Gå til innhold

Kjøpt X5 og 320i E46 - double trouble


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

God dag godtfolk! 

BMW-savnet tok kanskje litt overhånd den siste måneden og jeg har da endt opp med to bimmere. En 2004 320i 2.2 manuell touring med delskinn og sportsseter i titansilber og en 2002 X5 3.0i i topaz blå, med takluke og sort taktrekk og masse gammelt snadderutstyr. 

3-serien har jeg satt i stand og den er skikkelig herlig, men den har en airbaglampe som lyser innimellom. Vanligvis hvis noen sitter i passasjersetet, så vil den lyse en liten stund og så slukke igjen. Jeg mener å huske at setet av og til er flyttet på og det er da den dukker opp. 

X5`en har litt mer arbeid foran seg, men er helt herlig. Hovedproblemet akkurat nå er batteriet. Det tror jeg er modent for utskiftning, men hvis ikke er det noe galt med startsperren. For den starter ikke alltid opp. Nå har jeg bare hatt bilen et døgn, så det er ikke godt å si. Jeg forsøker å lade opp batteriet nå og så får vi se. Men er det noen kjente karakteristikker på startsperre lok på disse? Hvor sensitive er de for batteri? 

En av bilene må jeg antagelig sende videre, for ellers blir det alt for mye bil på en gang, men jeg er keen på at minst en og helst begge er tipp topp før jeg kjør det harde valget om hva som ryker videre igjen! 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

e46 airbag feilen er nesten garantert feil på airbag sensor i setet. Letteste er å kjøpe en http://www.ebay.com/itm/Bypass-For-BMW-E46E36E38E39Z3X5-E53-Seat-Occupancy-Mat-Sensor-Airbag-Emulator-/160876088549?hash=item2574f64ce5:g:1kMAAOSwiwVWTMDK&vxp=mtr Hadde samme problem selv, og det ble fikset med denne bypassen. Monteres under setet, tar 30 sec. X5en har jeg ikke peiling på, men anbefaler å  kjøre diagnose på begge bilene. Kan være noe annet som gjør at du har airbag feil på e46, men mest trolig hjelper det å prøve en bypass.  Hvis du har reservenøkkel til x5en så hadde jeg prøvd denne, samtidig som jeg hadde byttet batteri. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke opplevd at bilen tullet med startsperre selv om jeg har vært gjennom en dårlig dynamo og dårlig batteri med min e53.

jeg ville som foreslått over her prøvd med diagnose. Ellers er det jo greit å bruke booster eller startkabler når du har problemer med startkabler, for å utelukke at det er noe feil med batteriet.

spørs jo hva du prioriterer, men e53 med bensin er ingen billig bil i bruk. Mitt gjennomsnitt ligger på 1,2-1,5 med rolig kjøring.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min E53 som jeg hadde var veldig sensitiv på dårlig batteri og det medførte en at jeg brukte en del tid på feilsøking helt andre steder på bilen (fikk en del rare feil koder). Det løste seg når jeg kjøpte nytt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hawkon88 skrev:

 men e53 med bensin er ingen billig bil i bruk. Mitt gjennomsnitt ligger på 1,2-1,5 med rolig kjøring.

Pussig det er like mye som min egen E38 med M73 motor. På langkjøring klarer den faktisk et snitt på rundt 1,2. Med avslappet jevn kjørestil, det vil si at jeg ikke ligger på gasspedalen hele tiden og "jager"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen veier trossalt 2,2tonn og har permanent firhjulstrekk. Samt 275/55r19 på vinter 315r20 bak på sommer. Dessuten går ikke kassen i lockup før jeg ligger i 100 eller deromkring, hvor jeg derfor har et høyere forbruk i 90 enn 100. Dessuten er motoren relativt momentsvak på lavt turtall, og må stadig gire ned i motbakker,  og forbruksnålen forsvinner.. Det er vel ikke uten grunn til at 4,4i med m62 og v8 matcher forbruket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Hawkon88 skrev:

Jeg har ikke opplevd at bilen tullet med startsperre selv om jeg har vært gjennom en dårlig dynamo og dårlig batteri med min e53.

jeg ville som foreslått over her prøvd med diagnose. Ellers er det jo greit å bruke booster eller startkabler når du har problemer med startkabler, for å utelukke at det er noe feil med batteriet.

spørs jo hva du prioriterer, men e53 med bensin er ingen billig bil i bruk. Mitt gjennomsnitt ligger på 1,2-1,5 med rolig kjøring.

Halve moroa er å fikse opp og vekke gamle fine biler til liv igjen. Jeg kjører ingen av dem nok til at forbruker blir avgjørende uansett. Mest av alt er det bare gøy å sette skikkelig istand igjen biler som andre har latt forfalle litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen klassiske strømtyver jeg bør se etter btw? 

Bilen ble solgt billig fordi eier ikke fikk start på den. Skulle sett ansiktet hans da bilen var betalt og jeg startet den med startkabler og litt tålmodighet. Men bilen hadde stått en knapp uke og da var den "død". Ikke helt, men nok til at starter ikke slo inn. Så det må være en strømtyv et sted i tillegg til dårlig batteri.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, tennbrikket skrev:

e46 airbag feilen er nesten garantert feil på airbag sensor i setet. Letteste er å kjøpe en http://www.ebay.com/itm/Bypass-For-BMW-E46E36E38E39Z3X5-E53-Seat-Occupancy-Mat-Sensor-Airbag-Emulator-/160876088549?hash=item2574f64ce5:g:1kMAAOSwiwVWTMDK&vxp=mtr Hadde samme problem selv, og det ble fikset med denne bypassen. Monteres under setet, tar 30 sec. X5en har jeg ikke peiling på, men anbefaler å  kjøre diagnose på begge bilene. Kan være noe annet som gjør at du har airbag feil på e46, men mest trolig hjelper det å prøve en bypass.  Hvis du har reservenøkkel til x5en så hadde jeg prøvd denne, samtidig som jeg hadde byttet batteri. 

takk for tipset! Jeg tipper jeg forsøker å gå over kabler til sensoren først og se litt. Hva koster den sensoren eventuelt? Jeg er ikke så gira på å sette inn en motstand siden bilen skal selges igjen etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Mariuse34 skrev:

takk for tipset! Jeg tipper jeg forsøker å gå over kabler til sensoren først og se litt. Hva koster den sensoren eventuelt? Jeg er ikke så gira på å sette inn en motstand siden bilen skal selges igjen etterhvert. 

Problemet er at samme feilen kommer til å oppstå på nytt, har lest om folk som har byttet sensoren til 4000kr hos BMW, for så å sette kneet inn i passasjersetet fordi de skal strekke seg etter noe i midtkonsollen osv, og dermed tatt knekken på sensoren igjen. Men som sagt så er det ikke sikkert det er denne sensoren som er ødelagt på din, men er bare veldig vanlig på e46. Diagnose er nok riktig vei å gå uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, tennbrikket skrev:

Problemet er at samme feilen kommer til å oppstå på nytt, har lest om folk som har byttet sensoren til 4000kr hos BMW, for så å sette kneet inn i passasjersetet fordi de skal strekke seg etter noe i midtkonsollen osv, og dermed tatt knekken på sensoren igjen. Men som sagt så er det ikke sikkert det er denne sensoren som er ødelagt på din, men er bare veldig vanlig på e46. Diagnose er nok riktig vei å gå uansett.

Antagelig! 

Jeg får feilsøke litt i helgen og se hva jeg kommer frem til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må forresten bare uttrykke min barnlige entusiasme over å ha en E53 X5. Den kom da jeg var 15 og jeg har hatt et sterkt forhold til bilen siden. Nå er de jo ikke dyre biler lenger, men i hodet mitt er det fremdeles noe innmari gjevt over de. Som forøvrig er en tanke jeg og har om en fin E34, E39 og E46. Og E32 og E38. Og en godt utstyrt E61. For ikke å glemme osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mariuse34 skrev:

Er det noen klassiske strømtyver jeg bør se etter btw? 

Bilen ble solgt billig fordi eier ikke fikk start på den. Skulle sett ansiktet hans da bilen var betalt og jeg startet den med startkabler og litt tålmodighet. Men bilen hadde stått en knapp uke og da var den "død". Ikke helt, men nok til at starter ikke slo inn. Så det må være en strømtyv et sted i tillegg til dårlig batteri.  

Jeg trodde også at jeg hadde en strømtyv før jeg byttet batteri, men problemet har ikke dukket opp igjen når det kom et nytt batteri på plass. Om du har en strømtyv eller ikke, kan du enkelt måle deg frem til. Det er greiest å begynne med det letteste syns jeg.

e53 er en fantastisk kjekk bil! Det er ikke uten grunn til at vi har en sånn- så entusiasmen er delt👍

Jeg var 13 når mor til bestekompissen byttet ut e36 328ci med en 4.4i med alt utstyr. (Tror den kostet over 1,2mill den gangen) Det er vel unødvendig å si at det var gøyest når det var deres tur til å kjøre oss på trening..😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...