Gå til innhold

diddyg
 Share

Anbefalte innlegg

Hei dere

 

Min 120d 2004 har begynt å legge fra seg bra med sort røyk. For det meste ved maks pådrag men merket på motorveien igår at ved 1500rpm på 5giret var den plutselig veldig svak og det kom en god del røyk. Virket som den jobbet noe ekstremt med å komme opp i turtall. Noe den aldri har hatt problemer med, men fra ca 2000rpm og oppover virker den fin. Har også merket et par ganger at den har "lugga" litt ved pådrag. 

I hovedsak handler vel dette om for mye drivstoff i forhold til luft, evt en kombinasjon med at den bruker litt olje. Bilen har alltid lagt fra seg littegrann sort dieselrøyk når jeg tyner den, men dette er vel ikke så unormalt. Med tanke på at den ikke har dpf og den er remapped. Egr og swirl flaps er fjernet.

Jeg håper på at det kan være noe så enkelt som tett luftfilter da jeg ikke vet hvor gammelt det er. Men er redd for at det kan være noe mer kostbart som turbo, toppakning, lmm.

 

Noen hjelpsomme hoder her inne som har erfaringer/tanker som kan gjøre feilsøkingen litt enklere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster deg cirka to minutter å sjekke luftfilteret. Så får du krysset det av lista. Er det gammalt/møkkete, skift det. Du burde absolutt følge med på servicer, spesielt olje og filter, på en moderne dieselmotor med turbo.Luftfilter skal i utgangspunktet skiftes ved hvert tredje oljeskift. Personlig har jeg ikke opplevd noe motortrøbbel med min 1-serie, 2008 modell, ennå 8)

Jeg kan anbefale denne linken, mye kunnskap her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar over det, har ikke hatt bilen lenge så har kun skifta olje en gang.

Luftfilteret skal jeg bytte idag, har nytt liggende, men tviler jo på at det fikser biffen😫

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger ikke å kjøpe ny turbo. Den kan overhales med nytt lager, men må balanseres på nytt etter dette. Alternativt kan du kjøpe ny innmat i turboen ferdig balansert. CHRA kalles det. 

Uansett ville jeg fått noen som har peiling til å stille en ordentlig diagnose, hvis du er utrygg på om det faktisk er turboen, men for meg virker det unormalt at den skal lekke olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar og tips. Det er vel litt rimeligere med en overhaling ja Hawkon. Ble litt mindre røyk etter bytte av luftfilteret, men er fortsatt en god del.

Jeg får feilsøke litt til og evt sette fagfolk på saken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slakk i turbinen da? Skal jo være litt slakk opp å ned på den, men skal ikke være noe slakk inn/ut på den. Så lenge du har oljedamp ifra toppen din på som originalt vel det altid være litt olje inni turboen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kommet frem til at det må være toppakningen. 

Frostvæskenivået har sunket betydelig samtidig som den bruker olje. Tyder jo på gåen toppakning som gjør at frostvæske og olje går i sylinderne, derfor svart røyk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...
På 27.5.2017 den 23.36, diddyg skrev:

Da har jeg kommet frem til at det må være toppakningen. 

Frostvæskenivået har sunket betydelig samtidig som den bruker olje. Tyder jo på gåen toppakning som gjør at frostvæske og olje går i sylinderne, derfor svart røyk

Hei diddyg, jeg lurer på hvordan denne saken endte for deg. Var det topplokkspakningen?

Min X1 har svak motorkraft,  rasler, svart/blå eksos og noe skrikende motorkraft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, SveNor skrev:

Hei diddyg, jeg lurer på hvordan denne saken endte for deg. Var det topplokkspakningen?

Min X1 har svak motorkraft,  rasler, svart/blå eksos og noe skrikende motorkraft.

Her tror jeg du ikke får svar, siste besøk var november 2018 fra bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det kan du jo ha rett i. Hender riktignok at folk har epost varsling på innlegg.

Min hendelse med svak og rykket gange, sort eksos, ekstra krevende å kjøre oppover gjetter jeg på er en sprukket slange et sted, i beste fall. I verste fall topplokket. Droppet feilsøking og venter på verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å foregripe begivenheten her, men har du sjekket alle vakumslanger? Jeg hadde akkurat samme sak at den laget svart eksos og forpestet hele kommunen på et gasspådrag.
Og jeg mistenkte Turbo, men jeg synes bilen virker sterk på lav turtal. Akkurat som at alt er iorden helt til 3000-3500 rpm og da begynner den å spy ut svartrøyk.
Jeg var så på EU-kontroll og holdt på å drepe kontrolløren i eksos. Gulvet på verkstedet ble koll svart. Fikk selvfølgelig ikke bilen godkjent.
Jeg tok løs innsuget for å rense den og sjekket Swirl-flapsen. Disse så ikke så ille ut ettersom det ikke var lenge siden jeg gjorde dette rent. Så fikk jeg en tanke om at den variable turbo-geometrien ikke fungerer og dette skal jo skje ved over 3500 rpm. Jeg gikk igjennom alle vakuum-slanger og byttet dem ut.
Bilen ble helt ny. Svartrøyken forsvant og bilen våknet til livet igjen. Gikk rett igjennom på EU-kontrollen.

Jeg tror hva som avgjør er om du synes bilen virker helt OK på lav turtall eller ikke.

Edit: Så ikke at tråden var 4 år gammel og et TS nå kanskje kjører Toyota, men dette med toppakning....Hmmmmm! N47 er ikke kjent for toppakning, hvis TS ikke har drevet å kokt motoren. At frostveske lekker ut, vel det er typisk BMW. Det kan like godt være ut fra radiator. ekspansjonstanke eller noen av slangene.
Tror det ble noe raske konklusjoner her, men men...

Endret av Mons1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...