkert hjulene som kom med bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, *MrB* skrev:

Til info: DB-skalaen er logaritmisk, så 3db forskjell vil i praksis si at det er dobbelt så mye støy i Q2 som i S-klasse ut fra den testen ☺️

Ja og nei. 3db er dobbelt så mye lydenergi, men du må ha 10db forskjell for å oppfatte det som dobbelt så høyt. 3db forskjell er merkbart, men oppleves ikke som kjempestor forskjell. Men trolig er den opplevde forskjellen mellom q2 og S-klasse større enn forskjellen skulle tilsi pga hva slags type støy som slipper gjennom.

Det ble jo gjort en test av sånn lyddempende understellsbehandling i Sverige, og de målte under 1dB forskjell før og etter, som du trolig knapt klarer å høre forskjell på. Men håpet mitt er at kombinasjonen dette og innvending demping kan monne litt. Det varierer sikkert litt hva slags støy man har i utgangspunktet også. Mitt inntrykk er at jeg primært plages med vei/dekkstøy, så da håper jeg disse to tiltakene kan være riktig. :) 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært ute og fått ordentlig baseline på kupéstøy. Blir spennende å se om det går å måle forskjell etterpå da 😛 

60km/t: 64.9dB

100km/t: 69.7dB

 

EDIT: I følge denne http://www.auto-decibel-db.com/ så burde lydnivået jeg har på 60km/t vært det jeg har i 100km/t. Så enten er det noe galt, eller så sier det litt om kvaliteten på veidekket i Norge kontra andre land. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, *MrB* skrev:

Når vi er inne på dekk: Opplevde du noen bedring i retningsstabilitet når du byttet fra runflat til vanlige dekk? Jeg synes min oppfører seg såpass dårlig at jeg vurderer å kaste de sprell nye runflat'ene allerede nå. Må korrigere nesten hele tiden. Hadde samme problemet på min gamle E92, og det forsvant helt når jeg fikk på "skikkelige" dekk. (Støyer mye gjør det og ja, men F30 er rett og slett bare dårlig støydempet dessverre).

Du er seint ute. Det er 2. gang med ny bil jeg kvitter meg med RFT. Forferdelig å kjøre med på norske veier, og de støyer noe jævlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, macrorain skrev:

Da har jeg vært ute og fått ordentlig baseline på kupéstøy. Blir spennende å se om det går å måle forskjell etterpå da 😛 

60km/t: 64.9dB

100km/t: 69.7dB

 

EDIT: I følge denne http://www.auto-decibel-db.com/ så burde lydnivået jeg har på 60km/t vært det jeg har i 100km/t. Så enten er det noe galt, eller så sier det litt om kvaliteten på veidekket i Norge kontra andre land. 

Skal vi ta en måling i min en dag? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, fupsaker skrev:

Skal vi ta en måling i min en dag? :D

Det kan vi vel, ellers greier du jo fint det selv og :)  

Jeg har brukt Decibel X Pro (55kr) til IOS, som kan både måle og lagre resultatet til appen + eksportere så du kan lage graf i excel hvis du ønsker det. Man kan velge forskjellige målekurver (Weighting), her er det A-weighting som gjelder. Kjørte på nøyaktig samme strekning tre ganger på rad (ca 10 sekunders måling) og sammenlignet resultatene for å sikre at det ikke ble noe tull med målingen. Hadde kun 0.2dB forskjell på hver runde i 100km/t, og 0.1dB forskjell på to og 0.4dB på én i 60km/t, så da valgte jeg å ta utgangspunkt i de to som var nærmest hverandre der. 

Man kan kalibrere målenivået i appen også, men når jeg sammenlignet med dB-måleren jeg hadde var den allerede riktig +/- 0.5dB, så har ikke gjort det. 

EDIT: Det er også viktig at telefonen plasseres og vinkles nøyaktig likt hver gang. Små forskjeller i plassering er nok til å gi endel avvik. Jeg hadde en telefonholder som jeg plasserte på midtkonsollen mellom setene med telefonen oppned/skrått oppover slik at mikrofonen pekte skrått opp forover.

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært hos Nautiluz og fått dempet bilen innvending. Kjørte hjem med Marcus&Martinus på full guffe og to unger som skravlet høl i hue på meg i baksetet, men inntrykket var at det var noe lavere jevnt over, og spesielt bra dempet bakover. Hele bilen føltes også "tightere" på noe vis. Og dørene hadde fått litt sånn nittitalls mercedes-lyd når man lukket dem. :) Skal få målt i morgen. 

jeg har også forsket litt på dekkene, og fant ut at bakdekkene er ratet til 71dB og fremdekkene hele 72dB. De mest støysvake jeg fant i dimensjonen jeg har foran var ratet til 68dB, så hele 4dB lavere. Så de har jeg rett og slett bestilt. Blir spennende å se effekten av det! Håper optimistisk at det gir så stor effekt at jeg kan vurdere å droppe understellsbehandlingen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, macrorain skrev:

Da har jeg vært hos Nautiluz og fått dempet bilen innvending. Kjørte hjem med Marcus&Martinus på full guffe og to unger som skravlet høl i hue på meg i baksetet, men inntrykket var at det var noe lavere jevnt over, og spesielt bra dempet bakover. Hele bilen føltes også "tightere" på noe vis. Og dørene hadde fått litt sånn nittitalls mercedes-lyd når man lukket dem. :) Skal få målt i morgen. 

jeg har også forsket litt på dekkene, og fant ut at bakdekkene er ratet til 71dB og fremdekkene hele 72dB. De mest støysvake jeg fant i dimensjonen jeg har foran var ratet til 68dB, så hele 4dB lavere. Så de har jeg rett og slett bestilt. Blir spennende å se effekten av det! Håper optimistisk at det gir så stor effekt at jeg kan vurdere å droppe understellsbehandlingen. 

Hvilke dekk har du bestilt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, fupsaker skrev:

Hvilke dekk har du bestilt? :)

Det kunne jeg kanskje skrevet ja. 😛 

Fulda SportControl 2 - 235/40 R19 96Y XL

 

EDIT: Beholder med andre ord bakdekkene, hvis det ikke var åpenbart fra forrige post. Det var ingen dekk som hadde noe lavere støynivå enn 1dB lavere enn de jeg allerede har.

EDIT2: Noen sitat fra user reviews av disse dekkene: "These tyres are the quietest and smoothest that i have owned" og "50% quieter than my old tires (Bridgestone)" - håper jeg får samme opplevelsen :) 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, macrorain skrev:

Det kunne jeg kanskje skrevet ja. 😛 

Fulda SportControl 2 - 235/40 R19 96Y XL

 

EDIT: Beholder med andre ord bakdekkene, hvis det ikke var åpenbart fra forrige post. Det var ingen dekk som hadde noe lavere støynivå enn 1dB lavere enn de jeg allerede har.

EDIT2: Noen sitat fra user reviews av disse dekkene: "These tyres are the quietest and smoothest that i have owned" og "50% quieter than my old tires (Bridgestone)" - håper jeg får samme opplevelsen :) 

Quanta costa? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, macrorain skrev:

Da har jeg vært hos Nautiluz og fått dempet bilen innvending. Kjørte hjem med Marcus&Martinus på full guffe og to unger som skravlet høl i hue på meg i baksetet, men inntrykket var at det var noe lavere jevnt over, og spesielt bra dempet bakover. Hele bilen føltes også "tightere" på noe vis. Og dørene hadde fått litt sånn nittitalls mercedes-lyd når man lukket dem. :) Skal få målt i morgen. 

jeg har også forsket litt på dekkene, og fant ut at bakdekkene er ratet til 71dB og fremdekkene hele 72dB. De mest støysvake jeg fant i dimensjonen jeg har foran var ratet til 68dB, så hele 4dB lavere. Så de har jeg rett og slett bestilt. Blir spennende å se effekten av det! Håper optimistisk at det gir så stor effekt at jeg kan vurdere å droppe understellsbehandlingen. 

Hva koster en slik støydemping hos Nautiluz? Har tatt dørene selv men ikke alt for fornøyd med resultatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, arildopc skrev:

Hva koster en slik støydemping hos Nautiluz? Har tatt dørene selv men ikke alt for fornøyd med resultatet.

Skulle i utgangspunktet betale 7000 for alle fire dører pluss baksete og buer i bagasjen. Grunnet batteripakka fikk han ikke tatt helt som planlagt bak så endte på 6500. For min del var det vel verdt pengene for å få jobben ordentlig og effektivt gjort, fremfor å kløne en hel helg selv og kanskje ikke gjøre det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • macrorain changed the title to Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...