Gå til innhold

F10, vibrasjoner under kjøring


Maverick2002
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Har et problem som jeg begynner å bli smågal av..

Jeg kjenner en svak vibrasjon i hele bilen under kjøring. Dette starter fra ca 70 km/t og oppover. Det blir verken bedre eller verre under pådrag, og endrer seg ikke ved forskjellige hastigheter. Man kjenner vibrasjonen best i føttene, altså i dørken. Kjenner ingen vibrasjon i rattet. Har skiftet begge bakdekkene (Toyo Proxes). Disse er ikke runflat. Har ikke skiftet framdekkene da disse holder minst en sesong til. Disse er runflat (Michelin). Tror ikke det er ubalanse i dekkene da bakdekkene nettopp er balanser, og med ingen vibrasjon i rattet, antar jeg at framdekkene er balansert.

Rattet er en bitteliten tanke skeiv. Skeiv hjulstilling? Kan dette ha noe med problemet å gjøre?

Aner ikke helt hvor jeg skal begynne.....men kanskje noen har vært borti lignende problem på lignende bil?

-Øistein-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha en urund felg selv om avbalanseringen går i 0. (eggeformet altså). Skal ikke mye til før du merker litt viberasjon da. Eventuelt kan det jo være kast i bremseskivene bak? I verste fall er det jo ubalanse i en stikk- eller driv- aksling, men det er vel ikke spesielt sannsynlig på en så ny bil. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Da det ikke vibrerer ved pådrag, tror jeg ikke problemet ligger i drivverk.

Bremseskivene har jeg tenkt på. Skal finne et verksted som kan måle kast i skivene. Har dog hatt biler med antydning til kast i skiver som medfører noe vibrasjon under bremsing, men ikke under normal kjøring. Dette kan selvfølgelig være ulikt fra bil til bil, så utelukker ikke dette.

Satt å tenkte på dette med vinterdekkene. Har helt nye Hakka 8 piggdekk, og klarer ikke helt å huske om vibrasjonen var der. Er jo litt annerledes med pigg på asfalt da det lager litt "vibrasjoner" uansett?

Mener jeg leste noe om casterstag og foringer som kan gi en liten vibrasjon også? Kanskje få sjekke dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der har lenge vært et problem på f10 og f11 over hele verden tror jeg. BMW Norge vil sende ut et skriv til de fleste Norsk solgte etterhvert. Da det muligens er feil på Hardy kobling. Noen har vel fått innkalling allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, bmw cab skrev:

Det der har lenge vært et problem på f10 og f11 over hele verden tror jeg. BMW Norge vil sende ut et skriv til de fleste Norsk solgte etterhvert. Da det muligens er feil på Hardy kobling. Noen har vel fått innkalling allerede. 

Er dette bekreftet at dette er en aksjon ? :) 

Jeg føler ingen vibrasjoner i min annet enn det man kan forventa av breie runflat hjul 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, bmw cab skrev:

Det der har lenge vært et problem på f10 og f11 over hele verden tror jeg. BMW Norge vil sende ut et skriv til de fleste Norsk solgte etterhvert. Da det muligens er feil på Hardy kobling. Noen har vel fått innkalling allerede. 

Det har jeg aldri hørt om før? 

Til trådstarter så vil jeg si st å sjekke felgene er det første man bør begynne med. F10 kan også slite litt casterstag hvis de har gått litt, kan gi noe vibrasjon :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BimmerFan! skrev:

Er dette bekreftet at dette er en aksjon ? :) 

Jeg føler ingen vibrasjoner i min annet enn det man kan forventa av breie runflat hjul 

Jeg kan ikke bekrefte det Bimmerfan. Men det jeg kan bekrefte er at jeg har en ørliten vibrasjon selv i min 2015 F11.Har byttet dekk og felger selv mellom 2 andre F11 noen i familien min har,Og det var ingen endring.Hatt den inne hos Bavaria,og de fant heller ingen direkte feil. Men de opprettet en sak på det,og jeg fikk vite av min faste kontakt person hos Bavaria at det er flere som har klaget på dette. Og det skulle i løpet av kort tid komme en aksjon på Hardy kobling og vibrasjonsdemper på stabstag bak for de som har EDC,når dette skulle skje visste han ikke helt. Han sa også at dette gjaldt kun noen utvalgte 5 serie modeller, men alle 6 og 7 serie kom under den aksjonen. Fikk bare beskjed om å være tålmodig og vente på innkalling.Alt av følgefeil blir dekket av Bavaria/Bilia så lenge det er blitt oppretteten sak på kjøretøyet.

Jeg føler vibrasjonen kommere bakfra,og passasjer stol vibrer i takt. Men kjører jeg i 20 min på motorveien så blir det mindre og iblant helt borte. Så at Bavaria ikke skjønner noe forstår jeg veldig godt🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, bmw cab skrev:

Jeg kan ikke bekrefte det Bimmerfan. Men det jeg kan bekrefte er at jeg har en ørliten vibrasjon selv i min 2015 F11.Har byttet dekk og felger selv mellom 2 andre F11 noen i familien min har,Og det var ingen endring.Hatt den inne hos Bavaria,og de fant heller ingen direkte feil. Men de opprettet en sak på det,og jeg fikk vite av min faste kontakt person hos Bavaria at det er flere som har klaget på dette. Og det skulle i løpet av kort tid komme en aksjon på Hardy kobling og vibrasjonsdemper på stabstag bak for de som har EDC,når dette skulle skje visste han ikke helt. Han sa også at dette gjaldt kun noen utvalgte 5 serie modeller, men alle 6 og 7 serie kom under den aksjonen. Fikk bare beskjed om å være tålmodig og vente på innkalling.Alt av følgefeil blir dekket av Bavaria/Bilia så lenge det er blitt oppretteten sak på kjøretøyet.

Jeg føler vibrasjonen kommere bakfra,og passasjer stol vibrer i takt. Men kjører jeg i 20 min på motorveien så blir det mindre og iblant helt borte. Så at Bavaria ikke skjønner noe forstår jeg veldig godt🤔

Da må jeg undersøke dette litt nærmere på min ! :D Takk for utfyllende svar! Nydelig bil du har btw! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, BimmerFan! skrev:

Da må jeg undersøke dette litt nærmere på min ! :D Takk for utfyllende svar! Nydelig bil du har btw! :D 

Er bare å høre med Bavaria eller Bilia. Det viktigeste er å få opprettet en sak på det🤔

Hehe,takk takk😊😍😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vibrerer det når bilen står i ro, og i nøytral?

Hos meg er det turtallsavhengig, ikke hastighet. Alle hjul er balansert / korrigert.
Vibrerer fra tomgangsturtall til litt over 1500. Over dette er det helt strøkent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du får vibrasjonen neste gang; prøv å gir den manuelt i girkassa og opp på høyere turtall, som 3000 o/min. Forsvinner det da, da er det resonansvibrasjon fra motor eller drivverk, og vanskelig å gjøre noe med. Firerne går nokså hardt. Ville vært interresant om noen av de som kjører sekser opplever det samme? 

Oljeskift på kassa kan også hjelpe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Evopower skrev:

Når du får vibrasjonen neste gang; prøv å gir den manuelt i girkassa og opp på høyere turtall, som 3000 o/min. Forsvinner det da, da er det resonansvibrasjon fra motor eller drivverk, og vanskelig å gjøre noe med. Firerne går nokså hardt. Ville vært interresant om noen av de som kjører sekser opplever det samme? 

Oljeskift på kassa kan også hjelpe :)

Det har jeg prøvd tidligere,hjalp ikke for meg iallefall. Jeg kjører 20 på vinter og sommer. Nokia R2 på vinter og Pirelli P Zero på sommer. Det ble merkbart mindre på sommer gummien. Oljeskift på kasse skal jeg ta når jeg får tid nå i sommer,har rundet 60.000 km nå,så er på tide😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...