Gå til innhold

Startproblem/strømtull med E87 118D


Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Sliter litt med noe strømgreier på min 2007 118D E87 og lurte på om noen her kan gjøre meg noe klokere.

Når jeg tok service på bilen for en stund tilbake la jeg merke til denne kabelen som hadde rustet av bak ved batterikassa.
1.thumb.jpg.0143e8513a1df9d63ab2b91281f52855.jpg

Jeg var ikke helt sikker på om det var hovedstrømmen til motor eller ikke siden bilen hadde fungert helt fint fram til da, så jeg lot den være. Noen dager senere fikk jeg ikke start på bilen. Den var helt død. Hadde nok strøm siden alt i dashbord, radio osv. fungerte, men motoren reagerte på ingen måte. På videoen under ser du hva som skjer når jeg trykket på startknappen.

 

Fikk da fikset denne kabelen bak og skulle til å starte opp bilen igjen da la også merke til at disse to kablene i motorrom var koblet på samme punkt (hadde nok gått litt fort i svingene når jeg remonterte ting etter service). 591223531450b_Bilde_09_05.2017_21_29_35.thumb.jpg.27d0075abf45b04ff714c1018b8ec516.jpg

 

Koblet de så på hvert sitt punkt igjen og skulle starte bilen. Fungerte ikke. Prøvde å ta en ledningsstump som skjøteledning mellom disse to punktene og holde den der mens noen startet bilen, da fikk den start igjen. Fant ut at den ene tanna i den røde sikringsboks-tingen som sitter oppå batteriet ikke ledet strøm, så byttet den boksen. Da fungerte bilen igjen smertefritt.

5.thumb.jpg.d83c2937f80294b48d3915db74cba309.jpg

Men etter en ukes tid så døde bilen midt i veien mens jeg kjørte, helt ut av det blå. Samme symptomer som i videoen over. Prøvde denne "startkabelen" med en ledning mellom de punktene i motorrom og da startet bilen. Men slapp jeg kabelen så døde bilen igjen. Dette skjedde jo ikke forrige gang. For å få den hjem så koblet jeg punktene oppå hverandre igjen (slik som i det bildet litt over her) og da fungerte den helt fint igjen. Har kjørt et par mil nå uten noen nye symptomer nå som de er koblet på hverandre.

Hva faen er det som skjer? Skal disse kablene være på samme punkt, kanskje? Skal kanskje hovedstrømmen (den store kabelen) være på venstre punkt og den andre på det høyre eller hadde jeg det riktig med hovedstrømmen på høyre punkt? Eller er det noe kabelbrudd på gang her? Andre idéer? Og hva er den tynne kabelen til egentlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ble nok ikke noe klokere der. Har sjekket litt ETK'er men fant ikke de punktene i motorrom slik at jeg fikk se hvordan de skal være koblet. Heller ingenting på nett om folk som har samme problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...