Gå til innhold

Bilferie rundt i Europa


Magnus.
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke helt hvorfor alle er så opptatt av Stelviopasset. Det er en helt ordinær alpevei med unntak av den er overfylt av turistbusser og feite engelskmenn på motorsykler. Veien skiller seg ikke ut positivt på noen som helst måte i forhold til alle de andre veiene i Alpene.

Dessuten er Liechtenstein et skikkelig kjipt sted...Skamdyre restauranter og hoteller samt nada uteliv. Stedet bærer preg av å være en soveby hvor rike folk plasserer pengene sine unna skatteetaten. Skal du først overnatte i regionen ville jeg heller tatt en kveld i Innsbruck.

Mitt beste reisetips er å ta ting på sparket, følge magefølelsen underveis og ikke høre på alle ekspert-rådene fra internett...Er ikke hele moroa med bilferie å oppleve noe nytt, ta ting på sparket og få spennende erfaringer?...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett, gøyere at veien blir til underveis.. Men noen punkter vil vi ha med.
Nurburgring, Napoleonsruta, den franske riviera, gardarsjøen å alpene. 
Ellers får vi ta det som det kommer :-P 
greit med litt tips, selvom vi tilslutt gjør akkurat det vi selv ønsker. 
Hva tenker der budsjettet ligger på? ca 3 uker på farten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Magnus. skrev:

Du har rett, gøyere at veien blir til underveis.. Men noen punkter vil vi ha med.
Nurburgring, Napoleonsruta, den franske riviera, gardarsjøen å alpene. 
Ellers får vi ta det som det kommer :-P 
greit med litt tips, selvom vi tilslutt gjør akkurat det vi selv ønsker. 
Hva tenker der budsjettet ligger på? ca 3 uker på farten :)

Høres bra ut :) 

Kjapt Google maps, uten å finpusse ruta havnet jeg på 480 mil, runder vi opp til 500 mil er det enklere å holde seg til. Jeg vet ikke hvilken bil du kjører, men la merke til i finn.no-tråden at du vurderte E61 520d 177hk, så tar vi utgangspunkt i denne. Tipper du vil ligge på 0,65 i snittforbruk, noe høyere og sikkert lavere enkelte plasser. Da bruker du ca. 325L diesel og med en literspris på ca. 13,- haver du på 4225,- bare i drivstoff. Jeg ville nok tippet nærmere 5000,- i realitet.

Sett at det blir litt småkjøring og endring i ruter osv. så beregn 6000,- i drivstoff, og så skal dere jo overnatte. Det finnes mye billige alternativer, men gå inn på f.eks. booking.com for å få en feeling på priser på steder du vet dere passerer og legg det sammen og beregn snittprisen på resten av dagene. Alternativ er å ta med telt og ligge på campingplasser. Mat er viktig. Billigste alternativ er å smøre med seg matpakke i en kjølebag fra det dere kjøper på butikken og stoppe på rasteplasser. Ferdigmat blir fort kostbart, men er man på ferie så er man på ferie, så noe må man jo unne seg, f.eks. middagsmat er greit å få ferdig. Så har du jo shopping, attraksjoner og ikke minst parkering og bompenger. Nå utgjør ikke bompenger det store, men greit å være oppmerksom på det. 

Med ca. drivstoff, ca. overnattingspris og ca. mat, skal det være mulig å danne seg et bilde av budsjett. Spiser dere ute er ikke prisene veldig mye billigere enn i Norge, butikken derimot... :) Så kan du helt sikkert legge på et par-tre tusen etter du har kommet fram til en sum, for eventuelle uventede utbetalinger. Attraksjoner, shopping og moro er utenom her da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke helt billig å kjøre på de franske motorveiene og bompenger for den ruten du har valgt i Frankrike vil være ca. 1700 kroner (180 euro). I tillegg kommer bompenger på ca. 680 kroner (79 euro) i Italia. I Østerrike må du ha en oblat/vignette i vinduet for å kjøre på motorveiene og den koster 83 kroner (8,90 euro) for 10 dager (som er minimum).

Min erfaring er at man minst bør beregne dagsomkostninger på ca. 1200 kroner for hotell/motell (2/3 personer med alminnelig standard), mat, parkering etc. I tillegg kommer severdigheter, shopping og evt. ordentlige restaurantbesøk. Dette kan selvfølgelig gjøres billigere, men spesielt på den franske rivieraen er det ganske dyrt å overnatte samt spise på restauranter selv med en alminnelig standard. Overnatter man i mindre landsbyer og på såkalte gites (bed & breakfast på fransk) kan man få en helt grei standard for relativt små penger. Campingplasser er et annet alternativ, men standarden kan være dårlig (spesielt i/ved de store byene) så der ville jeg ha undersøkt grundig på nettet først (mange campingplasser krever også forhåndsbestilling). Noen campingplasser spesielt i Italia er imidlertid førsteklasses og virkelig vel verdt å vurdere (de har leiligheter og hytter også). I Alpene er mange av byene relativt tomme for mennesker om sommeren og dette kan man utnytte ved at de ofte har gode tilbud på hotellrom. I Tyskland er det generelt lett å finne fornuftige hoteller til en rimelig penge og det er mange av dem. Dog bør man være oppmerksom på at det kan være vanskelig å finne hotellrom hvis det er messer/festivaler i byene... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...