Gå til innhold

Er det slutt på gamle biler her inne ?


Morty999
 Share

Anbefalte innlegg

Det er nok mange med eldre bmwer rundt om, som ikke er inne på bimmers. Dra påå e30 meet og man ser en drøss med bmw eldre enn 2003. Og e28 og e30 er eid av unge som gamle. Selv har jeg prioritert løpsbilsatsing, og har derfor ikke hatt veteranbil som kan være i bruksstand. Av natur er jeg nok den som liker å bruke bilen hardt, og da nytter det ikke med et samleobjekt hvis man er livredd for å krasje det. 

Jeg mener bimmers har god blanding av alt, men ja kanskje litt mye utstillingsvindu for de som kun kjøper nytt. Men slik er det bare. Mye av aktiviteten på de av alder 18-25 ligger på andre sosiale media enn bimmers. Jeg tror likevel ikke forumet lider noen nød og som nevnt tidligere, er det vel knapt andre merkeforum hvor man får så rask og eksakt hjelp som her :)

Enig i at flere gamlebiler kunne vært her inne, men som det også nevnes her, så er de blitt for dyre for folk flest å kunne kjøpe seg. Når ofte den bedre halvdel heller vil kjøre e31 enn en vel så god e34 så er det vel ofte her det stopper opp også. Ikke alle har plass/råd til 2 bmwer.

Men artig tråd og tema du tok opp her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Evopower skrev:

Enig i at flere gamlebiler kunne vært her inne, men som det også nevnes her, så er de blitt for dyre for folk flest å kunne kjøpe seg. Når ofte den bedre halvdel heller vil kjøre e31 enn en vel så god e34 så er det vel ofte her det stopper opp også.

Den dagen jeg møter en kvinne som sier: "Jeg blir så kåt når jeg ser bilder av 850 CSi med 6-trinns manuell"....Da blir det bryllup.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bimmers har vel alltid vært et temmelig bredt forum med mange forskjellige former for bilinteresser der BMW er fellesnevneren. Såvidt jeg husker startet Gunnar Rysstad opp Bimmers fordi han savnet en større bredde på BMWCCN's forum (les: de første brukerne av bimmers sprang ut av dette forumet, men beholdt stort sett kontakten og tonen var vennlig). Der var det den gangen helt på begynnelsen av 2000 tallet mange litt eldre BMW entusiaster og de var primært interessert i banekjøring og tekniske spørsmål. Gunnar ønsket også mer fokus på styling, felger og generell bilinteresse slik som unge mennesker flest bruker BMW'ene sine.

Dette synes jeg at Bimmers alltid har klart å fange opp selv om det noen ganger kanskje har blitt litt vel mye av det gode (som f.eks i de forskjellige tulletrådene). I dag er det mer orden på tingene, men ordet er stadig stort sett fritt i off-topic tråden. Dette mener jeg er bra for på den måten blir forumet også mer "community" rettet og skaper et mer sosialt forum. Akkurat denne delen av forumet registrerer jeg imidlertid at er nedadgående og dette skyldes nok at folk idag får utløp for deres tanker i andre sosiale medier. Bimmers er derfor på vei til å bli et mer fokusert BMW forum og dette er egentlig ikke så merkelig når det finnes et utall andre sosiale medier som fanger opp alt mulig annet. Det som er litt ironisk er at vi på mange måter er tilbake til tiden i BMWCCN's forum før bimmers ble startet.

Jeg klandrer ingen for dette og tenker at det er en naturlig utvikling, men av helt andre årsaker som f.eks at BMW entusiastene også endrer seg med tiden. De som fokuserer på f.eks ombygging av biler (gjerne eldre biler) krever mer enn for bare noen få år siden og det samme gjelder de som f.eks driver med detailing eller banekjøring. Folk spesialiserer deres interessefelt i relasjon til fora/diskusjonene de følger ganske enkelt fordi de hverken har tid eller interesse i å lese alt. Tiden har blitt en mye større knapphetsfaktor enn tidligere og dette avgjør hvordan man prioriterer. Bare for å sette dette på spissen var det for noen år siden f.eks veldig mye aktivitet her inne selv midt på natten, men det er det ikke lenger.

Jeg synes imidlertid stadig at Bimmers er et veldig fint forum, men som alt annet forandrer det seg hurtig. Mye ved forumet har definitivt blitt vesentlig bedre med årene, men kanskje har vi samtidig mistet litt av "community" delen til andre sosiale medier... :)    

     

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Må selv ta på meg skylden(med sannsynligvis en del andre) for dette "tapet" vi nå står ovenfor. Har rett og slett nedprioritert det meste av nettbruk de siste årene grunnet jobb,familie og skolegang (er nå ferdig med skolegang, og håper jeg får litt bedre tid). Men jeg har fortsatt en "gammel-bil" som ikke er veldig orginal. Dessverre bruker jeg ikke mye tid på denne, selv om jeg nå har fått laget meg en fin garasje/mekke plass i mine øyne. Jeg må kort og godt bare ta meg sammen og puste liv i meg selv, bilen og prosjekt tråden min igjen.

Savner tida der jeg kunne "svi av" masse tid på å se på prosjekt tråder og artige filmer her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg å savner flere gamle bmw`r her, er jo generelt gammelbil entusiast kan man si. men folk har jo forskjellige interesser , jeg liker å se en gammal e23 f,eks , mens en ny g12 interiserer meg midt i brunøyet (vertfall som noe annet en en bruksbil ) 

men derimot en som har en g12 elsker kansje den å fnyser av gammelt skrot som e23.  

å at man har begge deler her inne på bimmers det er det jo ingen tvil om, så man får vel bare sortere ut selv det man gidder å følge med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Folk har forskjelig definisjon av hva som er gammel bil, mange betegner min M3 som haugammal fordi den har 19 år på baken  - mens jeg egentlig syns den er "for ny". ( E34/E30/E28 ligger tross alt mitt hjerte nærmest )

Derimot føles M3n ganske gammel, på en god analog måte. Det er BMW slik jeg liker det, enkelt, bråkete og morsomt! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av problemet er også at generasjonene som er "vokst opp" med disse gamle bilene, er nå blitt eldre og tråler ikke forum slik de gjorde før. Jeg har vært av og på her noen år, og ser at brukerne som var mest aktive med E30/e36 og eldre (som det var mye av før her), er long gone med noen få unntak.

På facebook for F3x gruppen, er det overraskende mange teens, aka 18 åringer og tidlig 20 som ratter rundt i biler til 200-350k (316-320). De har ikke interesse av "gamle falleferdige" biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt så har brukermassen endret seg litt her på bimmers, og fikk et litt annet fokus enn for "oss som driver gammelbil". Førte til at interessen for å "henge" her dabbet av og fokuset ble flyttet til karosserispesifikke grupper på facebook.

Ble litt lei av å bla igjennom 20 sider i kjøp/salg eller prosjektforaet før jeg fant noe av interesse.

Endret av Stephan.s
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Geir Anders skrev:

Noe av problemet er også at generasjonene som er "vokst opp" med disse gamle bilene, er nå blitt eldre og tråler ikke forum slik de gjorde før. Jeg har vært av og på her noen år, og ser at brukerne som var mest aktive med E30/e36 og eldre (som det var mye av før her), er long gone med noen få unntak.

På facebook for F3x gruppen, er det overraskende mange teens, aka 18 åringer og tidlig 20 som ratter rundt i biler til 200-350k (316-320). De har ikke interesse av "gamle falleferdige" biler.

Tror mange datt av bimmers på grunn av store forandriner den gangen. liker selv ikke "liker" knappen i trådene. mye kosligere og få en komentar om folk liker det man gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, carlhaakon skrev:

Tror mange datt av bimmers på grunn av store forandriner den gangen. liker selv ikke "liker" knappen i trådene. mye kosligere og få en komentar om folk liker det man gjør

Sant det. Jeg datt av selv, når Gunnar solgte. Ble for mange endringer, og feil fokus av han som kjøpte opp siden. Han hadde en businessorientert perpektiv på siden og var kun ute etter å tjene penger. Så siden den gang, har jeg bare lurka litt for det meste, skrivt en kommentar i ny og ne. Har jo hatt diverse E36 osv før, men er ikke helt der om dagen. Kunne tenkt meg en E30 da, for morroskyld :) Men prisene er så syke at det er uaktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, scoot skrev:

Folk har forskjelig definisjon av hva som er gammel bil, mange betegner min M3 som haugammal fordi den har 19 år på baken  - mens jeg egentlig syns den er "for ny". ( E34/E30/E28 ligger tross alt mitt hjerte nærmest )

Derimot føles M3n ganske gammel, på en god analog måte. Det er BMW slik jeg liker det, enkelt, bråkete og morsomt! 

Jeg tok lappen da E30, E28 og E23 var på toppen (1985) så de BMW'ene har jeg alltid hatt ekstra følelser for. Selv har jeg hatt E30, E36 og E46, men da min E46 var 10 år gammel i 2013/14 hadde jeg ikke det helt samme begjæret ("vil ha" følelsen) lenger. Jeg liker E90 og F30, men dette er ikke bilmodeller jeg selv vil ha. Jeg tenker at E46 var den siste "oldschool" 3-serien som stadig var en reell forlengelse av de eldre 3-seriene. Etter dette ble 3-serien (og de andre BMW modellene) mye mer teknisk og dynamisk moderne. 

Jeg sliter ellers litt med å forstå hva @Geir Anders mener med at dagens eier av bimmers har et businessorientert perspektiv på forumet. Han har faktisk brukt temmelig mye tid og penger på å få forumet moderne (plattform, design etc.) og det er vel en god ting... eller? Innholdet i forumet blir ikke bedre enn summen av hva vi andre bidrar med... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fredrik skrev:

Jeg sliter ellers litt med å forstå hva @Geir Anders mener med at dagens eier av bimmers har en businessorientert perspektiv på forumet. Han har faktisk brukt temmelig mye tid og penger på å få forumet moderne (plattform, design etc.) og det er vel en god ting... eller? Innholdet i forumet blir ikke bedre enn summen av hva vi andre bidrar med... :)

Nå må du lese igjen da, jeg skrev hadde. Hva han driver med nå om dagen vet jeg ikke. Du var jo en flittig bruker selv her den gangen, og hvis du ikke husker at han marsjerte inn her og skulle tjene penger på forumet tror jeg du har lagt hukommelsen på hylla.

Endret av Geir Anders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg formoder at han driver med det samme og det er bare noen dager siden at forumet gjennomgikk en større modernisering. Jeg opplevde (på avstand) kritikken mot dagens eier (altså da forumet skiftet eier) som ganske urettferdig. Jeg vet ikke hva som skjedde utenfor forumet og hvem som kjente hvem fra andre sammenhenger, men her inne var det ingen tvil om at forumet trengte modernisering og ny giv/vitalisering. Gunnar hadde nok å gjøre privat på den tiden så forumet hadde langt fra førsteprioritering fra hans side. At han til slutt solgte forumet (for et fornuftig beløp) er derfor fullt forståelig. Jeg tenker at det var noen som ville utnytte den situasjonen til å fiske i opprørt vann. Noe av det aller viktigste når det gjelder kontinuiteten og kvaliteten i/på et forum som bimmers er at man klarer å holde på sentrale bidragsytere. De er ikke 100% avgjørende, men "generasjonsskiftene" må skje over noe tid... :)  

Jeg forstår ikke hva som egentlig er problemet med å tjene penger på et forum? Gunnar tjente penger da han solgte bimmers uten at dette isolert sett var et problem. At den nye eieren gjerne ville ha noe igjen for investeringen forstår jeg utmerket godt, men dette er lettere sagt enn gjort. Forumet er stadig gratis og reklamen er ikke omfattende. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...