Gå til innhold

Spørsmål om M54


Sydvest
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en 2004 mod 325i med M54motor på handa. Den har så vidt bikka 100.000km. Fult servicehefte gjennom hele bilens levetid

Eieren sa at bilen bruker omkring 1L olje per 700 mil, men dette hadde merkeverksted i følge selger sagt var vanlig på disse motorene, og ikke noe å bekymre seg over. Er det noe man bør få sett på? Lite lyst å kjøpe meg et hodebry... Skal sies at min kunnskap om skruing stopper etter oljeskift og dekkomlegging.

I tillegg sa han at bilen brukte kjølevæske, men her kunne ikke merkeverksted finne noen lekkasjer. Igjen, dette er i seg selv et varseltegn men om det er vanlig på disse maskinene så kan man gå god for dette..

 

På forhånd, takk

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting som kan skape oljeforbruk på M54 er tett veivhusventilasjon, lekkasje fra toppdekselpakning (skyldes ofte tett veivhusventilasjon), pakning mellom oljefilterhus og motorblokk, bunnpannepakning og simmerring til veivaksel.

Litt forbruk er ikke helt unormalt på de, men begynner den å bruke mye så er de overnevnte tingene mulige syndere.

Noen som mener at ventiltetninger kan bli et problem på de, men om dette stemmer vet jeg ikke.

Endret av DanielStance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en M54 som "brukte" litt olje. Etter at jeg byttet toppdekselpakningen og pakningen til oljefilterhuset, er problemet nesten borte. Ser den svetter litt rundt simringen på veiva, men det er ikke mye. 

Det har alltid forsvunnet litt vann også. Fant ut at reservoaret hadde en liten sprekk, så nå bruker motoren nesten ikke vann eller olje. Du kan jo se etter lekkasjer, da det tross alt er lettere å løse enn å bytte oljeringene på stemplene eller ventiltetningene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad vannlekkasje, ikke umulig at det er en bagatell som å skifte ekspansjonstanken. Dette er den beholderen der du fyller på kjølevæska. Den utvider seg når den blir varm, og e46 er nå så gammel at disse beholderne får noen små sprekker på langs. Sprekkene er gjerne så små at lekkasjen er liten til å begynne med (du ser ikke lekkasjen, for vannet fordamper i det varme motorrommet) og så blir lekkasjen større med tiden, til slutt så stor at vannet fosser ut av tanken. Been there 8):-D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 liter olje på 700 mil er jo  lite. Det er jo 7000 km og da er det jo snart på tide å bytte likevel. Min M54 bruker ca 1 liter på 5500 km. 176 000 km. Det pussige er at ved store hastigheter på autobahn i Tyskland bruker den ikke olje.

Kjølevæskeforbruket derimot er stort. Det ville bekymret meg.

Jeg har ikke noe forbruk av det, men å bytte den plasttanken er nok en god ide siden den er fra 2001.

 

Endret av orala
Tillegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min traktor (118d) bruker ikke merkbart olje mellom skiftene på 10 000 kilometer, ved «standard» norsk kjøring. Derimot på en tur sørover på kontinentet, forsvant det litt, noen få desiliter, fra max til litt over minimum på oljeindikatoren. Den er jo ikke vant til hastigheter over 140 km/t over lengre strekninger, stakkars. 316i'n jeg hadde, brukte vel 1L/1000 km, var skikkelig dyr i drift :-P Det skal sies at den motoren var sliten, generelt sett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har m54 jeg og. Bruker 1ltr på 500km ca. Der er ventiltettninger gefitten og lekker endel utvendig. Ny veivhus ventilasjon og toppdeksel pakning. 184000km. Har ikke vannforbruk da pussig nok. Fyller jo mere olje en bensin på denne helvettes motoren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stempel ringene på M54 har ganske stor åpning i forhold til M52Tu For eksempel, dette gjør at den brenner en del mer olje, en fiks er å bytte til M52Tu ringer, men for de fleste er ikke det bare å kjøre bilen i garasjen å gjøre, da man selvfølgelig må ut med motor å skru denne fra hverandre.

Dette gjelder da Oljeringene da, de andre ringene Ikke passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god illustrasjon.

Jeg må nesten beklage at jeg stilte spørsmålet, men dette har jeg kun forholdt meg til på engelsk ( ring end gap) og koblet ikke. Det var nok feil tid på døgnet.

Endret av orala
Retting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min m54b22 bruker ca 1l mellom hvert oljeskift. Mye av dette avhenger vel også av hvor ofte disse motorene har hatt vedlikehold fra tidligere med tanke på oljeskift osv. Leste noe om en stund tilbake at disse motorene fikk økt oljeforbruk grunnet den lange oljeintervallet.
Anbefaler deg og skifte hver 10-15 tusen km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.6.2017 at 0.09, Nlklas skrev:

Hei!

Har en 2004 mod 325i med M54motor på handa. Den har så vidt bikka 100.000km. Fult servicehefte gjennom hele bilens levetid

Eieren sa at bilen bruker omkring 1L olje per 700 mil, men dette hadde merkeverksted i følge selger sagt var vanlig på disse motorene, og ikke noe å bekymre seg over. Er det noe man bør få sett på? Lite lyst å kjøpe meg et hodebry... Skal sies at min kunnskap om skruing stopper etter oljeskift og dekkomlegging.

I tillegg sa han at bilen brukte kjølevæske, men her kunne ikke merkeverksted finne noen lekkasjer. Igjen, dette er i seg selv et varseltegn men om det er vanlig på disse maskinene så kan man gå god for dette.

 

På forhånd, takk

Min M54 har bikka 112 000 km og den drekker ikke en dråpe olje en gang. Fyller vel på en liter mellom skiftintervalle på 10 000 km.

Aldri vært innen på merkeverksted heller. 

Blir mange andre sier under her. Er en del m54 som sliter med det som blir nevnt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...