Gå til innhold

Vurderer nyere brukt BMW.


Kalleklovn
 Share

Anbefalte innlegg

Så. Da vurderer jeg å bytte min 525 e61. Kløen etter nyere bil er stor. 

Hva ville folket kjøpt til en familie på 4? Barnevogntida er over. Det samme er tida for bakovervendte seter. Er diesel et dårlig kjøp i Oslo området? 520xdat? Er en 320xiat stor nok? Er 528xiat det beste men dyreste alternativet?

Endret av Kalleklovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo litt hva denne familien gjør da. Jeg kjøpte akkurat 330e som familiebil til fire. Ungene er 2 og 5 år, så akkurat ferdig med barnevogna her og. Kjøpte den vel vitende om at man nå måtte bli hakket mer kreativ når man pakker til langtur, men etter å ha verifisert at den både har støtte for takboks og at det finnes sykkelstativ som kan hektes på bakluka (dvs at hengerfeste ikke er et must), så tok vi sjansen. :)

Ellers har jeg hatt E90 før, og F30 oppleves vesentlig større inni. Selv bakovervendt barnesete fungerte overraskende greit.

Og ja, diesel er et dårlig kjøp i Osloområdet. De har jo akkurat bekreftet at det blir dyrere i bomringen med diesel også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kidsa er 3 og 6. Bilen brukes primært til turer til fritidsaktiviter. Helgeturer til fjellet om vinteren og til båten om sommeren. 330e? Finnes den med xdrive? Firehjulsdrift er nemlig ett krav fra frøkna. Kanskje etter at noen powersladda en rundkjøring på prøvetur med en 523i e61 noen år tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

330e finnes ikke i xDrive. Eneste enda fra BMW med xDrive og hybrid er 225xe og X5 40e. 225xe er faktisk en snerten bil, god sittehøyde og mye bil for en grei sum. Batteriet tar noe plass bak, men sålenge barna er ferdig med vogn er det nok. xDrive systemet er basert på forhjulstrekk i motsetning til 3- og 5-serie. Sistnevnte system er litt mer leken.

Hadde jeg bodd i storby hvor bil innad i byen er et "must" hadde nok bensin vært valget, bor man utenfor og ikke trenger inn i bykjernen med bil, hadde diesel vært like kurrant. Jeg vil si 3-serien er stor nok om man ikke har barnevogn om det er flere unger og bakovervendt sete, jeg har én unge og E91, barnevogna tar hele bagasjerommet og bakovervendt sete gjør at personen i passasjersetet foran ikke burde være lang og stor. Er det tilfelle er nok 5-serien jeg ville satset på, men som du sier er denne tiden med vogn og bakovervendt sete over. Altså tror jeg nok en 3-serie gjør nytten. Anbefaler deg å prøvekjøre først. 

Du har også som nevnt innledningsvis 225xe active tourer eller 220xd Gran Tourer som greie alternativ, ikke helt i BMW-ånd, men mye bil for pengene. :) 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en enkel sammenligning med RAV4 hybrid. Den er vel ansett som ett av de mest fornuftige familiekjøpene der ute. Ikke en snøballs sjanse i helvete for at jeg kjøper det, men 320 mangler kun 4 liter på bagasjen for å være like stor. ..

Endret av Kalleklovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye snakk om mange forskjellige biler. 

En ting som foreløpig er utelatt er støy nivå. Ta det med i betraktningen. Feks er en x1 fra 2017 like støyete som en 2016 f30. 225xe bråker kanskje mest av de 3. 5 serien er i en annen liga mht støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

330e gir deg hvertfall mye effekt for pengene, hvis det er et av punktene på lista. Firhjulsdrift er for pyser, pyser kan heller kjøpe Audi, så slipper de bruke blinklys også. :D 

Begynner å bli helt håpløst å kjøpe brukt BMW i Norge, X-drive overalt. 

 

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nylig gått over til X4, og det til tross for at nummer tre er på vei...

Som @macrorain skriver krever det nok litt kreativitet når det kommer til pakking, men så er det også veldig sjelden vi kjører rundt med fullpakket bil. Kommer også til å bytte ut barnevognen (ikke så relevant for dere) med en mindre og lettere, så er det "problemet" også løst. I tillegg regner jeg med det blir takboks etterhvert, men primært for bruk til turer på fjellet.

Nå er det ikke sikkert en X4 er et passende valg for dere, og det er jo også elsk/hat-bil, men ikke se deg helt blind på plass. En familie på fire bør ikke ha noe problemer med å ha en 3-serie sedan om man ikke skal ha med seg en stor hund eller har andre lignende behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Evopower skrev:

Høres ut som makspris for deg er rundt 600k. Da ville jeg sett på f11 uten tvil! Mer komfort og lavere støy enn noen av de andre.

Eneste issue er diesel. Bensinutgaven blir så innmari dyr pga avgiftene. Bor ett par mil utenfor Oslo, og kjører svært sjeldent inn til den byen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI er også 4 i familien og gikk fra F11 til F31, og nå F36, og det går greit.

Har BMW skistativ i to høyder, og får med 8 par ski + 2 snowbord med tilbehør når vi skal til fjells.

Synes F31 og F36 har en mer passe str og jeg kjører jo mye alene også, til og fra jobb etc. Synes 3 og 4 serien gir litt mere kjøreglede da de er lettere og mere kompakte, spesielt sportstyringen gir gokart følelse.

Mitt tips er å se etter F31 328ix, er plass nok og har litt kraft, ellers er jo min F36 435ix til salgs da...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...