Gå til innhold

Fjernet små rustflekker med rustmelk, all rusten kom tilbake etter noen mnd spørsmål


Bmwray
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Kjøpte sånn rust melk på Biltema, pusset med dremmel også hadde på dette rustmiddelet som skal blande seg med rusten og bli blålilla når den er tørket.

Hadde på bilens farge og klarlakk tilslutt slik at det ikke skulle ta inn vann. 

Det gikk bare tre mnd ca når vinteren kom så er alle flekkene helt rustene og alt arbe er bortkastet. Ser heller verre ut.

Hva er årsaken til dette?

Mulig at jeg pusset vekk for mye rust?

Burde jeg prøve på nytt også heller prøve med en annen type rustmelk?

Andre forslag til å fjerne mindre flekker?

 

Takker for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rustmelk, rustprimer, syre etc forsinker bare prosessen, det fjerner ikke rusta. Derfor vil det garrantert komme tilbake etter en stund. Brukte du noe form for grunning før du la på lakk?

Beste metode er punktsandblåsing, epoxyprimer, grunning, lakk, klarlakk. Eller å skifte ut platebiten.

Er det dobbel plate eller fals, er sjansen stor for at det ruster gjennomfra baksiden, uansett hvordan utbedring du gjør av den synlige rusta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://coop.no/sortiment/obs-bygg/maling-og-tilbehor/lakk-og-spray/owatrol-732?gclid=COupurTL4NMCFRPPsgodVogMygOwatrol olje?

Ha på denne etter owatrol har tørket?http://owatrol.com/no/sortiment/9231-owatrol-cip.html

Brukte ikke grunning da det sto på flasken at den funket som grunning også...

Bilen har noen rustflekker på kanalene og på to av dørene og noe i bakskjermene.

Det er en 1999 modell  så jeg tenker meg det holder med en billig grei løsning bare det ser bra ut i et par år av gangen så er det greit :)

Endret av Bmwray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer rusten innenfra hjelper det ikke. Er det overflaterust, så kan den bindes og "kapsles inn" ganske så bra. Har prøvd dette flere ganger, men det blir ikke skikkelig før man legger på skikkelig epoxygrunn før lakk. den slipper ikke oksygenet til, og resultatet kan holde seg stabilt i flere år. Tok hjulbuene på en E36 for noen år siden. Slipte ned med vinkelsliper, la på rustmelk, og så epoxyprimer og lakk. Kom ingen ny rust de neste 2 årene jeg hadde bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Owatrol lever ikke litt opp til ryktet sitt engang. ikke egna for bil. Gamle rustne dørøbeslag eller gammal traktor OK. Godt nok.  Std Owatrol er oljebasert, og har ingenting å gjøre i kontakt med standard tynnerbasert billakk.

Kjøp Brunox epoxy rusthemmer eller Ferrobet rustmelk. Burde ikke være overaska over at biltema produkter ikke fungerer. Rustmelk o.l er heller ikke tette mot fukt, så dersom du har gjort som du beskriver er det ikke rart det rusta, for du må ha grunning og 2k klarlakk. Evt punktsandblås og ha på 2k epoxyprimer eller syregrunning

Har rota en del med lakk, og uffameg så mye tid jeg har kasta bort på å bruke owatrol. Det er rett og slett ett svadaprodukt som kun lever på ryktet fra tiden folk ikke hadde noe annet alternativ enn å sandblåse ( som klart er best, men ikke så praktisk for folk flest på privatbasis) eller bruke owatrol...

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2k klarlakk? Hadde på klarlakk fra Biltema.. Vet ikke om den er 2k?

På to av stedene hadde jeg også på metall sparkel før lakk for og få jevnet det ut slik at det ikke blir hakkete. 

Skal ha på Owatrol cip for og kunne ha på lakk etterpå har jeg lest. Mye mulig det er noe gammeldags traktor greier men allerede kjøpt og hatt på et strøk. Alt sånt blir som regel bare juks så får se hvor lenge det sitter på denne gangen. Etter et søk på nettet er det flere som er fornøyd så jeg tenkte å prøve det ut.

Er kjedelig  ja å bruke masse tid på dette når det er bortkastet..

 

Endret av Bmwray
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2k står for 2 komponent. dvs seperat herder. Bokser som er 2k har herdeampull i bunn, som punkteres med fra undersiden før bruk. Topsjikt må være 2k skal man forvente noe som helst holdbarhet.

som nevnt er sandblåsing klart det beste, men brunox, ferrobet o.l kan stoppe ting helt dersom man gjør det skikkelig. Man kan derimot ikke handle lakk fra biltema, kjøp fra lakkgrossist. Ja, det koster 4 ganger så mye, men skal du holde på å gjøre opp igjen jobben med biltemaprodukter hver 3. måned så koster jo det også.

Ødegård er grei om du ikke har slike produkter tilgjengelig der du bor.

https://odegard-lakk.no/

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten spørre her, jeg har brukt litt Owatrol etter anbefaling fra andre.. Først Owatrol, deretter Corroless rustremover. Og deretter feks. Hammerite som avslutning. ( Dette da på understell osv. )

Mulig owatrolen er bortkastet, men kan da virkelig ikke skade? Olje er da meget bra mot rust? Men selvsagt funker det ikke der man skal lakke med vanlig lakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...