Gå til innhold

Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***


Anbefalte innlegg

Da har jeg bestilt time førstkommende fredag til "muffler delete" som det så populært heter i junaiten, bare at jeg skal ikke være helt bananas og fjerne bakre demperen, men derimot den midt under bilen.  

330e har katalystator i downpipen, så kommer en liten demper (som jeg da skal erstatte med et rør), så en resonator, og så til slutt bakre lyddemper da. 

Blir interessant å se hva det gjør med lyden. Teorien er at det rett og slett blir litt høyere, uten å få noen andre negative bieffekter, men me får sjå. :) 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, da er eksosen moddet. Resultatet ble ca som jeg fryktet; Ikke så stor forskjell. :) Jeg vaklet veldig mellom å fjerne bare demperen eller ta resonatoren også, men valgte til slutt å ikke ta resonatoren da jeg var redd for å få resonans / "drone" på et visst turtall. Med 8-girs automat så ligger den på godt under 2000rpm selv i 120km/t, så den frykten er muligens ubegrunnet.

Uansett, det ble noe høyere både på tomgang og når man gir gass, men forøvrig veldig lik lyd. Så oppnådde forsåvidt det jeg ønsket, men kunne godt vært enda litt mer lyd. Har ikke gitt helt bånn pinne enda. 

Før/etter bilde + video av tomgang før/etter under. Lyden er så lik på klippet at det var nesten ikke vits, men når jeg først har filmet får jeg vel legge opp også. :D Ca 10 første sekunder er før mod, siste 10 sek er etter. Må forøvrig høres på med greie høyttalere eller hodetelefoner. Hører man bare med telefonen hører man bare raklinga, det er en hyggelig undertone av bass her også som ellers går tapt. 

 

after-demuffled.jpg

before-demuffled.jpg

IMG_0762.mov

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil😊 Jeg hadde en Melbournerød F31 selv for litt siden, og der sikla jeg mye på Niche Essen. Syns disse felgene i 20" er veldig kledelige på F-serien. Ellers, så er jo HRE rått, hvis budsjettet tillater det. De tilbyr jo noen flow-forged felger til en litt rimeligere pris enn de smidde nå.

Ville også tatt en titt på Ferrada felger, de har også noen tøffe.

Har selv flow-forged felger på M3-en, og jeg merket stor forskjell fra de originale M-felgene, vektbesparelsen i forhold til støpte felger merkes virkelig!

Her ser du Niche felgene på en F31:

IMG_0242.thumb.JPG.94da43485570580a39052d01f3dd27c8.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Dal-z skrev:

Flott bil😊 Jeg hadde en Melbournerød F31 selv for litt siden, og der sikla jeg mye på Niche Essen. Syns disse felgene i 20" er veldig kledelige på F-serien. Ellers, så er jo HRE rått, hvis budsjettet tillater det. De tilbyr jo noen flow-forged felger til en litt rimeligere pris enn de smidde nå.

Ville også tatt en titt på Ferrada felger, de har også noen tøffe.

Har selv flow-forged felger på M3-en, og jeg merket stor forskjell fra de originale M-felgene, vektbesparelsen i forhold til støpte felger merkes virkelig!

 

Takk!

Ikke så dumme de, men er glad i design mer ala BBS CH-R, tror ikke det blir et design med helt rette eiker.  Både HRE og Ferrada har flere veldig flotte felger, men det blir i overkant dyrt. Måtte være om de dukket opp brukt i så fall. :)

 

Disse fra Ferrada er fete f.eks: 

bmwm4fr2blk.jpg

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da har jeg fått og montert chip. Når jeg først var i gang i garasjen utførte jeg en "golf tee mod" også (aner ikke hvorfor det heter det), og koblet fra fjæra på ventilen i eksosen og låste den i åpen posisjon. Kombinert med demperen jeg fjernet i går ble det nå litt hyggeligere lyd. :) Med venturachipen er det nå også mer hørbar sugelyd fra turboen iom at turbotrykket er høyere. 

Jeg har bare kjørt en halvtimes runde så langt, og det er jo lørdag så det er lusekjørere overalt.. men har nå fått testet litt. Først og fremst er det nå MYE lettere å dra løs rompa, så føler jeg endelig at jeg er der jeg ønsker å være med tanke på det (målestokken var en trimmet 200sx s14a som jeg hadde for en ti års tid siden). eLSDen på BMWen fungerer egentlig overraskende bra. Jeg kan ligge i 50-60 i en sving, eller f.eks en stor rundkjøring på tørr asfalt, så er det egentlig bare å gradvis trykke ned gasspedalen, så glir rompa pent ut i en bred og fin slide kombinert med skrikende dekk. :) Deilig følelse som jeg har savnet en stund! Akselerasjonen er selvfølgelig også bedre, men har bare fått testet dette i veldig korte drag så langt pga mye trafikk. 

Jeg har ikke rørt noen innstillinger på den, så venturaboksen står ikke på maks nå (krever 98 oktan) såvidt jeg skjønner. Så vet ikke helt effekt nå, men skal vi gjette på noe midt i mellom original og maks, så er det vel trolig rundt 280hk og 450nm. Får vurdere justering + 98oktan etterhvert.

Montering var ekstremt enkelt. Jeg brukte ca 20 minutter, og 16 av de minuttene gikk på å fiske opp en klips til den ene kontakten som jeg klarte å miste nedi motorrommet. :-P:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du den på map 5 eller 6 ?

Kobla opp en obd2 scanner og kjørte mens jeg så live data 
fulgte med på lade trykk fikk max 1 bar og stabiliserte seg på 0.8 ca under pådrag

Lurer på hvor mye trykk ventura chippen gir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Naits89 skrev:

Har du den på map 5 eller 6 ?

Kobla opp en obd2 scanner og kjørte mens jeg så live data 
fulgte med på lade trykk fikk max 1 bar og stabiliserte seg på 0.8 ca under pådrag

Lurer på hvor mye trykk ventura chippen gir :)

Jeg har ikke rørt noe, så da er den vel map 5 i følge andre. I følge Ventura gir den 0,3-0,35 bar høyere enn originalt. 0,3 stabilt og 0,35 peak om jeg forstod han rett. Ordrett fra duden: "boost increase with 0,35 (during acelleration) and back to + 0.30."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Naits89 skrev:

Ok

Høres bra ut :wink:

Står det noe plass hva de forskjellige mapene er?

 

 

Njei, det stod ingenting om innstillinger i det som fulgte med, kun hvordan du koblet den til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • macrorain changed the title to Min 330e M-sport (f30) ***SOLGT***

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...