Gå til innhold

Fineste BMW-modellen noensinne


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg ble litt inspirert av tråden Styggeste BMW-modellen noensinne, men tenkte at den kanskje er litt negativ og at det er mye mer spennende å snakke om de 5 fineste BMW modellene som er bygget og ikke minst hvorfor. Dette blir naturligvis ganske subjektivt og hvilke modeller som er de fineste varierer også med dagsformen (i alle fall for min del)... :)

1. E9 (1968-1975). Designet er bare så fantastisk BMW og det er nesten utrolig at modellen er en videreutvikling av den mildt sagt uskjønne 2000 CS. Lav, stort glasshus, langt panser og en snerten rumpe. E9 har det hele i tillegg til en fantastisk M30 rekkesekser. E9 var også BMW modellen som for alvor gjorde meg interessert i BMW.

2. E24 (1976-1989). Dette var etterfølgeren til E9 og BMW ga oss bare mer av det samme, men designet var betydelig "sintere" og det var også fartsressursene (spesielt som M635CSi). Det er alltid noe særlig når man ser en pent vedlikeholdt 6-serie av den første generasjonen. Sharknose, utbyggede hjulbuer og dobbel eksos ut på midten bak. Kan det bli mer sexy?

3. E85 (2002-2008). Dette var den første Z4 generasjonen og klart finere enn etterfølgeren E89. Modellen ble bygget i USA, men den er teknisk basert på E46 og kjøreegenskapene er fabelaktige. Jeg tenker at spesielt 3.0Si med 265 HK uten tvil er en fremtidig klassiker sammen med M-modellen. Designet er Chris Bangle's visjoner når det er som best.

4. E46 (1998-2006). Jeg har alltid likt E46 og spesielt som facelift (det spiller ingen rolle om det er sedan eller touring). E46 er fra en tid da 3-serien stadig var relativt liten og det gjør at den går bra selv med en av de små rekkesekserne (M52 eller M54). Som 330i med 231 HK, M3 med 343 HK eller M3 CSL med 360 HK er denne modellen også en klar kandidat til å bli en fremtidig klassiker.

5. E31 (1989-1999). Dette er så langt den eneste 8-serien og du verden for en fremtoning modellen har selv idag. Det handler om "presence" på høyt nivå også selv om vi sammenligner med langt nyere store coupér fra både BMW og konkurrerende bilmerker. 840Ci med M62 motoren er den beste, men det er 850CSi modellen med S70 V12 motoren alle snakker om. Alpina bygget egne varianter av modellen og som B12 5.7 (57 bygget) blir det nesten ikke mer imponerende før vi snakker om langt mer moderne GT'er. 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

E39 preface er helt forferdelig å se på, men e39 facelift er helt nydelig! Liker også e6x godt,  og e34/e32 (så lenge den har hvite blinkers) er også helt topp! Jeg er veldig glad i E46 facelift også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste vil få litt problemer med å bestemme seg for hvilken modell de syns er finest. :P I grunn jeg også.

Mine Topp 5 må vel bli noe sånt. Vet ikke om jeg skal si det er i riktig rekkefølge, men.. Kanskje?

1: E38 Facelift

2: E34

3: E39 Facelift

4: E31

5: E9x LCI M-Sport/M3

"Honorable mentions" til M6 Gran Coupe, F1x M-Sport/M5, E6x M-Sport/M5. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, DanielStance skrev:

Tror de fleste vil få litt problemer med å bestemme seg for hvilken modell de syns er finest. :P I grunn jeg også.

Helt klart og hvilke modeller som inngår i topp fem rekken varierer om ikke fra dag til dag så i alle fall over en tidsperiode. Modeller som E32, E34, E39, E36, E10, E26 og faktisk også Z1 er klare kandidater. I tillegg kommer alle de modellene som har enkelte fine varianter i rekken som f.eks E30 M3 og E30 Cab. 

Nyere modeller er litt vanskelige, men designmessig liker jeg F30, G30, G11, I01 og I12.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: F06/F12/F13 M6->Coupé->Gran Coupé 

Så lenge det ikke er cab, så er det en BMW jeg tenker "wow" når den kjører forbi og den som vekker størst må ha-følelse. Få biler som treffer meg like godt som denne. 

2: E24

Utrolig vakker bil, i klassisk BMW-stil. En sånn må jeg få meg en dag. 

3: E9

Rett og slett en designperle det er umulig å ikke legge merke til. 

4: E86 Z4 Coupé 

Helt nydelige, fantastiske å kjøre og en bil jeg gjerne vil eie en dag. Tilsynelatende siste sportsbil z'en. 

5: E46 Coupé (preface) M-sport/M3/CSL

Veldig glad i design og kjøreegenskaper. En av de første modellene som begynte å se litt aggressive ut (M.) Nydeligst i blå, rød eller gul. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det beste med bmw kombinasjonen av lekenhet, komfort, design og at de fleste modellene kan takle flere hundre tusen km under de fleste siviliserte forhold som bruksbil, men likevel være fullt kompatible med trackdays, svingete veier, autobahn og svigermor i passasjerstolen en rolig søndag i mai..

Interessen min startet for alvor som 10åring i baksetet på en e36 328ci med manuell gir. Det er også den første m3en med rekke6er..

e36 m3 settes på en 3je plass.

e39 er etter min bok den bmwen som er mest komplett innen det bmw representerer for meg. Det går skjelden mer enn noen dager mellom hver gang jeg skulle ønske jeg hadde e39 som bruksbil, helst m5. Jeg syns de er imponerende pen og tidløs etter over 20år på veien. E39 er på Plass nr2

e46 er på plass 4. Dessverre syns jeg e46 uten m3 optikk blir for kjedelig, men csl er en av de peneste bilene jeg vet om, så det veier opp..

e30m3 står på førsteplass, men dersom jeg måtte hatt s14 og ikke en nyere s motor, tror jeg e24 635csi er nr1.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne er vrien, veldig vrien synes jeg. Det er veldig vanskelig å velge da BMW alltid stort sett har laget biler som er tilnærmet perfekte i designet. BMW har i alle sine 101 år laget flotte biler, men for min del så er det stort sett det som er produsert etter 1970 som er interessant for meg. Jeg kunne trukket frem den originale 328 og roadsteren 507, men det blir for gammelt for min del. 

Så jeg har plukket ut mine topp 5 fineste BMW modeller. Rangeringen er helt vilkårlig forøvrig...

BMW E24 6-serie

BMW F06 6-serie

BMW E31 8-serie

BMW E34 5-serie

BMW G30 M550i (stylingen på M550i er prikken over Ien)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...