Gå til innhold

Bilen føles litt treg (E34 525i manuell)


Ganz gut
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 1994 E34 525i M50B25TU med manuell gir som føles en anelse treg. Dette gjelder over hele turtallet, og i alle gir. Bilen henger greit med i trafikken, men føles aldri så kvikk som jeg kunne huske at disse bilene skulle være. Nå føles det mer som en 520i enn en 525i, altså rundt 85% motorkraft. 

Hvor ville dere begynt å feilsøke? 

Kan nevne at bilen går fint på tomgang, og responsen i motoren later til å være normal. 

 

Endret av Ganz gut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En god service skader aldri. Luftfilter, bensinfilter, diff-, gir- og motorolje og oljefilter. Rengjør luftmasse/mengdemåler og/eller innsugstempmåler. Du kan også vurdere dyserens, og sjekke om lambda er frisk. Når du er sikker på at alt slikt er i orden kan du se på hvilke komponenter som står igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et veldig godt tips. Jeg byttet olje og filter for noen uker siden, mens diff- og girolje ble byttet i 2016. Har enda ikke åpnet luftboksen og sjekket, men det ville overraske meg om luftfilteret skulle være elending. Jeg har kun eid bilen noen måneder, men har ikke kjørt den særlig mye (<300 km). 

Min tanke var å begynne med plugger og sjekke luftfilter. Er det noe annet fornuftig å foreta seg i utgangspunktet? 

Når jeg starter bilen behøver den alltid noen ekstra omdreininger for å starte, noe som gjør at jeg mistenker veivakselsensor eller kamakselsensor, men motoren går forøvrig fint, og starter alltid. Derfor er jeg litt usikker. 

Har ikke diagnose til disse gamle BMW-ene selv, så lurer på om ikke jeg må innom et verksted.

Endret av Ganz gut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Amarios skrev:

Sjekk gassvaier at den ikke er for slakk, fant ut på min E36 at jeg hadde kjørt med 70-80% power ganske lenge 😂 Kjapp jobb å sjekke iallefall. :)

 

Boom! Godt poeng! Det skal jeg sjekke! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Ganz gut skrev:

Kan hende du har rett. Enkel måte å sjekke dette på? Ikke unormalt mye lyd fra Vanos, men den låter heller ikke som ny

På min var det ikke ulyd, bare fravær av akselerasjon under 2000-2500rpm. Var ikke mye gummi igjen i de pakningene, var bare hard plast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karer! I kveld tok jeg ut luftfilteret og fant oljerester ved innsuget. Ser det går en returslange fra motoren, men litt olje er kanskje ikke unormalt i luftboksen? 

Uansett.. tok bilen en (liten) tur uten luftfilter, og nå er både responsen bedre og bilen går bedre. Kjøper nytt filter i morgen, så det blir spennende å se om bilen går like bra. Var ikke klar over at filter hadde så mye å si. 

Jeg glemte å ta bilde av filteret jeg tok ut, men det var oljete i bunnen, og så ikke bra ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...