Gå til innhold

Ulyd i drivverk og feilkode på 4wd ++ Bmw x3


bmwe91
 Share

Anbefalte innlegg

Min far fikk problem med X3` en sin da han var ute å kjørte i går. Han hørte en kraftig dunkelyd og så kom det opp feilkoder på 4x4, abs, dekktrykk og bremser. Han sa at lyden bare kom frem i sakte fart og helst i krappe svinger. Det første jeg tenkte, var at det måtte være diffen som var tatt kveld. Jeg kobla til diagnoseverktøyet mitt i dag og fikk opp feilkode på abs- sensor høyre bak og vtg trasfer case. Feilkoden på transfer case klarte ikke diagnose apparatet mitt å gå nermere inn på. Men jeg sjekket live data på abs sensoren, mens min far snurra på hjulet og den gjorde ikke noe utslag på hastighet. Venstre bakhjul fikk vi derimot utslag på, men det hjulet var også betydelig lettere å snurre rundt. Magefølelsen min sier at det er noe galt med diffen eller fordelingskassen., uten at jeg skal  si det med sikkerhet, Men er det noen her inne som har vert borti noe lignende problem? og hva var i såfall problemet?

Endret av bmwe91
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt byttet noen fordelingskasser på E83 X3 før ja.

Mulig et oljebytte og resetting av kassen funker og, men jeg skal ikke si meg sikker på det.

Bør vel kanskje ta den inn på et verksted å få det bekreftet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen M-sport nei, samme dekk dim på alle fire hjul. Naf kommer sansynligvis å henter bilen i morgen. Så får verkstedet finne ut hva som fieler den. Hvor mye koster det å bytte en slik fordelingskasse? og er dette en jobb som går an å ta hjemme i garasjen eventuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ATC 400 kasse koster 29721,25kr inklusiv pant i gammel kasse. eller 27986 hos KOED.no om du er BMWCCN medlem, som koster 500kr :P

Vet ikke hvor mye arbeid det er og bytte.

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, 540is skrev:

Tipper det er opprustet abs ring på drivaksel høyre bak. Den har gitt feil hjulhastighets signal til styreenhet som så har koblet inn 4-wd uten grunn.

Det var noe slikt jeg og hadde håpet på, men det forklarer ikke dunkelyden den får ved full sving i sakte fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, 4-wd slår inn og det blir brytninger i drivverket. Skiftet abs ringer på en x3 med dunking-ulyd i fjor .

Er det ingen utslag fra en abs sensor så begynn der, ikke skift en transferkasse til 29 000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@540is på min 320xdat hadde jeg dunkelyd fra driverket  når jeg slapp gassen i lav hastighet. Dette ble borte da jeg skiftet til lik dimensjon. Har ikke noen feilkoder på 4wd systemet. Har du tro for at abs ringene er skutt her også? bilen er rulla 140 000km med 109000km i sør.

 

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke utenkelig, hadde gått ca 150 000 denne bilen, har sett det enda tidligere på e90. Jekk opp bilen og se på abs ringene mens du dreier hjulet rundt. Er det blanke flekker på ringen som tyder på urundhet og kontakt med sensoren så blir det forstyrrelser. En nødløsning kan være å flytte ut sensoren litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 540is skrev:

Jo, 4-wd slår inn og det blir brytninger i drivverket. Skiftet abs ringer på en x3 med dunking-ulyd i fjor .

Er det ingen utslag fra en abs sensor så begynn der, ikke skift en transferkasse til 29 000...

Ja, det virker jo i grunn litt logisk med tanke på at det er ingen lyder ved kjøring beint frem. Får håpe du har rett. Takk for gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Hatt samme problemet på min E83 en 05 modell. Dunke lyder, spesielt med full sving og lav fart. Byttet begge abs sensorene bak, (så da at de hadde vært borti abs ringen på drivakslingen) skiftet begge abs ringene bak (de får du på gs bildeler) da løste det seg. Har derimot dukket opp nytt problem med at 4x4 lyser, håndbrekk og abs. Lurer på om det er kardangen, så skal tappe av oljen i morgen å se. Men for din del høres det ut som abs sensor og ring.

Når det gjelder transferkassen ville jeg byttet olje og det hjulet som ligger inni før du evnt bytter kassen. "Hjulet" får du tak i på ebay til en billig penge. Vanlig at det "hjulet" blir slitt da det er av plast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...