Gå til innhold

Knipset i Tyskland


galx1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. Ble forrige sommer knipset i Tyskland. 138km/t i 100-sone (Autobahn). Fikk brev med bilde, hvor jeg måtte verifisere meg selv. Har ikke gjort det, ennå. Har ikke fått selve boten heller, da jeg ikke har verifisert sjåføren. Hadde planer om å reise ned igjen i sommer, men denne gangen med fly, for så å leie bil. 

Er det noen som har peil på om jeg vil få problemer med dette når jeg ankommer ankommer Tyskland når jeg viser passet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaa.. Fobi?

Nei, har ikke noe godt svar på det. Burde jo gjort det for lenge siden, men har drøyet det hele tiden. Er redd det er litt for sent nå før ferien, og det er det jeg lurer på.

Hvis jeg verifiserer bildet med info, tviler jeg sterkt på at boten kommer før jeg reiser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står også i varselet jeg mottok at jeg ikke er pliktig å sende svar på denne, men at jeg har muligheten, tilfelle kommentarer etc. 

Har altså ikke mottatt boten. 

Jeg kan nekte for at jeg har mottatt bot hvis dette blir tema ved passkontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ifølge faren til en kompis av meg ( en skikkelig tysklandsfarer ) så hvis tyske myndigheter først har klart å finne deg i Norge er det lurt å bare betale boten før de sender saken videre til norske myndigheter. det var hans klare råd til oss i fjor når vi ble knipset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyske og norske myndigheter har ikke samarbeide over landegrensene når det kommer til fartsovertredelser. Du skal derimot være litt forsiktig med å bli tatt i Danmark eller Sverige.

Jeg har blitt blinket noen ganger i tyske fotobokser, har aldri fått noen reaksjon. Det finnes ingen tilfeller hvor tyske myndigheter har fått norske myndigheter til å kreve inn utestående fartsbøter. Akkurat det samme gjelder for tyskere som blir tatt i Norge også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg nevnte over. Jeg har ikke mottatt bota. Det er rundt 10 mnd siden jeg ble knipset. Fikk kun et varsel, med 2 purringer i posten, hvor jeg hadde mulighet til å komme med tilleggsopplysninger og evt kommentarer. Jeg er ikke pålagt å svare på dette iht til brevet. 

Regner med at saken er grei da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Norge også på dette området (igjennom EØS avtalen) følger EU kan fartsbøter fra andre EU/EØS land nå inndrives i Norge. Dette er nok også årsaken til at tyskerne i første omgang fant ut hvem den aktuelle fartsboten/varslet skulle sendes til. Alle landene i samarbeidet har nå tilgang til hvert enkelt lands motorregister (Biltilsynet/Statens Vegvesen i Norge). 

http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/regler-udlandet/boeder-europa

https://www.b.dk/nationalt/nu-kommer-fartboeden-fra-udlandet-hjem-til-doeren

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som at dette er noe som kommer til å bli mer og mer vanlig ja. 

Som sagt, så har jeg ikke mottatt noen bot. Kun et varsel med bildet, som jeg kan verifisere om ønskelig. Ca 10 mnd siden nå. Ser ikke for meg at boten fortsatt er på vei i posten. 

 

Hovedspørsmålet var om dette er noe passkontrollørene kan henge seg opp i ved innreise med fly. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror heller ikke at du i utgangspunktet har noe å frykte i denne sammenhengen, men jeg vet at bl.a danske myndigheter i noen tilfeller undersøker slike saker hvis de har mistanke om at du har gjeld til det offentlige. Hvorvidt du har gjeld til en privat virksomhet er som regel uinteressant for myndighetene, f.eks hvis fordringen (boten) er overlatt til et inkassobyrå.

Det er forøvrig ikke godt å vite hva myndighetene vet om deg. Jeg fant dette i veiledningen for visumfri innreise til USA:

Noen reisende vil kanskje ikke være godkjent for visumfri innreise til USA under VWP (Visa Waiver Program). Dette innbefatter personer som har vært arresterte, selv om arrestasjonen ikke ble skrevet på rullebladet, personer som har vært registrert i strafferegisteret (selv om de har fått benådning, amnesti, eller annen straffereduksjon), visse alvorlige smittsomme sykdommer, de som har vært nektet adgang til, eller blitt deportert fra USA, eller tidligere har oppholdt seg for lenge under Visa Waiver-programmet. Slike reisende må søke om visum. Hvis de forsøker å reise uten visum, kan de bli nektet innreise til USA.

Reisende med trafikkforseelser som ikke førte til arrestasjon og/eller dom kan reise uten visum, gitt at de ellers er kvalifiserte. Hvis trafikkforseelsen inntraff mens du var i USA, og du har en utestående bot mot deg, eller dersom du ikke møtte til rettslig avhør, er det mulig at det kan være en arrestordre på deg, og du vil få problemer når du søker om innreise til USA.

Jeg tror ikke at tyske myndigheter (foreløpig) er like strenge og mest sannsynlig blir boten henlagt eller overlatt/solgt til et inkassobyrå. Jeg har imidlertid lest i danske aviser at personer som bl.a har besøkt Italia og fått en bot der i forbindelse med bl.a innkjørselsforbud i miljøsoner og/eller ulovlig parkering senere har opplevd tildels svært aggressive inkassobyråer. Fordringen har blitt mangdoblet pga. renter/gebyrer og situasjonen har utviklet seg til å bli temmelig ubehagelig for den det gjelder.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har også blitt blinket et par, tre, firefem ganger gjennom Tyskland i forskjellige hastigheter i løpet av de siste 10 årene :P
Aldri fått noe "brev" når jeg har brukt egen bil.

Med leiebil fikk jeg det brevet med bilde, men det var pga leiebilselskapet måtte angi hvem som hadde leid bilen.
Svarte aldri, og ble heller ikke trekt for boten på 30-40 euro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...