Gå til innhold

Bmw.no <-- En katastrofe for ferske nybil-kjøpere?


PenguiN-
 Share

Anbefalte innlegg

Mitt inntrykk er at rabattene er større jo lengre ut i livsløpet en bil er. En tidligere kollega bestilte en ny 530xd nå å fikk 60k i rabatt på en bil med ekstra utstyr for litt over 200k. Har sett eksempler på 3-serier med høyere rabatt enn dette selv om totalprisen var lavere. 

 

Forøvrig er jo denne prispolitikken litt synd for firmabilkjørere som velger BMW og som inntektskattes basert på (kunstig høy?) listepris. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da en bekjent og kompissen kjøpte seg en ny mercedes glc350e hver (startpris på rundt 550) fikk han- og kompissen ansattrabatt pga hans familiære bånd til importøren. Rabatten var 60k pr bil. Det er sikkert ikke unormalt å ha det samme for gode  (eller prutegale) kunder ettersom kjøpere uten bånd til forhandler kan få det samme. Nå var det riktignok ekstrautstyr for 150k pr bil i tillegg, men jeg er usikker på hvor mye det betydde for rabattens størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, PenguiN- skrev:

Så det vil være billigere å dra til en BMW forhandler å nygge bilen der enn å bygge selv på nett ?

Tja. Konfiguratoren på BMW.no tar, så vidt meg bekjent, ikke hensyn til salgskampanjer og den tar heller ikke alltid hensyn til alle gjeldende utstyrspakker du finner i prislisten. Et eksempel er xDrive-kampanje, som BMW kjører flere ganger i året, der man kan få xDrive til 10k, som gir en rabatt på rundt 30k-40k, avhengig av modell. Denne rabatten vil forhandleren antakelig legge inn for deg, dersom du ber om et tilbud. Dermed kan du få en rimeligere pris av selger enn du får med konfiguratoren på nett.

12 timer siden, PenguiN- skrev:

Hvor mange prosent kan det være å spare på en bil som på bmw.no kommer på ca 800k ?

Det kommer an på. Med xDrive-kampanje og noen utstyrspakker fra prislisten som ikke er lagt inn i konfiguratoren, kan det fort bli noen prosent. Men du må for all del ikke se på tilbudet fra selgeren som endelig (selv om han/hun nok blir glad om du signerer på den prisen). Med storkunderabatt er det ikke uvanlig å få 8% på bil og utstyr (minus engangsavgiften) på toppen av gjeldende salgskampanjer. Det viser at selger har en god del å gå på, så det er gode muligheter for å få prisen ytterligere ned. Jeg ville selv aldri i verden kjøpt en ny BMW til "listepris"; da kan du være sikker på at du har fått en middels deal...

12 timer siden, laffe skrev:

Mitt inntrykk er at rabattene er større jo lengre ut i livsløpet en bil er. En tidligere kollega bestilte en ny 530xd nå å fikk 60k i rabatt på en bil med ekstra utstyr for litt over 200k. Har sett eksempler på 3-serier med høyere rabatt enn dette selv om totalprisen var lavere. 

Det kjøres heftigere salgskampanjer mot slutten av salgssyklusen til modellene, og det er antakelig også lettere å fremforhandle ytterligere rabatt. Et eksempel er F10/F11, som man mot slutten kunne få med en "all-inclusive" utstyrspakke, med tilnærmet alt av ekstrautstyr inkludert, til en sterkt rabattert pris.

12 timer siden, laffe skrev:

Forøvrig er jo denne prispolitikken litt synd for firmabilkjørere som velger BMW og som inntektskattes basert på (kunstig høy?) listepris. 

Vet ikke hvordan den "offisielle" prisen settes for firmabiler, men det er en mulighet for at ekstrautstyret ikke tas med. Da jeg kjøpte F11, riktignok som privatperson og ikke som firmabil, ble bilverdien som havnet hos likningsmyndighetene satt til bilens listepris uten ekstrautstyr, så vidt jeg husker. Dersom man har krysset av heftig i ekstrautstyrslisten, blir den offisielle prisen på bilen da allikevel ikke så gal. Kan hende det er andre regler for firmabil, og at ekstrautstyret her tas med, til listepris. Da blir det fort penger av det...

Et lite tips til en mulig måte å skaffe seg BMW storkunderabatt dersom man ikke kan få dette gjennom sin arbeidsgiver: Personlig medlemskap i Norges Bondelag (medlemskap for folk som ikke driver egen gård) koster kr. 890,- pr. år og gir tilgang til Bondelagets medlemsfordeler framforhandlet via Agrol, inkludert storkunderabatt med BMW Norge. Jeg har ikke forsøkt selv eller hørt om noen som har gjort det, men jeg kan ikke skjønne annet enn at man kan melde seg inn før man kjøper ny BMW, benytte storkundeavtalen gjennom Agrol, for så å melde seg ut før neste års medlemskontingent forfaller. Det kan man fort spare noen kroner på... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...