Gå til innhold

Få mer kraft til høyttalere med orginal radio.


Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg kunne høre her inne. Har to stk 6x9" (focal) høyttalere i hattehyllen på min e36 (m/innfesteadapter), problemet er at i og med at jeg kjører orginal cd43 spiller fra blaupunkt, så er det ikke nok kraft i spillerforsterkeren til å drive begge to skikkelig samtidig, får liksom ikke det helt store trøkket i de. Kobler jeg ut den ene kommer dette seg betraktelig. 
Har da kikket litt på "low line converter", men usikker på om dette er helt det jeg er ute etter, er altså ute etter noe som "booster" opp strømmen bak på de høyttalerene, slik man kan drive begge to skikkelig samtidig. 
Er ikke så veldig kjendt med bilstereo, slik det er sagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen eksterne forsterkere i det hele tatt da?

For å skjere igjennom uten videre, utifra det du nevner kommer du aldri til å bli fornøyd med lyden uten en egen forsterker. Tipper spilleren din leverer godt under 20wrms, og focal er nok lagd for å yte max med rundt 60.

Ville invistert i en skikkelig 4 kanaler, og eventuelt en pnp forsterker som aksepterer høynivå signal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som de to gode naboene sier, spilleren din alene klarer ikke drive disse 6x9ene. Hadde jeg vært i din possisjon hadde jeg funnet meg en grei 4-kanals forsterker med høynivå inngang, et greit frontsett om du har originale høytalere i front og strekt opp nye skikkelige høytalerkabler både i front og bakover. Et par timer med arbeid, en 2-3000kr, billigere om du finner brukt, og du sitter brått med langt bedre lyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

Har du noen eksterne forsterkere i det hele tatt da?

For å skjere igjennom uten videre, utifra det du nevner kommer du aldri til å bli fornøyd med lyden uten en egen forsterker. Tipper spilleren din leverer godt under 20wrms, og focal er nok lagd for å yte max med rundt 60.

Ville invistert i en skikkelig 4 kanaler, og eventuelt en pnp forsterker som aksepterer høynivå signal.

Ingen ekstern forsterker nei, kun spilleren. Må jeg bytte spiller da evt. om en skal kjøre på med 4-kanals forsterker? Er som sagt lite kjendt med bilstereo :)

42 minutter siden, asv skrev:

Er som de to gode naboene sier, spilleren din alene klarer ikke drive disse 6x9ene. Hadde jeg vært i din possisjon hadde jeg funnet meg en grei 4-kanals forsterker med høynivå inngang, et greit frontsett om du har originale høytalere i front og strekt opp nye skikkelige høytalerkabler både i front og bakover. Et par timer med arbeid, en 2-3000kr, billigere om du finner brukt, og du sitter brått med langt bedre lyd :)

Focal frontsett og ja, alt ble kjøpt nytt i 2013, og sannsett har fungert greit om man ikke har innkoblet den ene 6x9" en bak (da svekkes begge bak veldig). Om 4-kanals går ann å bruke over enns med en orginal radio, så spørs det om ikke det blir veien å gå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge den har høynivå inngang så klipper du opp høytalerkablene ut av spilleren og stikker de inn i forsterkeren som signal kabler. Jeg liker å unngå at høytalerne får astma og trekker derfor som regel nye kabler til høytalerne. De originale kablene er gjerne tynne som hårstrå og ikke godt egnet når man prøver å sende litt futt gjennom de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, BjornarHS said:

Ingen ekstern forsterker nei, kun spilleren. Må jeg bytte spiller da evt. om en skal kjøre på med 4-kanals forsterker? Er som sagt lite kjendt med bilstereo :)

Focal frontsett og ja, alt ble kjøpt nytt i 2013, og sannsett har fungert greit om man ikke har innkoblet den ene 6x9" en bak (da svekkes begge bak veldig). Om 4-kanals går ann å bruke over enns med en orginal radio, så spørs det om ikke det blir veien å gå :)

Det enkleste og beste er å bytte spiller, men jeg regner med du vil beholde den originale mtp looken? i M3n har jeg tenkt å kjøre org spiller med kasset i dash, men så koble opp litt mere moderne dab spiller i hanskerom eller midtkonsoll, så bare kontrollere sang og volum via mobil på bluetooth.

 

men du kan benytte org kablene som signal med høy til lav nivå convertere, eller bare en forsterker med det innebygget. Det er jo klart best med lavnivå rett fra RCA på¨ny spiller, men med rett komponenter vil uansett sluttresultatet bli som natt og dag mtp lyden kontra oppsettet du har nå.

Har ikke styra så veldig mye med sånn pnp løsninger, men jeg tror denne foreksempel hadde fungert bra til ditt bruk, men ville bekrefta med forhandler først:

http://www.dynabel.no/bilstereo/forsterkere/4-kanaler/mosconi-gladen-one-1304-4-kanals-forsterker

eventuelt hørt med Nautiluz om foreksempel http://www.nzc.no/products/ground-zero-gzta4125x-b-4x130w2ohm

og seperate høy til lav nivå adaptere.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Der er vell noe i den dur jeg tenkte på, som sagt ikke så aktuelt å bytte ut orginalspilleren nei, både med tanke på looken, samt brukervennligheten på den, så da spørs det om ikke det må bli noe slikt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...