Gå til innhold

1970 E3 2800 - Driftsproblemer


740AV
 Share

Anbefalte innlegg

Etter å ha solgt e38'n min for 1,5 år siden så har jeg hele tiden savnet å ha en prosjekt/hobby-bil i garasjen.

Drømmen har hele tiden vært å skaffe seg en E9, et av de fineste karroseriene bmw har laget synes jeg, men "dessverre" er E9'en blitt vanskeligere å finne og for dyr til at jeg kan forsvare en slik investering for resten av husstanden.

Jeg er ganske ofte innom finn.no, som mange andre, og surfer gjennom annonser av bmw'er både nye og gamle. Etterhvert fikk jeg interessen opp for en E3 som egentlig har ligget ut for salgs en stund. Den så grei ut på bildene og selgeren mente den var i ganske bra stand. E3 kan man jo si er sedan-broren til E9, og disse har jo noen likhetstrekk.

Så en dag bestemte jeg for å dra ned til Oslo bare for å se på den. Det endte da med kjøp av bil. Prisen tror jeg var grei. Det ble en "spennende" tur på 57 mil hjem til Nordmøre :)

 

Bilen er da altså en 1970 mod E3 2800 m30b28 med forgasser og 4 trinns manuell girkasse.

Karosseriet er nylig fikset for rust og bilen er opplakkert. Dessverre ikke i originalfargen som var helsvart, men i en nyere bmw metallic farge. Usikker på fargekode/navn. Karosserijobben ser foreløpig grei ut, men det har dessverre allerede dukket opp noen bobler under lakken i nedkant av høyre forskjerm. 

Ellers er det en del kromdetaljer som må fikses eller byttes ut. Støtfangerne og spesielt bak har noe rust.

Dører og panser må justeres bedre.

 

Interiøret er renovert og ser veldig bra ut egentlig. Mangler noen detaljer, men det skal jeg få på plass etter hvert.

 

Motoren tror jeg skal være bra. Bruker og lekker litt olje. Det er vel kansje normalt på en så gammel motor?

Egentlig har jeg veldig lite peiling når det kommer til gamle motorer og teknikk. Kunne godt ha tenkt meg muligheten for å koble på en PC og lese feilkoder :P 

 

Bilen ser ellers ut til å være i bra teknisk stand, men noen feil er det og flere vil helt sikkert dukke opp etterhvert.

 

Dette blir en bil jeg satser på å få fin og å se grei ut. Å få den strøken tror jeg ikke er oppnåelig uten bruke enorme resurser.

Motor skal beholdes så lenge det lar seg gjøre.

Foreløpige planer:

- Fikse utvendige detaljer

- Fikse innvendige detaljer

- Skaffe andre hjul, helst orignale bmw felger.

- Rydde i motorrom.

 

Håper dette kan bli en tråd der vi kan dele litt erfaringer og at jeg kansje kan få litt tips og råd på diverse områder. 

Forhåpentligvis litt teknisk bistand også :) 

 

Noe bilder:

IMG_5478.thumb.JPG.0c06b9c86d32135f3f07d4884d06fbe5.JPGIMG_5479.thumb.JPG.210e75696e1cddb548dd25617ffa5896.JPGIMG_5480.thumb.JPG.6ab2293b0c0464f70252eb455e91d5f0.JPGIMG_5481.thumb.JPG.f644a7eb7b3682b6d0fd0bc2b786eaaa.JPGIMG_5497.thumb.PNG.8acdd0916e7437f07eff3889ee61c175.PNGIMG_5498.thumb.PNG.ce8a12558e1661d09a2964d8047fe661.PNGIMG_5499.thumb.PNG.ed18043e9be9065b8383dab119450ea5.PNGIMG_5501.thumb.PNG.58b9f915573bc46d1c57a46897d738d3.PNGIMG_5502.thumb.PNG.8cbe81394228cb0e801ff079facdb714.PNGIMG_5502.thumb.PNG.8cbe81394228cb0e801ff079facdb714.PNGIMG_5503.thumb.PNG.eea56b40fc79613d3c5b33dbb5835386.PNGIMG_5504.thumb.PNG.55eb8132703736fc7f0b5b8d656d299a.PNGIMG_5505.thumb.PNG.2eea3f4e4a403df0dfc26acb26dc9e2e.PNG

 

 

IMG_5500.PNG

Endret av 740AV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter litt med å få start på bilen når den har stått en liten stund. Virker som om bensinen siver fra forgasseren og tilbake i tanken. Det er montert et gjennomsiktig bensinfilter mellom den mekaniske bensinpumpa og forgasseren, og det ser ut til å være tomt for bensin når dette skjer.

Har googlet litt og ser at mange nevner at den mekaniske bensinpumpa kan slippe tilbake bensin når den er slitt, andre ser det ut til at mener det bare er sånn. Men hva er riktig? 

Blir litt sånn som det her.

 

Bilen kommer jo til å stå dager, uker eller måneder mellom hver gang den blir brukt. Vil jeg da få samme problemet om jeg bytter den mekaniske pumpa i en ny, eller er det best å gå over til elektrisk pumpe?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette så ut som ett flott prosjekt med bra utgangspunkt, gratulerer :) Dette er jo klassikere, jo eldre de blir jo bedre så jeg tror ikke det er økonomisk ruin å putte pengene på en slik.

Ett sett med originale tidsriktige hjul vil gjøre mye på denne bilen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 740AV skrev:

Sliter litt med å få start på bilen når den har stått en liten stund. Virker som om bensinen siver fra forgasseren og tilbake i tanken. Det er montert et gjennomsiktig bensinfilter mellom den mekaniske bensinpumpa og forgasseren, og det ser ut til å være tomt for bensin når dette skjer.

Har googlet litt og ser at mange nevner at den mekaniske bensinpumpa kan slippe tilbake bensin når den er slitt, andre ser det ut til at mener det bare er sånn. Men hva er riktig? 

Blir litt sånn som det her.

 

Bilen kommer jo til å stå dager, uker eller måneder mellom hver gang den blir brukt. Vil jeg da få samme problemet om jeg bytter den mekaniske pumpa i en ny, eller er det best å gå over til elektrisk pumpe?

 

Tror det er helt. Måtte suge frem bensina til min BMW 2002 da den hadde stått over vinteren. Bensinpumpe klarte ikke å få frem bensina. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik 90 skrev:

Dette så ut som ett flott prosjekt med bra utgangspunkt, gratulerer :) Dette er jo klassikere, jo eldre de blir jo bedre så jeg tror ikke det er økonomisk ruin å putte pengene på en slik.

Ett sett med originale tidsriktige hjul vil gjøre mye på denne bilen :) 

Takker for det :) Jeg tenker kansje å skaffe noen originale style 5 felger i 16 tommer. Hva tror dere om det? 

57 minutter siden, 316 skrev:

Tror det er helt. Måtte suge frem bensina til min BMW 2002 da den hadde stått over vinteren. Bensinpumpe klarte ikke å få frem bensina. 

Men dette skjer bare etter en par dager også.. 

Hva med en tilbakeslagsventil etter pumpa? Kan det være en ide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil. E3 er klart underkjente biler.

Det er bunnsolide motorer, kan være greit og ta av toppdekselet og sjekke tilstanden til kammen. Litt oljeforbruk er ok men ta deg en runde over og under motoren og skru til alle 10mm skruer du finner. Da forsvinner mye av lekkasjene. Siden det er støpjernsblokk og alu bunnpanne og registerdeksel så utvider de seg forskjellig i varmen og da løsner skruene ettervært.

Det går an og prøve en tilbakeslagsventil på pumpe men jeg tviler. Husker jeg hadde en gammel Ascona for mange år siden og der fordampet bensinen i forgasseren hvis den ble stående lenge i sola, da måtte jeg kinne lenge for og pumpe fram bensinen igjen. Jeg monterte en elektrisk pumpe og da fikk jeg problemer med nåleventilen noen ganger.

Ellers er feilkoder for pingler. Denne motoren justeres med håndspåleggelse. :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tipsene :) Alle tips og råd setter jeg stor pris på. 

Hva med en primer pumpe før bensinpumpa da? Tenker en sånn blære  ala påhengsmotor hehe :) Eller er det fy fy?

Hater å stå kinne over lenge tid, er vel ikke så bra for hverken batteri eller startmotor.

Hvilken motorolje er å anbefale? Er 15w 40 mineral olje på den nå.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk sett en slik påhengsmotor pumpe på en M30 for endel år siden og det fungerer det. Sparer iverfall startmotoren.

 Vedrørende olje så er det nesten viktigere og bytte ofte enn typen på en gammel motor. Jeg bruker halvsyntetisk 10w-40 av et anerkjent merke på min og bytter vært år før jeg parkerer for vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert bruke den oljen også. Nå beveger jeg meg sikkert inn i et vepsebol her men det er ikke noe poeng i og lete etter "riktig" olje for denne motoren. Bruk noe fra en anerkjent produsent så fungerer det. Det er viktigere på en motor som går lite at man bytter relativt ofte slik at den ikke begynner og kokse igjen.

Den eneste svakheten som M30 motoren har er at oljerøret over kamakselen tetter seg hvis man slurver med oljeskiftet. Den har ingen hydrauliske løftere som moderne motorer har så derfor vil du alltid ha litt tikking fra ventilene uavhengig av hva slags olje du bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...