Gå til innhold

Trekking av tilhenger F11 vs X5


nitrox111
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Etter et par år i en 37" Navara har jeg begynt og savne comforten fra en BMW igjen.
Bilen blir brukt mye til/fra crossbane med en stor skaphenger på slep.

Hvordan er 520`n å trekke henger med kontra en 530, girkasse evt. andre ting jeg bør ta høyde for.
Eller bør jeg vurdere å spytte inn litt mer penger å velge X5 ?

Hengeren veier 5-600kg med last, og brukes ca 2 timer i uken, sommer og vinter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass liten og lett henger vil alle bilene du nevner klare dette uten problem.

Jeg ville derimot valgt en bil med fabrikksmontert hengerfeste, og ikke ettermontert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, awt skrev:

Med såpass liten og lett henger vil alle bilene du nevner klare dette uten problem.

Jeg ville derimot valgt en bil med fabrikksmontert hengerfeste, og ikke ettermontert.

Så både 520D og 530D-X hadde 2tonn, hva hvis jeg laster maks på hengeren (1600kg) er det da dumt og ha f.eks. en 520D? 
Girkassene like? 
Fått med meg at 2litern kan være risikabel og eie ved ca 200.000km pga. kjede elr no ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 530d vil naturligvis være morsommere, men du vil fint kunne trekke dette med en 520d. Med samme motor i f.eks. X3 er hengervekten 2400kg.

Jeg er ganske sikker på st 530d har kraftigere girkasse, men det kan sikkert andre svare på.

N47-motoren som sitter i 20d-biler her hatt litt tull med kjede ja, men det er langt fra så omfattende som man kanskje får inntrykk av, spesielt på såpass "nye" biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde campingvogn på 1200kg bak 520n og det var ikke noe problem. Akset greit opp bakker osv, så 520n holder i massevis. Klart 530 er bedre å dra med motormessig, men for norske forhold holder er det ikke nødvendig.

vi skal i år til dyreparken og tenkte å ta med vogna nedover, spent på hvordan x5n blir å dra med i forhold. Mistenker at den er enda mer stabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har nevnt i andre tråder her inne på Bimmers, så er en god motor og drivlinjeforsikring gull verdt. 

Her er det kjempe viktig og lese vilkårene, fordi noen har prosentvis dekning av skade, mens andre slik som Gjensidige har 8000kr i egenandel uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Eivind320x skrev:

Som jeg har nevnt i andre tråder her inne på Bimmers, så er en god motor og drivlinjeforsikring gull verdt. 

Her er det kjempe viktig og lese vilkårene, fordi noen har prosentvis dekning av skade, mens andre slik som Gjensidige har 8000kr i egenandel uansett.

Håpet er jo såklart og slippe å måtte benytte seg av en slik forsikring, derav tanken om en 3liter hadde vært et smartere valg kontra 2litern.

Er dette en forsikring du betaler mye for i tillegg til kasko ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler ca 3000kr i året, men dette kommer nok av skadestatestikken på N47 og transferkassa. Har ikke forsøkt og regne på bilen du ser etter. 

Et kjapt regnestykke viser at forskjellen på en 2013 530xdat med og uten maskinskade er 2066kr hos Gjensidige

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, marius paulsen skrev:

Betaler du 3000 for driverksforsikring så blir du lurt.jeg har en 2014 318d og den koster 4500 i året med 16000km i året med kasko,driverksforsikring og ekstra leiebil.tipper driverks delen utgjør 6-700kr;)

Hvilke selskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, marius paulsen skrev:

Betaler du 3000 for driverksforsikring så blir du lurt.jeg har en 2014 318d og den koster 4500 i året med 16000km i året med kasko,driverksforsikring og ekstra leiebil.tipper driverks delen utgjør 6-700kr;)

Ikke nødvendigvis. Det har med alder og skadestatistikk på motor og drivverk å gjøre. Tipper at registerkjede"problematikken" på disse bilene har litt å si på prisen. Vi hadde en 2013 116i fra den var ny, der forskjellen var mellom kasko og superdekning var mikroskopisk. I tillegg var den rimeligere å forsikre på samme km og bonus enn 320d. På en snart 8 år gammel 320d betaler vi ekstra rundt omkring det Eivind sier for superdekning. Fram til oktober, da faller motor- og drivverksdekning bort pga. alder. 

PS: beklager off-topic.

For den massen du kommer til å trekke rundt på klarer jeg ikke se behovet for en 530/X5 kontra 520. Men at det drar mer uanstrengt med større motor er det ingen tvil om. Og at en X5 vil være mer stabil med henger på enn en F11 tviler jeg heller ikke på, uten at jeg har prøvd noen av de med henger.

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, flobben skrev:

vi skal i år til dyreparken og tenkte å ta med vogna nedover, spent på hvordan x5n blir å dra med i forhold. Mistenker at den er enda mer stabil.

Tror neppe du merker at du i det hele tatt drar på den. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.5.2017 at 7:09 PM, awt said:

Jeg ville derimot valgt en bil med fabrikksmontert hengerfeste, og ikke ettermontert.

Er det forskjell på dette? Så lenge alle deler er originale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt. Man har f.eks. dette som nødvendigvis ikke alltid blir gjort. Videre har flere biler med ettermontert hengerfeste lavere hengervekt om det er (gjelder ikke F11 vel og merke, men på f.eks. F25 er dette er problem). På e61 mener jeg det er noen forsterkninger originalt man ikke får om hengerfestet er ettermontert, osv.

Blir det gjort 100% så bør det ikke utgjøre noen forskjell likevel, men jeg mener man bør være på vakt her, og sjekke hvor og hvordan monteringen er utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, papertiger skrev:

Ikke nødvendigvis. Det har med alder og skadestatistikk på motor og drivverk å gjøre. Tipper at registerkjede"problematikken" på disse bilene har litt å si på prisen. Vi hadde en 2013 116i fra den var ny, der forskjellen var mellom kasko og superdekning var mikroskopisk. I tillegg var den rimeligere å forsikre på samme km og bonus enn 320d. På en snart 8 år gammel 320d betaler vi ekstra rundt omkring det Eivind sier for superdekning. Fram til oktober, da faller motor- og drivverksdekning bort pga. alder.

Helt riktig dette - biler som er innenfor garantitiden vil i tillegg utgjøre en mikroskopisk liten risiko for forsikringsselskapene, ettersom forsikringstaker plikter å benytte garanti før forsikringen.

Codan tilbyr forresten nå superdekning også for biler over åtte år, forutsetningen er bare at de er kjørt mindre enn 200.000 kilometer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...