Gå til innhold

Bilferie rundt i Europa


Magnus.
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Ferien nærmer seg brutalt raskt nå, og det klør litt i gass/reisefoten.

Det ble spontankjøpt en cab, så vi har bestemt oss for å lufte frisyren nedover Europa.

Noen som har dratt på en slik ferie og har anbefalinger til veier/steder/ting man bør se eller oppleve, kanskje og hvor det er fint å bruke ekstra tid ?
Og ellers generelle tips, del gjerne eller diskuter smile.gif

Ruta vår ser noe slik ut :

Fredrikstad->Nurburgring->Luxemburg->Geneve->Lyon->Marseille->Saint-Tropez->Nice->Monaco->Geonova->Milano->Venezia->Gardarsjøen->Stelviopasset->Graun->liechtenstein->Insbruck->Munchen->Berlin->Hamburg->Fredrikstad.

 

Skjermbilde 2017-05-18 kl. 20.34.25.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la det klø for mye i høyre foten. Tyskland har masse fotobokser og veiarbeid i den retningen.

 

Dro selv til Sveits i påsken. Anbefaler en kort rute gjennom der og, spesielt Zermatt. Fin landskap, fine veier og ikke minst at du kan se Toblerone fjellet Matterhorn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ut som et bra rutevalg med mange flotte steder på ruten. NIce og gardasjøen er jo fine plasser å ta en hvilepause med litt bading og en dag eller 2 med kjørefri. Selv har jeg bodd i byen Garda på nordsiden av Gardasjøen et par ganger og har trivdes godt der.

Hvis du synes fjellpass er fint også med bil (jeg har kun vært nedover på 2 hjul) ville jeg kanskje lagt inn en runde opp gjennom alpene nord for Nice/Monaco i stedet for å kjøre langs kystene hele veien til Genova.  Mange fine småbyer og flotte fjelloverganger. Stelvio som du har lagt inn er jo magisk og kanskje obligatorisk, men det finnes mange andre fjellpass som er like flotte men som ikke har like kjente navn.

 

Endret av laffe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul rute. Husk at det fort går mange timer, jeg vet ikke hvor lang tid dere tenker å bruke på en slik tur, men 3 uker må nok til for at man skal rekke og oppleve litt :)

St. Tropez går fint an å sløyfe, det er egentlig veldig "lite" å se der kontra alt annet som Cannes, Ste. Maxime, Nice og Monaco. Alternativt går det an å parkere i Ste. Maxime og ta rutebåten over til St. Tropez, tar ca. 20 minutt. Det tar like lang tid å kjøre dit, samt at trafikken inn kan stå stille av og til.
Jeg ville hvis du har mulighet satset på Napoleonsruten ned til Nice, fra Lyon eller Geneve. En kjempefin rute som er mye mye mer inspirerende og spennende enn hovedveien. Det er morsomme veier som strekker seg langs fjellsidene. Du passerer den blå innsjø (lac du st croix) og Castellane som er verdt å få med seg. I Castellane ligger det en kirke på toppen av et stup som ser ut over den lille byen. Anbefales å gå opp dit. Lac du st croix er en kjent innsjø, veldig fin å leie en trøbåt og trø seg inn over kanalen. Store mulighet for bading :)

Du passerer Grasse lengre ned som er parfymehovedstaden, liten fransk hyggelig by. For så å ankomme Cannes.
Legger ved litt bilder fra Napoleonsruten, Castellane osv..

Ellers ved Gardasjøen Italia har jeg vært i Riva del Garda, kan anbefale denne plassen også. Her også mulighet for en spasertur. Det ligger et kapell, Santa Barbara, midt i fjellsiden som kan være vanskelig å nå, jeg gikk ikke dit, men det er en borg på vei opp dit hvor de serverer øl og brus, fin avslapper med en øl og utsikt ihvertfall, det stoppet med øl´a for å si det slik :D Fin opplagt vei opp, men noe bratt enkelte parti. Det er vel steinlagt om jeg ikke husker feil, til borgen ja, videre opp kreves gode sko og litt fjellerfaring, ifølge de lokale.

Søk mer på Route Napoleon eller lignende på Google så finner du ut masse, samt kart. ABSOLUTT VERDT DET.
napoleon-road-15297_w600.jpg

Bildet under er fra Lac du st croix, her går faktisk veien langt oppe i fjellsiden til venstre i bildet, selv om du ikke ser den. Det går også en vei på høyresiden, den har jeg aldri kjørt eller satt meg inn i hvor fører.

Lac_de_Sainte_Croix.jpg

Her ser du Castellane, så ser du kirka på toppen til venstre. Fin spasertur (går opp på baksiden) og avbrekk i bilkjøring.

slider-castellane.jpg

Endret av Marius2002
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et greit prosjekt, men du har et par veldig lange transportetapper og kanskje litt merkelig valg av destinasjoner (fremfor andre mer opplagte destinasjoner). Fredrikstad-Nürburgring (1500 Km og 14-15 timers kjøring) på kun én dag vil jeg ikke anbefale. Jeg ville ha lagt inn en stopp i Hamburg (eller Bremen) og fått med meg denne byen som faktisk er ganske fin. Nederland er et fint ferieland og bl.a Amsterdam kjører dere forbi og det er dumt når dere er i området. Genève er verdt et besøk, men dere burde få med dere Strasbourg på veien fra Luxembourg. Fra Strasbourg ville jeg ha kjørt til Grenoble (også verdt et besøk) og valgt landeveien over Alpene til Gap eller Sisteron og derfra motorveien til Marseille. Motorveien mellom Lyon og Marseille er både kjedelig og veldig trafikkert (samt dyr å kjøre på). Dette gjelder også motorveien mellom Marseille og grensen til Italia. Kjør landeveiene og få med dere Gorges du Verdon (Europas største fjellkløft). Dette området og strekningen ned mot kystbyene har fantastiske landeveier og glimrende muligheter for fine opplevelser i en cabriolet.

Italienske motorveier er også kjedelige så jeg ville ha valgt mindre veier, men Genova, Milano og Venezia virker greit nok (Venezia kan imidlertid være i overkant folksomt og litt av et turisthull om sommeren). Gardasjøen, Stelviopasset, Graun, Liechtenstein, Innsbruck, München virker fornuftig. 

Motorveien mellom München og Berlin (og videre til Hamburg) er kjedelig, men ganske effektiv. Jeg ville kanskje ha valgt en altnerativ rute nærmere grensen til Tsjekkia (f.eks A93 og A13). God tur! :)   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del 2.
Jeg fikk ikke med meg alt om hva som man burde se nedi der.
I Monaco er Oceanograpic Museum et virkelig must, mener jeg. https://www.oceano.mc/en Mye historie, fint akvarium, og tar du turen og spiser lunsj på toppen av bygningen har du en upåklagelig utsikt.

I Nice er det egentlig shopping som er greia, men skipper du dette (hvis dere har "dårlig tid") så er gamlebyen tingen. Trange gater og mange restauranter. Går man igjennom denne, kan man komme til en utsiktspost. Hit må man gå opp, litt bratt, men det er laget fint til, det går busser opp for de som ikke gidder å gå, men gåturen er en del av det. På toppen er det også her en upåklagelig utsikt og litt ruiner og historie for de som er interessert i slik. Så tar man seg en god og iskald øl i gamlebyen når man kommer ned igjen.
https://www.tripadvisor.co.uk/Attraction_Review-g187234-d247503-Reviews-Castle_Hill-Nice_French_Riviera_Cote_d_Azur_Provence_Alpes_Cote_d_Azur.html

Innbruck ser jeg du skal til, der har de en dyrehage, Alpen Zoo, jeg har ikke vært der selv, men har veldig lyst dit. Det ser ut som en morsom avstikker.
http://www.alpenzoo.at/en/

På vei opp derifra, om mulig, sving innom Neuschwanstein Castle, det er dette slottet Disney har sin inspirasjon fra. Kult kult.
https://www.tripadvisor.co.uk/Attraction_Review-g187307-d190837-Reviews-Neuschwanstein_Castle-Hohenschwangau_Swabia_Bavaria.html

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, lagunilla skrev:

Ikke la det klø for mye i høyre foten. Tyskland har masse fotobokser og veiarbeid i den retningen.

 

Dro selv til Sveits i påsken. Anbefaler en kort rute gjennom der og, spesielt Zermatt. Fin landskap, fine veier og ikke minst at du kan se Toblerone fjellet Matterhorn.

Utrolig morsomt at flere her inne har tatt turen til Zermatt. Har selv vært der minst en gang i året de siste 10 årene. Og alle gangene har det vært i bil ned. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skal kjøre ned mot Marseille ville jeg lagt ruta litt mer vest slik at du får med deg Millau broen. Ligger på A75 rett nord for Montpellier.

Siden du skal innom rivieraen hadde jeg nok droppet St Tropez med bil. Veldig mye kø inn der. Og strengt tatt lite å se i mine øyne der ute.

Cannes, Antibes og Nice er fine stoppesteder langs rivieraen. Antibes er nok litt billigere by, vi er stort sett i denne byen når vi reiser nedover. Fint sted man kan nyte noen dager i.

Fredrik nevner Gorges du Verdon, dette bør man se :) 

ps: du bruker alltid myyye lenger tid en du tror. Ikke stol på Google Maps sine utregninger. Og legg inn 2 hvile dager i uka som minimum. Er lurt å se noe annet en motorveier hele tiden.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, her var det bra respons og gode tips :-D

@lagunilla Tanken var at lysten på bilferie var større en charter, men skal passe på foten jeg. Ellers fine tips, ser ut for at Zermatt kanskje er litt lang innover Sveits for oss. Men skal ta det med i vurderingen. Kan jo legge rute Geneve->Zermatt->Lyon ?

@laffe Jepp, vi tenkte det samme. Noen dager både i Nice- og Garda-området blir det.
Det høres egentlig ut som en god plan og legge ruten litt opp fra Monaco -> Geonova om det kun er motorvei langs kysten.  Stelvio tenker jeg er obligatorisk ja, siden vi uansett skal forbi kirka i Graun og til Liechtenstein. 

@Marius2002 Mye bra tips,Napoleon´s ruta tar vi nok ja. Både utifra bilder du postet å generelt på nett er det jo mye mer opplevelsesrikt og kjøre der enn langs hovedveien. Fine ideer med byer og severdigheter langs veien, både dyrehage og akvarium er på lista nå. Tiden setter litt begrensning, vi håper å ha 16-20 dager på turen.

@Fredrik Jepp, det blir nok et stopp i enten hamburg eller køln. Vi må nesten ta den biten og litt som den kommer. 
utdyp gjerne mer om hva du mener er merkelige valg. Huska at dette ikke er primære destinasjoner. mer en kjørerute, destinajsoner, overnatting etc... Tar vi litt underveis.

@andreaskarm Absolutt lurt og tenkte over tide. Bedre med kvalitetstid enn å stresse rundt for og få mest mulig på "listen" 
Har lest tråden til magnetetn, din får jeg ta idag :)

@ahj Høres ut som Zermatt er verdt det!

@Kjennern Ser ut for at det blir napoleons ruten. Antibes var et godt tips, sikkert billigere å bo der enn midt i Nice. Gorges verdont passerer man vel ca på Napoleonsruten og ? 
Det med tiden er nok viktig ja. Kø og kos er to faktorer :D

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, ahj skrev:

Jeg hadde ikke lagt en så stor plan på en slik ferie. Velg noen steder og ta resten når man er på veien. :) 

Jeg synes det er greit og ha en rute å følge, uten at den på noe vis er fast.

Hvor vi stopper og ferier tar vi på sparket 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gorges du Verdon treffer du med Napoleonsruten ja, det er også nettopp her i Gorges du Verdon innsjøen Lac du st Croix jeg nevnte ligger :) Ting tar tid og du rekker nok ikke alt, men en pekepinn er greit. Det hår jo an å skippe tinger underveis om du/dere føler for det, Nice, Cannes og St. Tropez er veldig "likt", jeg hadde lett skippet St. Tropez og heller kjørt fra Grasse mot Nice og Monaco. :)

Som @ahj sier, ha noen punkt og ta resten underveis. F.eks. Gorges du Verdon, Monaco, Gardasjøen og Stelviopasset som en rød tråd og ellers litt som det passer dere. Plutselig finner dere ut at dere vil være en plass lengre.

En vennegjeng(jeg hadde ikke anledning til å bli med) dro på Europatur i 2010, de skulle innom alt mulig... Vel, de var innom BMW Welt på vei ned og når de kom til Cannes så trivdes de så godt der at de bare ble der i 7 dager før de tok nesten samme rute opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Magnus. skrev:

 

@Fredrik Jepp, det blir nok et stopp i enten hamburg eller køln. Vi må nesten ta den biten og litt som den kommer. utdyp gjerne mer om hva du mener er merkelige valg. Huska at dette ikke er primære destinasjoner. mer en kjørerute, destinajsoner, overnatting etc... Tar vi litt underveis

Du svarer vel egentlig på min refleksjon selv og da ser det straks litt bedre ut, men jeg ville ha forsøkt å legge ruten opp så det blir litt mindre motorveikjøring i spesielt det sydlige Frankrike. Hele området fra Strasbourg til Rivieraen har fantastiske landeveier og spesielt i Provence bør dere kjøre på disse istedenfor på motorveiene (som er ganske kjedelige, men veldig fine)... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...