Gå til innhold

ZF-kasse i BMW E28? Det store aksling-regnestykket.


mariusindregaard
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en E28 som det er satt en M50B25 i. Bestilte en girkasse fra E36 325 og fikk en ZF-kasse (har forstått at disse kom en sjelden gang med ZF). Problemet er at det virker som at den er litt lengre enn en Getrag og har en mye større flens (output flange) noe som betyr at jeg kan ikke bruke den originale akslingen.

Så er spørsmålet: Hvilke akslinger kan jeg bruke for å få dette til å fungere? Originalakslingen er 1550mm lang og har målt meg til at jeg trenger en på ca 1520mm. Kan jeg bytte ut fremste del av akslingen og få rette flensen og lengden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være heldig hvis dette passer. Hvis det er deg jeg svarte til tidligere er det nok lettest å få tak i en mindre Getrag M50 kasse, hvis den kan være av samme lengde som din gamle kasse. Det er og en sjanse for at giroverføringen må modifiseres.

Kanskje kan noen lage aksling for deg framme, eller du må levere inn og få laget? Er det GKN firmaet heter. Men det koster fort noen tusen.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått tak i fremre del mellomaksling fra 3 liter diesel eller m3. Deretter ville jeg fått tilpasset den på lengden og sveist den ilag med bakre del. Og fått den avbalansert selvfølgelig. Er helt sikkert et firma i nærheten av deg som gjør dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 liter diesel pleier å ha enda større flens enn ZF kassen har, som f.eks E34 540, E39 540 og 530d, E39 M5 m.m. E39 530d manuell kasse har enda større flens, men tynnere bolter. Trolig har E46 samme flenser.

M3 akslinger er dyre for å brukes til å sveise om. Det er mange akslinger som bruker den mellomstore flensen til ZF kassen han har. E36 325/328ia er billige å få tak i. Alle fra E34 525 og oppover og alle E32. For å nevne noen.

Jeg har noen eldre akslinger som kan være E34 M5 med Getrag kasse og den mellomstore flensen. Har og en 525 aksling som trolig kommer fra M20 525 med den store Getrag kassen. Ta bilde av akslingen din så vi får se hvilket kryss den har i midten og ta mål av fremre og bakre del. Også diameteren på det fremre røret. Kanskje har jeg noe som passer eller i alle fall som kan brukes til å sveises om?

Mellomaksling er ofte en utfordring ved ombygginger der motorer og kasser benyttes som aldri fantes i bilens karosseri.

Jeg har fått bekjente som har tilgang til dreiebenk og er flinke til å sveise til å lage akslinger til meg. En hylse dreies ned til å "skjøte" begge rørene sammen, og så sveises det rundt etterpå. Et mekanisk verksted får til det samme i ditt nærområde.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...