Gå til innhold

Bmw.no <-- En katastrofe for ferske nybil-kjøpere?


PenguiN-
 Share

Anbefalte innlegg

Her sitter man å prøver å bygge seg en bil på BMW.no..

Er det kun jeg som synes siden er ufattelig treg, uoversiktlig og vanskelig ?

Om man ser på konfiguratoren hos Tesla eller Jaguar så er det jo faktisk enkelt og morsomt å bygge seg sin egen bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er rett og slett en tragedie.

Uoversiktelig, ulogisk, pakker som ikke er tilgjengelige i Norge, og mye annet rask.

Klager man får man bare et "takk, dette er ikke bra!", og så skjer det ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Og jeg irriterer meg også over at om jeg velger en annen lakkfarge enn det som følger M-sport så forsvinner M-sport-pakken. Ofte klikker hele konfigen mens jeg legger på ekstrautstyr, pluss det som dere over sier. Skandale!

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Marius2002 skrev:

Jepp. Og jeg irriterer meg også over at om jeg velger en annen lakkfarge enn det som følger M-sport så forsvinner M-sport-pakken. Ofte klikker hele konfigen mens jeg legger på ekstrautstyr, pluss det som dere over sier. Skandale!

Samme irritasjonsmoment å bemerke her. Ender som regel med å gjøre to forskjellige konfigurasjoner, en for eksteriør og en med alt utstyr jeg ønsker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lagt merke til dette og irritert meg grenseløst over BMW.no. Konfiguratoren er helt fullstendig håpløs. Man har valgt motor, farge og pakke, sitter helt på slutten å legger til utstyr. Så velger man noe utstyr som tydeligvis ikke fås med pakken man har valgt, så blir bilen plutselig hvit og med standard 17" felger. Da må man begynne forfra, men da har jeg bare lukket hele siden og surfer videre på VG eller Bimmers....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Jeg har også lagt merke til dette og irritert meg grenseløst over BMW.no. Konfiguratoren er helt fullstendig håpløs. Man har valgt motor, farge og pakke, sitter helt på slutten å legger til utstyr. Så velger man noe utstyr som tydeligvis ikke fås med pakken man har valgt, så blir bilen plutselig hvit og med standard 17" felger. Da må man begynne forfra, men da har jeg bare lukket hele siden og surfer videre på VG eller Bimmers....

 Du må trykke "x" i den ruten når du får beskjed om at tilvalget ikke kan velges med den pakken du ønsker. Uansett en dårlig løsning.

 

Uansett, er jeg enig i at den konfiguratoren er heeelt håpløs. Jeg konfigurerte for morroskyld en 2serie xe, hvor det skal være kampanje. Man kan ikke klikke videre fra "salgskampanjen" og videre inn i konfiguratoren hvor alle valgene om medfølgende utstyr er tatt. Man kan ikke engang komme seg videre fra disse salgskampanje-sidene mot noe som kan være et kjøp. Man får bare opp et kart hvor man må finne nærmeste forhandler selv. Ikke engang en sånn "tast inn ditt postnummer", som enhver byggevare forretning har på sine hjemmesider har de fått til.

 

Videre i konfiguratoren:

Man kan velge sport eller luxury line for kr 0,-, men det andre utstyret som skal være inkludert, kommer i tillegg. Faktisk, kommer alt som tillegg når man er ferdig med hele konfiguratoren..

 

Nei- dette var tungvindte greier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfiguratoren isolert sett synes jeg er ganske oversiktlig og god (i hvert fall bedre enn konfiguratorene på bmw.de etc.), men den er håpløst treg og importøren imponerer ikke akkurat hva gjelder å oppdatere sidene for feil og mangler. Hvor lang tid skal de bruke på å rette opp noe så enkelt som skrivefeil i modellnavnene liksom. Tragisk. :rolleyes:

2 timer siden, Fredrik 90 skrev:

[...] Så velger man noe utstyr som tydeligvis ikke fås med pakken man har valgt, så blir bilen plutselig hvit og med standard 17" felger. 

Dette har jeg også irritert meg grønt over, men da kan man klikke på angreknappen slik at man kommer tilbake til forrige valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konfiguratoren er treg. Men fungerer bedre i Chrome enn i Explorer. Jeg har konfigurert masse biler der etterhvert, og har funnet ut hva som passer ilag, og ikke. Da går det på et vis. Men for førstegangskjøpere...enig. det er håpløst!

Enklere å dra til forhandleren nesten og få han til å sette opp bilen. Men da er det lett å gå i "fella". Selgeren snakker om annenhåndsverdi og derfor ender man opp med svart-svart-svart på hele bilen, og masse støttesystemer, men ingenting luksus. 

Mye morsommere å bygge selv!

Mercedes hadde også uoversiktlig konfigurator tidligere, men denne er nå forbedret. Bygget meg en drømmebil der, e220d all terrain. På denne og 5 serie kommer på rundt 900k ferdig bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som fortsatt bruker Internet Explorer? :o

Konfiguratoren på bmw.de jobber raskere enn på bmw.no, men den er litt uoversiktlig og rotete i mine øyne.

Men irriterer meg litt med hvor mye som kun går med enkelte pakker og enkelte farger osv.

Liksom, skal man ha en spesifikk farge på interiøret så MÅ man ha setevarmer.

Eller skal man ha en spesifikk farge så MÅ man ha PDC. :lol:

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at konfiguratoren ikke er så mye å skryte av... og prisen som presenteres på ferdig bygget bil tar ofte ikke hensyn til gjeldende prisliste, utstyrspakker og salgskampanjer, og blir dermed kunstig høy.

Da jeg var vi kjøpsprosess med min F11, endte jeg opp med å sette opp et Excel-regneark der jeg la inn det utstyret som var aktuelt. La det opp slik at jeg lett kunne velge/velge bort utstyr ved å sette 1/0 i en kolonne på utstyrsraden. La inn priser fra gjelde prisliste og med gjelde salgskampanjer og storkunderabatt, slik at sluttsummen var det jeg faktisk måtte betale. Da var det lett å sammenligne ulike utstyrsalternativer. Veldig kjekt!

Utseendet måtte jeg derimot tråkle meg gjennom konfiguratoren for å få inntrykk av... men da trengte jeg ikke velge alt utstyret hver gang, kun det som hadde påvirkning på interiør/eksteriør.

En teori om hvorfor BMW ikke gidder fikse konfiguratoren er som følger: Kan tenke meg at den jevne BMW nybilkunde nok har en god relasjon til sin forhandler, og bruker tid med selger på å sette opp riktig bil. Dermed er kanskje ikke konfiguratoren så viktig for BMW, sammenlignet med andre rimeligere merker, som selger mer "smør og brød"-produkter? Bare en tanke.

Endret av Dweezil
typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den ikke engang viser riktig pris er jo litt spesielt - hvis den viser for høy pris vil de jo trolig miste endel kunder på det. Jeg var ikke så langt unna å velge å kjøpe helt ny bil, men med alt utstyret jeg ønsket meg ble det akkurat hakket for dyrt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, macrorain skrev:

At den ikke engang viser riktig pris er jo litt spesielt - hvis den viser for høy pris vil de jo trolig miste endel kunder på det. Jeg var ikke så langt unna å velge å kjøpe helt ny bil, men med alt utstyret jeg ønsket meg ble det akkurat hakket for dyrt. 

 

 

Jeg og har stusset på dette, for inntrykket mitt er at prisen du får til forhandler ofte er langt under både listepris og konfiguratorpris, avhengig av hvor mye utstyr man legger på. Er nok en del som blir skremt bort av de høye listeprisene, men kanskje tankegangen til bmw er motsat. Dvs at de satser på at kundene blir postivt overrasket over prisen når de først får et tilbud. 

Er jo det samme når bilbladene oppgir hvor mye testbilen koster med alt utstyret. Mitt inntrykk er da at denne prisen ofte er langt over hva en forhandler vil tilby deg hvis du ber om tilbud på tilsvarende bil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vil være billigere å dra til en BMW forhandler å nygge bilen der enn å bygge selv på nett ?

 

Hvor mange prosent kan det være å spare på en bil som på bmw.no kommer på ca 800k ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...