Hollabaloo

M52 og falskluft. Hvor er de vanlige stedene?

9 innlegg i dette emnet

Postet (redigert)

Hvor er de vanligste stedene det blir luft-lekkasjer på M52-motoren (1996-1998)?

Jeg har over lengre tid slitt med tenningsbank (som riktignok blir betydelig mindre når man fyller 98-oktan), og når jeg gir bånn gass og drar opp til rødmerkingen i 2. gir, så kommer det en slags hvese-lyd fra motoren. Høres litt ut som munnstykket på en støvsuger. Bankesensorene gir ingen feilmelding når jeg tar diagnose.

Så jeg spør egentlig fordi jeg lurer på hvor jeg skal spraye startgass for å identifisere eventuelle lekkasjer (har aldri lett etter luftlekkasjer med startgass før)

Redigert av Hollabaloo

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Innsugsbelgen mellom luftfilteret og gasspjeldet er nok rimelig ferdig om det ikke har vært byttet.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

591f5afa5e894_Skjermbilde2017-05-19kl_22_54_10.png.5300abd0584b027102ad1f3a20dd6c98.png

Javel ja... tror jeg begynner med å bytte veivaksel-sensoren jeg :)

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Evt kam-sensor:) Ikke alltid dignosen helt klarer å skille de 2.

 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Blendeplugg bakpå innsuget. Vet ikke om m52 har denne, men m54 har hvertfall. 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Øyvind.J skrev:

Evt kam-sensor:) Ikke alltid dignosen helt klarer å skille de 2.

 

Joda, INPA er sikker som banken på M52-motorene. Det er disse eBay-generiske løsningene som sliter med å skille mellom kam og veiv. 

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Postet (redigert)

Oppdatering for de som skulle finne på å snuble over denne tråden ifm diagnose og INPA sin "treffsikkerhet".

Veivaksel-sensor er nå byttet, og som forventet så løste det problemet med feilmeldingen, i tillegg til sporadiske symptomer som forverret seg gradvis i dagene fram mot byttet. Den siste dagen før byttet av sensoren så stanset motoren på tomgang også. 

Det løste ikke tenningsbanken da, men det hadde jeg ikke forhåpninger om heller.

Redigert av Hollabaloo
Otis liker dette

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Som E.C. sier. Her er gamlebelgen min fra '98 m52b20 når jeg byttet den for noen år siden. Den andre belgen rett etter luftfilteret var ganske slitent og, så like greit å ta begge med en gang.
Belg.thumb.jpg.6b484d3b1c40cececc159edfcffbcff6.jpg

E.C. liker dette

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Den skal jeg ta og sjekke ut når jeg får tid. Kan vel like gjerne bestille en ny belg, de er ikke dyre.

Del dette innlegget


Link til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å legge igjen en kommentar

Opprett en konto

Registrer konto. Det er enkelt!


Registrer en konto

Logg inn

Allerede registrert? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Ser på dette akkurat nå   0 medlemmer

    No registered users viewing this page.