Gå til innhold

Nettopp kjøpt ny bil? Det kan bli din siste


macrorain
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er bare tull og vas, ren og skjær spekulasjon. Mye mulig dette er noe som kommer til å bre seg ut, men det er svært tvilsomt at det tar over. Jeg kan ikke se for meg hvordan dette skal løses for småbarns familier, med barneseter og styr. Hva med folk i distriktene, håndtverkere eller andre som bruker bil i næring. 

Det som er hele essensen med privatbilen er friheten, følsen av å sette seg i bilen akkruat når du vil og kjøre hvor du vil uten å være avhengig av andre. Privatbilen er alltid reiseklar, det er en frihet folket svært neppe vil gi fra seg i allfall i vår levetid. På 50 tallet trodde folk at biler i dag skulle være tankestyrte og gå på atomkraft, fly skulle dem også gjøre i vår tid spådde dem. Om 50 år så kommer vi til å tenke tilbake på slike spådommer som settes ut i dag og le av dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det i Oslo, de på min alder, de har sjeldent lappen og trenger ikke bil. En sjelden gang låner de foreldrenes bil om man skal på hytteturer etc. Som regel en standard Golf eller Corolla. Hadde de ikke de hatt den muligheten hadde de nok leid/lånt bil på annen måte. De bor i en leilighet i sentrum og reker rundt der til fots eller på bysykkel/kollektivt, foreldrene bor som regel lenger ute i periferien.

En studiekamerat og nå kollega hadde hverken lappen eller bil ved endte studier, fikk påpakk om at lappen i det minste måtte være i boks skulle han bli ansatt. Han tok lappen, kjøpte etterhvert bil, han var overrasket over hvor lettvint bil var, men syntes det var meget dyrt. To måneder tidligere hadde han lurt på hvorfor i all verden jeg kunne/skulle reparere og vedlikeholde egen på egen bil. Hadde man ikke jobbet i "utkanten" av Oslo sentrum og at han måtte ta lappen for å få jobben, så hadde han mest sannsynlig tatt kollektivt enda og vært fornøyd med det.

Det er ikke få slike "nabobiler" som sklir rundt i Oslo, som regel står det en lapp i bakruta på de. Altså bil på deling.

 

Ute i distriktene er saken en helt annen, men de som bor i byen føler vel at privatbil ikke er nødvendig. Kall det gjerne kjedelig, men det er økonomisk fornuftig. Privatbil er ufattelig dyrt bare ved å stå parkert.

Jeg kan vel telle på en hånd på 80 studenter på mitt studie som eide privatbil.. :P 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til fremtiden filmen er vell ett greit eksempel på at ting ikke går så fort som man tror det skal gjøre.

Synest derimot synd på de som bor i byer og plages av politikere som tror at dette er i morgen, og jobber mot bilismen uten at det faktisk finnest ett reelt praktisk alternativ.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at denne teknologien kommer for fullt allerede om 3-4 år. Allerede nå tilbyr BMW Driving Assistant Plus der systemet hele tiden vet hvor man er og kan regulere hastigheten, bremsene og styringen i forhold til kartet og hvordan f.eks veien er (f.eks om man kommer for fort inn i en sving eller mot veikryss). Dette kommer i tillegg til bilens egne sensorer og annen automatikk (f.eks aktiv cruisecontroll). Ergo er det bare et tidspørsmål før bilene er helt selvkjørende (også uten en sjåfør selv om dette ligger et par år lenger frem i tid).

http://www.bmwblog.com/2017/05/03/intel-bmw-launched-today-autonomous-driving-cars/

Det er imidlertid også helt andre ting som påvirker dette bildet. Kostnader ved det å ha en bil er allerede nevnt og med stadig stigende boligpriser og leiekostnader i byene vil denne trenden bare forsterkes. Privatleasing, leie av bil og delebiler er en annen faktor som hurtig blir mer populært spesielt blandt yngre mennesker (igjen i byene). De er vant til å leie bolig, leie feriebolig f.eks via Airbnb, kjøpe/låne brukte klær, møbler etc. samt dele det meste med vennene så overgangen til å kun leie/låne biler er ikke så stor som man skulle tro.

I tillegg kommer det faktum at det er et politisk ønske å regulere trafikken på en bedre måte enn idag (helt uavhengig av partiet MDG). Når bilene blir selvkjørende kan man selvfølgelig også regulere trafikken ved å "pakke" køene bedre samt fordele bilene etter der hvor det er mindre trafikk. Man kan også lett forestille seg at bl.a politiet kan se fordeler ved et slikt system i relasjon til terrorbekjempelse. Tenk om lastebilene som noen ganger brukes i slike situasjoner kunne stoppes automatisk fordi de fraviker fra veien eller en bestemt rute eller kjører ulovlig i gågater eller på fortauet.

Frem til nå har det vært mest fokus på komfort når det gjelder selvkjørende biler, men dette tror jeg vil endre seg når alle de andre aspektene med selvkjørende biler blir mer kjent. Det er også viktig å ikke blande fenomenet selvkjørende biler med elektriske biler selv om begge deler har mye fokus. Alminnelige biler kan også være selvkjørende, men det er enkelte klare fordeler med elektriske biler i denne sammenhengen som f.eks en betydelig enklere konstruksjon, ingen avgasser og induksjonslading (som også vil komme for fullt om noen år).    

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han snakker mye om hvor dyr fossilbilen er i sammenligning til disse selvkjørende greiene på deling, men det er jo veldig avhengig av hva man legger til grunn. Jeg er overhodet ikke enig i at en fossilbil er utrangert etter 250 000km. Med fornuftig vedlikehold (som man gjør selv)  klarer de fleste 500 000km.

Faktisk er det mulig å drifte en bil for under 4kr/km, hvor avskrivninger utgjør 25% og direktekostnader er 25%. Skulle bilen vært på verksted for annet enn EUkontroll, vil det gå ytterligere 25% i mekaniker og dyrere deler.

 

Hvordan en selvkjørende bil skal matche dette, er jeg usikker på. 

Ellers vil det bety en skikkelig reduksjon i statens inntekter (hvertfall i Norge) i det bilparken skal reduseres med 50%+ og ingen skal ha drivstoff. Det er ingen grunn til å tro at disse inntektene kan fordeles på noen andre enn bilistene, og er noe som må fordeles på brukerne.

Dessuten vil verden ha et gigantisk problem i det flere 100millioner biler skal skrotes fordi restverdien er for lav, tiltross for at de teknisk sett har mye levetid igjen.

Samtidig er det ikke lenge til andre generasjon biodrivstoff er klart for det kommersielle markedet.

Jeg vil tro dette vil gi en politisk vilje for styrt utfasing av fossilbilene (som da vil gå på bærekraftig drivstoff) og at dette ikke vil ta av i den skalaen han presenterer.

Jeg kunne fortsatt om hvorfor jeg mener han forenkler bildet i vesentlig grad, men hovedpoengene er nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de har rett i at dette blir teknisk mulig om få år, så er det endel forhold som vil påvirke hvor fort det sprer seg. 

Først og fremst er det jo masse folk som allerede eier en bil, som gradvis må komme til et punkt hvor de vanligvis ville vurdert å bytte bil, og så komme til en beslutning om at en "Bil As A Service" (BAAS) variant vil passe dem bedre. 

Det første som skjer er trolig at Uber og taxier blir selvkjørende, og dermed billigere. Dette vil antagelig også føre til at flere av de som kunne tenke seg å kjøre kollektivt men bor litt upraktisk til, vil kunne gå over til BAAS fremfor å eie egen bil. 

Hvis man så ser forbi sin egen situasjon (greit med penger og BMW i garasjen), så vil dette gjøre bil som konsept bredere tilgjengelig i samfunnet, for folk som i utgangspunktet ikke har råd til bil. De vil på samme måte som de leier leilighet, kunne leie tilgang til bil etter behov på en svært fleksibel måte. Mange vil sikkert ha penger nok og/eller billinteresse nok til å eie egen bil en god stund til, men for alle andre vil det å kunne få en bil på døren innen si 30 minutter som kjører dem dit de vil til en fornuftig penge være mye bedre enn å eie egen bil.

 

Jeg tror at yrker som taxisjåfør, kjørelærer og trolig bilselger vil få en interessant utvikling de neste ti årene. 

Jeg tror ikke bilen jeg nettopp har kjøpt (og planlegger å beholde rundt fem år) blir min siste, men jeg blir ikke veldig overrasket om det blir min nest siste. 

Jeg blir heller ikke overrasket om mine to barn på 2 og 5 år aldri får seg førerkort. Det er godt mulig det fortsatt går an å få seg førerkort når de blir 18, men jeg tviler på at det er nødvendig eller spesielt vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet litt med teknikkene som brukes for selvkjørende biler. I stor grad brukes det fortsatt kontraster og mønstre for å avgjøre bilens plassering på veien og i kjørebanen. Med veistandarden vi har i Norge per dato (+ snø) må helt ny teknikk utvikles eller veiene totalt endres. GPS fungerer til tider dårlig, om i det hele tatt, så det er ingen snarvei.

Kommer man i mål med teknikken, skal fortsatt svært omfattende tester utføres, lovverket på plass, ansvarsfordeling være avklart og forsikringsløsninger må finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At selvkjørende biler kommer er helt sikkert iom. at mange biler (bl.a 5/7-serien) allerede kan dette. Utfordringen er hvordan man utformer lovverket og hvor langt man skal gå med selvkjøringen (f.eks at bilene kan kjøre helt av seg selv uten en sjåfør/førerløse). Allerede nå kjøres det f.eks selvkjørende vogntog på E45 igjennom Jylland fra Hamburg til Frederikshavn fordi det ligger en fremtidig økonomisk gevinst ved å gjøre dette helt uten en sjåfør. Hvis det er et signifikant økonomisk insitament vil teknologien bli implimentert. Akkurat dét har historien lært oss. Derfor utvikler også firmaer som f.eks Apple, som ikke tidligere har vesentlig erfaring med biler og tilknyttet teknologi, software til selvkjørende og førerløse biler. 

http://www.dr.dk/nyheder/viden/tech/selvkoerende-biler-bliver-virkelighed-paa-tyske-veje

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha gjennomført første prosjekt her, kan jeg garantere at for eksempel 7-serien per i dag ikke kan tilbakelegge for eksempel denne strekningen alene. Den strekningen kan by på smal grusvei uten merking, hullete asfaltvei uten merking, kjøring over molo, smal og mørk tunnel uten midtlinje, grusvei med revne som har flyttet 20 meter av veien og autovernet farlig langt ut mot et dropp på cirka 10 meter, svært uoversiktlig kryss og annet "snacks". Legger man til vinterstormer, veier som av og til stenges med bom eller lyssignal, kolonnekjøringer og slikt så begynner det å danne seg et bilde av utfordringene ingeniørene står ovenfor når det gjelder både sensorer og software før selvkjørende biler er i boks og har overtatt for oss mennesker.

At det blir hovedsaklig selvkjørende transportmidler (målt i antall kjørte kilometer) etterhvert tror jeg meget godt kan hende, men det skjer nok ikke så fort som det er lett å få inntrykk av når man ser videoer av biler som for eksempel klarer å holde seg innenfor to hvite linjer på en jevn asfaltvei med fast mellomrom mellom seg og med lik avstand i bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store deler av det kontinentale Europa og USA består nettopp av relativt rette og jevne asfaltveier så denne teknologien kommer for fullt om 3-4 år, men selvfølgelig vil alminnelige biler også kunne kjøres manuelt hvis det er nødvendig. Jeg tror imidlertid at vi om noen få år vil få helt nye "autonome" kjøretøyer til bl.a frakt av varer/gods (og trolig også drosjer/busser) og disse vil bli helt førerløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må lovgivning også være på plass.

Men når det gjelder trådstarters spørsmål om vi tror at vi ganske straks kan tilkalle en bil på døra, så må jeg nok si nei. Ikke med det første, ikke øyeblikkelig hver gang jeg trenger bil, og ikke her jeg bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...