Gå til innhold

Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***


Anbefalte innlegg

Da har jeg vært og prøvekjørt en 330e demobil hos BMW. Denne stod på runflats og støyet enda mer enn min bil. Så da er det hvertfall ikke noe spesielt med min, det er rett og slett mye veistøy i disse bilene. De sa at de merket ganske stor forskjell fra 18" til 19" - så da må man i så fall veie støy opp mot estetikk. :) Samtidig vet jeg ikke hvor stor forskjell det er, jeg har bare 17" på vinterhjulene, men de er ikke direkte støyfrie de heller.   

Jeg forsøker å få avbestilt de fordekkene jeg har bestilt (dekkonline.com var ikke sånn superraske på å svare på mail så får se om jeg rekker få avbestilt før de sendes), litt skeptisk effekten, ikke minst etter @Masterchief sin kommentar - er ikke verdt 3500kr å bytte ut nesten ubrukte dekk hvis det bare blir marginalt bedre. 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er sånt som gjør at jeg skifter verksted. Dette er da etter å ha fått sjekket klimaanlegg som ikke virket. Jeg har opplevd mye rart på verksted opp gjennom, så jeg tar alltid en rutinemessig titt under panseret i etterkant - denne gangen gjorde jeg det dessverre ikke før jeg kom hjem. Er så lei av at folk ikke kan ha litt yrkesstolthet. Helt greit at folk kan ha en dårlig dag, men da bør man ha rutiner med at en person nummer to tar en ekstra titt før man leverer tilbake bilen.

1. Plastdeksel ikke satt på plass

2. Mutter som tilsynelatende mangler helt (dette røret sitter nå helt løst)

3. En skrue som ikke er skrudd til overhodet.

 

deksel-som-ikke-er-festet.jpg

manglende_mutter.jpg

skrue_som_ikke_er_festet.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, macrorain skrev:

Da har jeg vært og prøvekjørt en 330e demobil hos BMW. Denne stod på runflats og støyet enda mer enn min bil. Så da er det hvertfall ikke noe spesielt med min, det er rett og slett mye veistøy i disse bilene. De sa at de merket ganske stor forskjell fra 18" til 19" - så da må man i så fall veie støy opp mot estetikk. :) Samtidig vet jeg ikke hvor stor forskjell det er, jeg har bare 17" på vinterhjulene, men de er ikke direkte støyfrie de heller.   

Jeg forsøker å få avbestilt de fordekkene jeg har bestilt (dekkonline.com var ikke sånn superraske på å svare på mail så får se om jeg rekker få avbestilt før de sendes), litt skeptisk effekten, ikke minst etter @Masterchief sin kommentar - er ikke verdt 3500kr å bytte ut nesten ubrukte dekk hvis det bare blir marginalt bedre. 

Jeg gikk fra 18 tommer runflat til 19 tommer goodyear assymetric 3 og merket omgående forbedring på lydbilde og ikke minst kjørefølelse. Anbefales på det sterkeste. På grovasfalt støyer f3x noe helt ille uansett. Kjøpte også disse gjennom dekkonline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@arildopc Ja, men de jeg har nå støyer også mindre en originale RFT, så vanskelig å si hvor mye bedre det blir ved å bytte til andre dekk. Takk for bilder av eksos, jeg må prøve å få til noe sånt. Eksosduden min var på ferie, men tilbake neste uke :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, macrorain skrev:

@arildopc Ja, men de jeg har nå støyer også mindre en originale RFT, så vanskelig å si hvor mye bedre det blir ved å bytte til andre dekk. Takk for bilder av eksos, jeg må prøve å få til noe sånt. Eksosduden min var på ferie, men tilbake neste uke :) 

Ja klart noe å tenke på da, men fra 18 til 19 tror jeg ikke du merker forskjell i støy og komforten. Ikke gjorde jeg det i hverfall, bilen ble bare mye bedre å kjøre😊 Men du bytter ikke dekk for bare å bytte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, arildopc skrev:

Ja klart noe å tenke på da, men fra 18 til 19 tror jeg ikke du merker forskjell i støy og komforten. Ikke gjorde jeg det i hverfall, bilen ble bare mye bedre å kjøre😊 Men du bytter ikke dekk for bare å bytte

Nei, jeg har jo da allerede 19" non-runflat og er fornøyd med alt untatt støyen, og virker til å være litt bingo hvorvidt støyen går ned eller ikke hvis jeg bytter, så da får jeg heller forhøre meg litt nøyere med erfaringer hos dekkforhandlerne mtp. støy på norsk rugleasfalt neste gang jeg bytter tror jeg. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ahj skrev:

Sa dem hvor mye gass du hadde mistet eller var det helt tomt? :) 

Han sa ikke "Det er 100 gram igjen" eller tilsvarende, så vet ikke - men slik han forklarte det så fikk jeg inntrykk av at det var mer eller mindre tomt. Det var ingen kjøleeffekt hvertfall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå, macrorain skrev:

Han sa ikke "Det er 100 gram igjen" eller tilsvarende, så vet ikke - men slik han forklarte det så fikk jeg inntrykk av at det var mer eller mindre tomt. Det var ingen kjøleeffekt hvertfall. 

Det er helt sykt på en så ny bil. E90 min har mistet 140 gram på 7 år som tilsvarer 20gram i året. Fikk du dekt dette på garanti? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ahj skrev:

Det er helt sykt på en så ny bil. E90 min har mistet 140 gram på 7 år som tilsvarer 20gram i året. Fikk du dekt dette på garanti? 

Ja, det jeg er vant til at er det forsvinner kanskje 10% i året, men nå har visst tankene krympet veldig de siste årene pga avgifter på miljøgasser osv, så fra gamle klimasystemer som hadde kanskje 2kg, så er det nå typ 500g. Så det gjør kanskje at de kan miste vesentlig mindre før det slutter å funke. 

Betalte ingenting for å få det fikset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, macrorain skrev:

Ja, det jeg er vant til at er det forsvinner kanskje 10% i året, men nå har visst tankene krympet veldig de siste årene pga avgifter på miljøgasser osv, så fra gamle klimasystemer som hadde kanskje 2kg, så er det nå typ 500g. Så det gjør kanskje at de kan miste vesentlig mindre før det slutter å funke. 

Betalte ingenting for å få det fikset.

Det ante jeg ikke. På E90n går det kun på 620g, er vell noe i samme i din? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, ahj skrev:

Det ante jeg ikke. På E90n går det kun på 620g, er vell noe i samme i din? 

Ja vet ikke hvor mye det er på F30. Men "før i tiden" var det vesentlig mer. Vet ikke akkurat når, men googlet for gøy en BMW E30, den har 1150g. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.4.2018 at 11.28, macrorain skrev:

OK @Gabz, da har jeg tatt opp litt. Ikke så lett å gjengi fornuftig, men her hører man hvertfall litt wastegate-plystring og sugelyd når man gir gass, og mot slutten lukker jeg soltaket så man hører motorlyden litt renere over vindstøyen.

 

Gjett om jeg har googla meg i hel i dag! Kjørte for første gang med vinduene åpent i dag, og hørte plutselig en "pssssh" lyd når jeg gikk av gassen. Begynte å lure på hva i helsiken tidligere eier hadde montert. Har kun en 316i selv, men ved kjøring i sport er lyden godt merkbart utenfor bilen. Godt å se at noen andre her har funnet ut av svaret på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • macrorain changed the title to Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...