Gå til innhold

Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***


Anbefalte innlegg

On ‎09‎.‎05‎.‎2017 at 12.17, macrorain skrev:

Dette er 403 i 19" ja. 

Jeg liker de godt - men kunne egentlig tenke meg å flytte disse over til vinterhjul og kjøpe noe enda mer spesielt til sommerhjul, men 255 dekk bak på vinterhjul er kanskje ikke optimalt.. 

Fin bil, og veldig mye bil for pengene med hybrid og lite avgifter.

Ett lite tips ang hjul, felger som ikke er lakkert med farge sånn som original felgene dine tåler salt veldig dårlig, og vil bli fort stygge.

Jeg har kjøpt 8,5x19 Borbet XR med conti 235/40 som vinterhjul, og de originale 19" hjulene bruker jeg litt som variasjon til 20" BBS hjulene, som har 235/35 og 265/30 dekk som er perfekt dimensjon på 20" hjul.

Ellers er jo dette helt rå hjul:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=96296442

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lars S skrev:

Fin bil, og veldig mye bil for pengene med hybrid og lite avgifter.

Ett lite tips ang hjul, felger som ikke er lakkert med farge sånn som original felgene dine tåler salt veldig dårlig, og vil bli fort stygge.

Jeg har kjøpt 8,5x19 Borbet XR med conti 235/40 som vinterhjul, og de originale 19" hjulene bruker jeg litt som variasjon til 20" BBS hjulene, som har 235/35 og 265/30 dekk som er perfekt dimensjon på 20" hjul.

Ellers er jo dette helt rå hjul:

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=96296442

Så originalfelgene til BMW tåler ikke å bli brukt om vinteren? Usikker på om jeg kjøper det sånn umiddelbart(?), høres jo litt dårlig ut i så fall. :)

De du linker til er fine men ikke helt min stil, og hadde ikke planer om å bruke 45,000. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, macrorain skrev:

Så originalfelgene til BMW tåler ikke å bli brukt om vinteren? Usikker på om jeg kjøper det sånn umiddelbart(?), høres jo litt dårlig ut i så fall. :)

De du linker til er fine men ikke helt min stil, og hadde ikke planer om å bruke 45,000. :)

Bare test og se...hehe

Gjelder ikke bare BMW sine felger dette, men alle som har "blanke" dvs bare klarlakk på ekene, samme med Audi sine org. felger uten farge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Lars S skrev:

Bare test og se...hehe

Gjelder ikke bare BMW sine felger dette, men alle som har "blanke" dvs bare klarlakk på ekene, samme med Audi sine org. felger uten farge. 

Gruff. :) Jaja, nå kjører jeg ikke så mye uansett, og spesielt ikke i saltlake - men får tenke litt på det da. Takk for tips uansett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Lars S skrev:

Så på denne annonsen en gang til nå, så bare første bildet først - hadde litt dårlig tid. Ser jo nå at det er HRE-felger, og ja disse er ganske kule. HRE har mange andre felger som er kjempetøffe også, men dessverre utenfor budsjettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo litt andre småplaner med bilen også, kjenner råneren i meg våkner etter å ha vært i dvale en ti års tid... Men neppe nok til å lage en prosjekttråd, så jeg fortsetter nå bare her :)

I dag har jeg vært hos et eksosverksted og inspisert litt under bilen og diskutert muligheter. Velbygget originalanlegg hvertfall, ser ut til å være 3" hele veien. Men litt lite lyd untatt når du gir bånn gass. Dessverre er det dårlig med effektanlegg å få kjøpt, hvertfall foreløpig. 

Det jeg diskuterte med verkstedet var å bytte ut resonator og/eller midtre lyddemper med rett rør, men han som jobbet der var veldig usikker på resultatet. Han var også så imponert av originalanlegget at han nesten vegret seg for å "ødelegge det". Men vi var enige om at det jo kunne reverseres om lyden ikke ble som forventet. Vi bestemte oss for å sove på det inntil videre. 

Målet er egentlig å få litt mer godlyd både på tomgang (sa mannen som kjørte hybrid hvor man må ha girkassa i sportmodus for at motoren i det hele tatt skal starte på tomgang :D), og når man mater på litt, men uten å få noen sånn teite resonanser ved bestemte turtall og slikt. Fasiten på om man da bør ta midtpotte, resonator eller begge deler får man vel antagelig ikke før man prøver da..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag ga bilen plutselig beskjed om for lite kjølevæske. Svingte innom en bensinstasjon for å ta en titt, og begge kjølevæskebeholderne var under minimum :shock:

Kjøpte 1 liter for å fylle på, men etter under 0,5l til sammen så var begge nesten på maks igjen. Finner endel tråder på internasjonale forum om at dette er overraskende normalt på nesten nye BMWer (bilen har bare gått 8500km), for så ikke å skje igjen etterpå. I så fall pussig fenomen. Får følge med litt fremover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott ny bil! Hvordan er det å lade disse hybridene? Hvor lang ladetid må man ha på en standard 16A-kurs?
Tenker om jeg skulle kjøpe hybrid til samboeren når hun får somlet seg til å ta "lappen", så hadde jeg ikke tenkt bruke 50K på å legge ny kurs i garasjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, macrorain skrev:

I dag ga bilen plutselig beskjed om for lite kjølevæske. Svingte innom en bensinstasjon for å ta en titt, og begge kjølevæskebeholderne var under minimum :shock:

Kjøpte 1 liter for å fylle på, men etter under 0,5l til sammen så var begge nesten på maks igjen. Finner endel tråder på internasjonale forum om at dette er overraskende normalt på nesten nye BMWer (bilen har bare gått 8500km), for så ikke å skje igjen etterpå. I så fall pussig fenomen. Får følge med litt fremover. 

Skjedde meg også på rundt 5000km. Det er helt vanlig på disse ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, The Quark skrev:

Gratulerer med flott ny bil! Hvordan er det å lade disse hybridene? Hvor lang ladetid må man ha på en standard 16A-kurs?
Tenker om jeg skulle kjøpe hybrid til samboeren når hun får somlet seg til å ta "lappen", så hadde jeg ikke tenkt bruke 50K på å legge ny kurs i garasjen...

16A kan lade med maks 3,6kW. Batteriet er 6,8kWh, så da er det fulladet på under to timer.

Er svært lite poeng å oppgradere til en 20A + eller 3-fase da batterikapasiteten er så lav og laderen ombord ikke støtter så høy lading. Derimot kan en bytte standard kontakt (Schuko) til eks. type 2. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Knoett skrev:

16A kan lade med maks 3,6kW. Batteriet er 6,8kWh, så da er det fulladet på under to timer.
 

Litt over tre timer er min erfaring, med lading fra 4-5% til 100% med bilen satt til maksimal ladestyrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er vell at den Orginale laderen som følger med bilen kan max gi 10A pga Norsk NEK standard 
En får kjøpt uorginale schuko ladere som støtter 16A og det går en del kjappere da :)   
Bruker selv litt over 3t på en fullading med originale laderen uavhengig om jeg plugger den i en 10A eller 16A kurs
Begrensningen ligger i laderen som følger med bilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, The Quark skrev:

Gratulerer med flott ny bil! Hvordan er det å lade disse hybridene? Hvor lang ladetid må man ha på en standard 16A-kurs?
Tenker om jeg skulle kjøpe hybrid til samboeren når hun får somlet seg til å ta "lappen", så hadde jeg ikke tenkt bruke 50K på å legge ny kurs i garasjen...

Hei, 

Takk! Som flere andre her har svart, så tar det 3-3,5 timer fra nesten tom til full. Da lader jeg på den ene kursen jeg har fra før i garasjen (ny, 15A kurs lagt opp i fjor). Det følger med en ladekabel med vanlig kontakt på. Så du trenger på ingen måte å legge opp ny kurs hvis du allerede har en 16A kurs.

Det eneste man kanskje må tenke på er å forsikre seg om at kabel og eventuelle skjøtepunkter er i god stand (hvis du har gammel garasje), da den jo trekker ganske mye strøm sammenlignet med lysstoffrør og garasjeportåpnere og slikt man typisk har i garasjen. 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • macrorain changed the title to Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...