Gå til innhold

Lugging ved gasspådrag Bmw X3 2008 automat


Telemarkshelten
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Kjøpte nylig en x3 2.0 2008 automat. Gått 150 000km. Bilen ble kjøpt hos BBF i Skien/Porsgrunn.

Merket rett etterpå en lugging ved gasspådrag. Egentlig hele vegen oppover. Og uansett turtall. Det skjer når man gir bånn gass eller om man holder jevn gass på 3000 og bare lar bilen gire seg oppover. Jeg ble bekymret for at det kunne være girkassen. Men måtte jo sjekke det opp og siden det er garanti fortsatt kontaktet jeg følgelig selger. 

De satte opp time hos GS i Skien. Etter litt misforståelser fikk de sjekket det jeg faktisk spurte om. Jeg kjørte heldigvis opp til GS for å dobbelsjekke at de sjekket luggingen, de hadde nemlig bare fått beskjed om å kjøre en diagnose av BBF ingenting annet. De visste ikke om luggingen engang, men nok om det.

Jeg forklarte problemet til GS, og de skulle se nærmere på det. De hadde ikke funnet noe på diagnosen. Men de svettet litt diesel fra 2 dyser. Etter nærmere sjekk så de att de 2 ringene som ABS føleren ligger inntil hadde rustet og da også økt litt i tykkelse, som kunne føre til at de kom borti eller nesten kom borti ABS følerne og fikk bilen til å tro at den spant of derfor kutte på gassen. Dette henger i sammen med DTC sa de. De fant ikke noe ved første øyekast med girkassen, men de finner man kanskje ikke uansett med en kjapp diagnose. De sa også at det kunne være den lille overføringsgirkassen(husker ikke navnet) mellom girboks og drivverk. Jeg kjørte litt med og uten DTC aktiv og følte da var en forskjell når den var av og ikke av. Så vi gikk for å prøve å bytte de ringene og ABS følere.

Forrige uke var jeg ned til GS og de byttet ringer og ABS følere. Jeg kjørte hjem og det var overhode ingen forskjell. Like mye lugging dessverre. Jeg sendte mail med det samme og fikk svar fra BBF at GS hadde jo oppdaget den lille svettingen fra 2 stk. dyser. Og de ville prøve å fikse de, bytte pakninger. Jeg kan ikke skjønne at en svetting der kan føre til så kraftig lugging og rykking men det skader vell ikke å prøve. 

Så da trenger jeg forumets hjelp. Hva kan dette være? Det verste, iallefall for BBF er jo om det er girkassen som må overhales eller må ha ny. Jeg har også tenkt litt på å få et annet verksteds mening. F.eks Bilsalongen. Sikkert ingen fare men jeg liker ikke helt at BBF og GS har et så nært samarbeid som de har. Ikke at jeg ikke tror de prøver å løse problemet men dere skjønner. Skjønner heller ikke at det er så vanskelig å finne ut av for et verksted som driver kun med BMW og har til sammen mange tiår med erfaring blant de ansatte. Det må jo være mulig for en BMW ekspert å finne ut av dette.

Tråden blir oppdatert hele vegen til problemet er løst.

Alle svar mottas med takk:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres logisk ut. Men tror du det er DTC som fører til luggingen? En prøvekjøring for en ekspert burde vell føre til noen svar? Det spesielle er at når GS prøvekjørte bilen etterpå kjente de ingenting. Man må være ganske fjern for ikke å merke den kraftige luggingen:P Litt skremmende at profesjonelle ikke merker det eller kan gi gode og tydelige svar.

Hva har dieseltrykk med det å gjøre? Kan det da være den lille lekasjen som kan tulle? Dekkene er ganske like. Hvis det er lett å undersøke er det rart en spesialist ikke finner ut av det. Mener du at neste skritt når er å kjøre med logging av diesltrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme trøbbel med min 05´ E83, forsøkte bytte dekk og felger, for X-drive var angivelig sensitiv for ulik dekkdimensjon foran og bak. Etter mye frem og tilbake var det mellomkassa som var årsaken, kostet vel 27.000.- å fikse, heldigvis innen garantivinduet. Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Da har GS Bildeler i Skien fikset den lille svettingen ved dysene. Noe jeg ikke trodde var grunnen. Kjørte hjemover og bilen var helt lik med luggingen. GS har heller ikke merket noen lugging når de har testkjørt. Skremmende av en Bmw spesialist. De var heller ikke interessert i å løse problemet. Bare dro på skuldrene. Null yrkesstolthet der. De trodde nesten ikke på at det var noen lugging, akkurat som om jeg liker å kjøre opp og ned på verksted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at GS ikke har funnet ut noen ting på de 3-4 gangene jeg har besøkt dem var det på tide å la noen andre prøve. Jeg dro til Bilsalongen. Prøvekjørte med mekaniker som passasjer og jeg fikk masse lugging på den turen som han merket. I alle hastigheter. Jeg satte meg på venterommet og etter 1 time ble jeg hentet og fikk beskjed om at det var mellomgirkassa. På 1 time hadde de feilsøkt og i tillegg testkjørt og merket luggingen. De gjorde som over, dro ut den kontakten og da lugget de ikke. Jeg tipset de IKKE om det. Så på 1 time klarte Bilsalongen å finne ut av problemet. GS har hatt bilen i mangfoldige timer, sikkert 4 timer hver gang jeg har vært der og det er 3-4 ganger, har nesten mistet tellingen. De har ikke vært interessert i å løse problemet engang. Styr unna GS sier jeg bare. Har vært der før også med min 320 og det var også en tragedie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BBF ville bruke GS til å fikse problemet pga deres rabatter der. Trengte ikke ny hele mellomkasse men det ble byttet noe som de kalte stell motorer. Nå er all lugging vekk heldigvis. Men det var mye opp og ned og att og fram. Det som er skremmende er hvor lite yrkesstolthet de på mange verksted har. Og liten vilje til å løse problem. Stakkars kvinnfolk med null peiling på bil som drar på verksted sier jeg bare. De blir jo rundlurt. Tenk at det er enklere å finne ut av et problem alene for meg med lite peiling på bil og ved hjelp av nettforum. Bmw spesialisten burde jo si opp jobben i morgen og begynne med noe helt annet. Tenk å bare jobbe med ett bilmerke og ha så lite peiling. Skulle tro de kunne ringe rundt til kolleger, Tyskland etc. for å løse et problem. Men de er jo handlingslammet. Tragisk rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var der med en 320si for mange år siden. Den måtte ha ny motor. Dyr affære. De fikk ny motor fra Tyskland og satte den i. De glemte å rengjøre innsug før de monterte den nye motoren, så når de testkjørte så dro den nye motoren inn stålbiter fra den forrige som skar seg. Så nå hadde de ødelagt en splitter ny svindyr si motor. De var selvsagt på deres kappe men jeg måtte vente på enda en ny motor fra Tyskland. Amatørmessig selvfølgelig. Men kan jo skje. Men skal ikke skje.

Uansett godt å bli kvitt problemet. Tusen takk for all hjelp her inne:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...