Gå til innhold

Ulik bremsekraft E28


norbakken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Jeg fikk nylig EU-godkjent E28'n etter bytte av bremsesylinder høyre bak, men på tross av dette var det fortsatt 20% dårligere bremsevirkning enn på motsatt side... Noen som kan hjelpe meg med å forklare det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Grattis med EU-godkjent bil i alle fall :)
 

Det er ikke så fryktelig mange ting som kan forårsake at det er så stor forskjell på bremsekraft mellom høyre og venstre side,
så vi kan stararte med å eliminere bort noen alternativer.

1)-Siden det ikke er problem med bremsebalansen på forhjulene kan vi eliminere bort at det er feil på hovedbremsesylinderen.
Dette er fordi høyre fremhjul og venstre bakhjul deler samme bremsekrets via en t-kobling. Og tilsvarende for venstre forhjul og høyre bakhul.

2)-Det kan være luft i bremserøret som går til høyre bakhjul.

3)-Det kan være olje eller noe annet som reduserer friksjonen mellom bremsebånd og bremsetrommel på høyre side.
Dette burde i tilfelle bli slitt av etter en stund, eller det blir "brent" bort etter noen kraftige oppbremsninger.

4)-Justeringsmekanismen for å legge inntil bremsebåndene på høyre side er rustet fast. Eller den automatiske strammeren er på annen måte satt ut av spill. 
Justeringsskruen sitter på del nummer 8 på tegningen: http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=4091-EUR-01-1985-E28-BMW-518i&diagId=34_1387

 

Det er mest sannsynlig at du må justere strammeren for bremsebåndene slik at det blir omtrent likt på begge sider (Punkt 4 ovenfor).
Dette skal i utgangspunktet skje automatisk. Men etterhvert som rust og møkk samler seg, virker det ikke alltid som tenkt fra fabrikken.

Se videoen nedenfor fra ca. 1 minutt og ut, for hvordan du legger inntil bremsebåndene. Dette bør gjøres på begge sider for at det skal bli likt.

Tips: Noen biler har et hull på baksiden av trommelen slik at du kan justere strammeskruen med en skrutrekker gjennom hullet. Jeg er usikker på om BMW har dette.
Det jeg imidlertid har sett på BMW er at hullene til hjulboltene stemmer overens med plasseringen til justeringsskruen, slik at du slipper å ta av trommelen for å justere.
Dette får du vurdere selv, da du får mye bedre oversikt, og mulighet til å smøre opp beveglige deler ved å ta av trommelen.

Lykke til :)
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for utfyllende svar! 

Jeg et ganske sikker på at strammeren fungerer som den skal, den var verken rustet eller fast når jeg demonterte bremsene. Men det kan hende bremsebåndene generelt er slitte og glaserte dermed bør byttes ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg pleier alltid å justere sånn at det subber bittelitt, for da går det seg til etter noen km, å da får man helt strøkent brekk

( så lenge wire er bra da)

 å bremsefordeling på bakaksel, forrige e28`,n jeg gjorde det på fikk 0% i differanse på brems å brekk, det var en slik god 520 som går borti møre nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...