Gå til innhold

Lydsystemer i F30/F31


Anbefalte innlegg

43 minutter siden, ESER skrev:

Men angående standard anlegget. Er det helt uten diskanter? Sub under setet? 

På e90 og f10 er det slik iallfall. Så hvis du finner f30 uten egen diskant ved speilet i fremdøren så har bilen standardanlegget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer jo helt an på.

Hører man stort sett bare på radio (noe veldig mange gjør) gjør det jo uten tvil jobben, og da er det kanskje andre ting man velger å bruke de pengene på.

Jeg hadde standardanlegget i e61-en, og sammenlignet med HK som jeg har nå, fungerer radiosendingene like bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har standardanlegget i E91'en vår, og det låter overraskende greit for mitt øre sett i forhold til hvor mye dritt som blir skrevet om det på BMW-forumer. Nå hører vi stort sett på radio og Spotify via blåtann streaming, men på normalt volum fungerer det helt fint. Jeg har av den grunn rett og slett ikke giddet å oppgradere anlegget. Når det er sagt, merker du at det sliter når lydnivået blir veldig høyt. 

Standardanlegget mangler diskantene ved speil, lett kjennetegn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også standardanlegget får unødvendig mye pepper. Hadde dette både i e61 og e81, uten at det var noe som irriterte meg i særlig grad.

Har HK nå, og kan ikke si jeg merker veldig stor forskjell på den måten jeg bruker anlegget på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Hei!

Har i dag en 2013 320 med HK anlegg som jeg er meget godt fornøyd med.

Har siden nyttår lett etter en 330 i Tyskland og nå funnet en 2014 330 dAT xdrive som jeg vil ha.

Men: Den har HiFi System 0676 men med Alpine oppgradering. Finner lite info om antall høyttalere eller annet på original vs Alpinkeoppgraderingen. Vet dette er objektivt, men noen som kan si noe om hva jeg kan forvente av lyd i denne? 

Ellers har bilen nemlig alt. Og litt til..

 

Takker for hjelp.

/Øyvind 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde/mener Alpine-oppgraderingen kun var for biler med minste stereo (er ihvertfall det på e9x og e8x), er du sikker på det ikke noen som har tatt seg litt friheter i annonsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpine-oppgraderingen er laget for biler med det minste anlegget ja.
Det kan jo tenkes at noen har sett på komponentene som en oppgradering fra 676 HiFi også. Jeg vil tippe det kun er høyttalerene fra Alpine-kittet som er installert. Dvs. diskant og mellomtone hver dør forran.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Ikke vet jeg men bilen er i alle fall levert originalt ifølge BMW's egen VIN-liste, med 0676 HiFi.

Men spørsmålet mitt dreier seg likevel mer om dette anlegget alene "velter" bilkjøpet all den tid jeg nå er vant med HK-anlegg. Denne 330"en som jeg har reservert er den første jeg har funnet siden nyttår med rett utstyr for øvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.7.2017 at 12.24, papertiger skrev:

Har standardanlegget i E91'en vår, og det låter overraskende greit for mitt øre sett i forhold til hvor mye dritt som blir skrevet om det på BMW-forumer. Nå hører vi stort sett på radio og Spotify via blåtann streaming, men på normalt volum fungerer det helt fint. Jeg har av den grunn rett og slett ikke giddet å oppgradere anlegget. Når det er sagt, merker du at det sliter når lydnivået blir veldig høyt. 

Standardanlegget mangler diskantene ved speil, lett kjennetegn.

Må si at kvaliteten på standard anlegg varierer også fra bil til bil. Har opplevd veldig dårlig, til at dem faktisk er veldig bra.

 

Men overgangen fra hifi til H/K er ganske så stor i e9x. E91n min har hifi hvor det er oppgradert alt av høytalere og ny forsterker. I den er det 10 høytalere totalt, mens i e90n har jeg H/K hvor jeg har oppgradert høytalerne i dash og bakdørene til individual så nå er det 16 høytalere i den. Forskjellen mellom de to er ganske stor når man direkte sammenligner. Hvor H/K har mere fylde og surround, men mangler bassen. Hifi mangler surround, men veier opp med mer trøkk i hele anlegget og bedre bass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har forstått er det mindre forskjell på hifi og HK i F3x enn i E9x (uten at jeg selv har hørt hifi i F3x, og hvis det i tillegg har oppgraderte elementer så begynner det vel sikkert å ligne noe. 

Så hvis det ellers har alt du ønsker deg og litt til så høres det kanskje ut som det er dumt å droppe det pga det. med hifi har du jo også mulighet til å oppgradere selv senere i verste fall (iom at det er analog forsterker som potensielt kan byttes ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, ahj skrev:

Må si at kvaliteten på standard anlegg varierer også fra bil til bil. Har opplevd veldig dårlig, til at dem faktisk er veldig bra.

 

Men overgangen fra hifi til H/K er ganske så stor i e9x. E91n min har hifi hvor det er oppgradert alt av høytalere og ny forsterker. I den er det 10 høytalere totalt, mens i e90n har jeg H/K hvor jeg har oppgradert høytalerne i dash og bakdørene til individual så nå er det 16 høytalere i den. Forskjellen mellom de to er ganske stor når man direkte sammenligner. Hvor H/K har mere fylde og surround, men mangler bassen. Hifi mangler surround, men veier opp med mer trøkk i hele anlegget og bedre bass. 

Har også forstått det slik i fra andre innlegg her at dersom det skal gjøres oppgraderinger på anlegget er det enklere å gjøre det med Hifi enn med H/K, stemmer det? Bytte av komponenter osv, type Bavsound, Bimmertech plug-and-play komponenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, papertiger skrev:

Har også forstått det slik i fra andre innlegg her at dersom det skal gjøres oppgraderinger på anlegget er det enklere å gjøre det med Hifi enn med H/K, stemmer det? Bytte av komponenter osv, type Bavsound, Bimmertech plug-and-play komponenter.

Med forsterker så ja. Der er det veldig enkelt å bytte på hifi, mens H/K er det langt vanskeligere. 
Men å oppgardere høytalere er samme på begge. :)

Jeg byttet til individual høytalere i bakdørene på E91n og merket med en gang forskjell i lyden. Så selve høytalerne har også mye å si på kvaliteten på lyden. 

Endret av ahj
La til info.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...