Gå til innhold

Parikkelfilter, trenger hjelp


mjs
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

2 timer siden, Eivind320x skrev:

Når jeg ikke hadde regnummeret og ikke kjenner modell variasjonene på E61 og når  LCI kom, så er det lett og ta feil. BMWCCN(550kr) prisen er ihvertfall 8998,75kr  pluss pant.

Uansett kan vi vel konkludere med at det koster litt. Irriterende, har bare hatt bilen noen uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skjønner jeg veldig godt. Bil i Nord har mulighet til og tvangskjøre regenering av DPF, om det kan hjelpe.

Har du forresten forsøkt og kjøre en tur på 30-40 minutter på minimum 2500rpm? og sett om lampa ble borte.

Når er det du skal ha diagnosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Eivind320x Har time 1.juni

Ingen lampe som lyser konstant. Kommer kun varsel i idrive etter 10-15 minutters kjøring, og er borte igjen ved neste oppstart.

Bilen ble brukt til mye småkjøring av tidligere eier, å blir sjelden ordentlig varm med min kjøring. Med tanke på dette tenker jeg å ta en lengre tur i morgen å kjøre den med litt turtall når varm.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eivind320x skrev:

Når jeg ikke hadde regnummeret og ikke kjenner modell variasjonene på E61 og når  LCI kom, så er det lett og ta feil. BMWCCN(550kr) prisen er ihvertfall 8998,75kr  pluss pant.

Pant? Lever dpf og få 0.05 prosentav summen tilbake? 

8 minutter siden, mjs skrev:

@Eivind320x Har time 1.juni

Ingen lampe som lyser konstant. Kommer kun varsel i idrive etter 10-15 minutters kjøring, og er borte igjen ved neste oppstart.

Bilen ble brukt til mye småkjøring av tidligere eier, å blir sjelden ordentlig varm med min kjøring. Med tanke på dette tenker jeg å ta en lengre tur i morgen å kjøre den med litt turtall når varm.

 

Jeg har varselmelding om at DPF skulle vært byttet for 30 000 km siden. Men kjører minst en halvtime hver  dag til jobb, har ikke merka noe til dette enda (men er redd det en dag plutselig sier  bang og stopper), riktignok preface. 

Hva slags varsel har du? Min kommer bare opp ved oppstart og viser en trekant i skjermen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eivind320x skrev:

Ja, det skjønner jeg veldig godt. Bil i Nord har mulighet til og tvangskjøre regenering av DPF, om det kan hjelpe.

Har du forresten forsøkt og kjøre en tur på 30-40 minutter på minimum 2500rpm? og sett om lampa ble borte.

Når er det du skal ha diagnosen?

Av nysgjerrighet, hvorfor mener du at det skal kjøres med minimum 2500rpm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange som tror at man skal holde høyt turtall for å rense filteret. Så vidt jeg har fått med meg så renser det seg selv for hver 60 mil, uavhengig av fart og turtal. På Bavaria ble jeg fortalt at man skulle holde minst 90 km/t i minst en halv time. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt dette av flere på BMW, også tidligere verksmester sa dette da jeg hadde fått opp den gule motorlampa, og boka sa " semmere avgas". Han begrunnet dette med at sirkulasjonen igjennom filteret ville bli bedre. Har opplevd flere ganger at jeg kommer hjem fra en lengre tur på 2-2,5 timer og det lukter DPF regenerering av bilen.

"The best possible effect of the regeneration is achieved if the vehicle is operated for around 20 minutes at a speed of at least 60 kph that is as constant as possible as of the start of the regeneration. Experience has shown that non-urban driving achieves the best regeneration results.

The current state of any regeneration block, of a regeneration request in the control unit and the regeneration itself can be displayed both in the service function ”Regeneration of particulate filter” and in the DDE diagnosis request at the point ”Regeneration particulate filter”. Moreover, the distance driven since the last regeneration can be read out."

If a regeneration drive is terminated early, regeneration is continued in the next driving cycle as soon as the coolant temperature again reaches a value of at least 75°C and the exhaust-gas temperature before catalytic converter again a temperature of at least 240 °C.

When the diesel particulate filter is very blocked with soot it is possible that the regeneration request may be blocked after a short time or not enabled. Should this happen, it is necessary to regenerate the diesel particulate filter in an approximately 30-minute motorway or cross-country drive with a speed as constant as possible. The service function "Regeneration particulate filter" must then be repeated.

From time to time furthermore, if the diesel particulate filter is extremely clogged with soot the exhaust gas backpressure can be so high that there may be problems in achieving the cutoff speed. This degrades the ability to carry out the exhaust gas backpressure check in many cases. A clean regeneration neutralises this problem in many cases and lowers the exhaust gas backpressure.

During the regeneration phase when the engine is running, from time to time the display of regeneration active jumps to regeneration not active. This behaviour is identified exclusively on a stationary vehicle with a running engine. This behaviour does not generally impair the planned regeneration procedure."

Henta fra ISTA

Endret av Eivind320x
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville hvertfall sjekket motortemp og forsikret meg om at begge termostatene fungerer før du brukte masse penger. Om motoren blir normalt driftsvarm, så kan du prøve med tvangskjøring av dpf. Om ikke det går, så får du velge mellom å fjerne DPF eller kjøpe ny. 

Endret av johanngj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@CrZyWiz diskuterte dette med en kamerat, og han mente i likhet med deg at kun belastning var nok. Har forsøkt dette uten noe godt resultat. Først etter og ha kjørt med 2-2500rpm ble lampa borte og motoren jobbet plutselig mye lettere.  Derfor velger jeg og gjøre det sånn :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket om motoren din blir skikkelig varm? Hvis ikke den blir det vil ikke filteret regenerere. Mener termostaten skal åpne på 88 grader, så opp mot nitti grader bør du ha på motoren etter en god kjøretur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, iittala skrev:

Har du sjekket om motoren din blir skikkelig varm? Hvis ikke den blir det vil ikke filteret regenerere. Mener termostaten skal åpne på 88 grader, så opp mot nitti grader bør du ha på motoren etter en god kjøretur.

Skal få sjekket det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...