Gå til innhold

Dekk M550 xd F11


Erik_550XD
 Share

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Knoett skrev:

Er dette spesielt for 550xd eller har samtlige x-drive/4x4 biler lav toleranse for avvik i dekkdimensjoner? 

Har selv rwd og kjører sommerdekk på 245/35R20 og 275/30R20. 

Alle 4x4 har lav toleranse for avvik. 1%-regelen... Har du rwd har du ingenting å frykte :) 

Dette stjernemerkingen er egentlig en tullete greie, men det har jo noe for seg som @awt har nevnt. Har man mulighet er lik dimensjon foran og bak det aller beste på 4x4. 

Personlig har jeg 255/35-18 og 225/40-18 på min xDrive. Jeg er innenfor 1% og merker ingenting.

IMG_3627.thumb.PNG.e32d28cc9fc638e20723c3b117628856.PNG

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius2002 skrev:

Alle 4x4 har lav toleranse for avvik. 1%-regelen... Har du rwd har du ingenting å frykte :) 

Godt å vite, men var nok ikke bekymret for min egen del her 😁

Forståelig nok at avviket skal være lavt for 4x4, heller mer uforståelig at bmw i ene omgangen kan anbefale (slik jeg har forstått det) overnevnte dimensjoner for trådstarter og etterpå konkludere med at det er årsaken til problemet. Mye sensitiv drivverk og elektronikk 👍

Erik, ender du med å måtte selge dekkene så er det mulig jeg er interessert 😊

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg har X-drive, og har snakket med Bavaria for tilbud på dekk UTEN runflat men med XL merke (forsterket dekk) og stjernemerket dekk. Har enda ikke fått svar, så det ser ut til at de sliter med å finn dekk som er stjernemerket med XL og uten runflat. Har idag Michelin HP Primacy runflat, men synes de støyer en del ellers ok. og god slitestyrke.

Min dimensjon er originalt 245/40-19 og 275/35-19.

Så, er runflat blitt bedre, eller er de fremdeles stive, harde og støyete?

Min bil har dynamic drive og adaptive drive, hva er egentlig forskjellen på det?

Endret av Maxmek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Marius2002 skrev:

Alle 4x4 har lav toleranse for avvik. 1%-regelen... Har du rwd har du ingenting å frykte :) 

Dette stjernemerkingen er egentlig en tullete greie, men det har jo noe for seg som @awt har nevnt. Har man mulighet er lik dimensjon foran og bak det aller beste på 4x4. 

Personlig har jeg 255/35-18 og 225/40-18 på min xDrive. Jeg er innenfor 1% og merker ingenting.

 

Såvidt jeg vet er ikke 1%-regelen noe offisiell regel. Man skal også være litt forsiktig med å bruke den, da målene man legger inn i kalkulatorer er høyst teoretiske, og kan variere endel i praksis. Jeg har sett at personer har hatt tilsvarende problemer som trådstarter, selv om de har holdt seg under de teoretiske 1%.

Jeg målte mine dekk når jeg byttet på onsdag (245/40-20 og 275/35-20), og der var forskjellen ca. 5mm i rulleomkrets grunnet slitasje (ca. 2mm mindre på bakdekkene). Omregnet til prosent blir det 0,2, noe jeg tviler på er noe problem. Plusser jeg på disse millimeterne i diameteren på bakdekkene blir rulleomkretsen helt lik.

Når det gjelder RWD kan man faktisk ikke gjøre som man vil her heller, men da snakker vi om litt mer ekstreme tilfeller, som 2-3% forskjell i diameter. Da kan ABS-systemet begynne å mase litt...

24 minutter siden, Maxmek skrev:

Hei, jeg har X-drive, og har snakket med Bavaria for tilbud på dekk UTEN runflat men med XL merke (forsterket dekk) og stjernemerket dekk. Har enda ikke fått svar, så det ser ut til at de sliter med å finn dekk som er stjernemerket med XL og uten runflat. Har idag Michelin HP Primacy runflat, men synes de støyer en del ellers ok. og god slitestyrke.

Min dimensjon er originalt 245/40-19 og 275/35-19.

Så, er runflat blitt bedre, eller er de fremdeles stive, harde og støyete?

Min bil har dynamic drive og adaptive drive, hva er egentlig forskjellen på det?

Ser ikke ut til at det var så enkelt å finne dette. Jeg ser Michelin har, men dessverre ikke i samme type foran og bak (245/40-19/275/35-19).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, awt skrev:

Såvidt jeg vet er ikke 1%-regelen noe offisiell regel. Man skal også være litt forsiktig med å bruke den, da målene man legger inn i kalkulatorer er høyst teoretiske, og kan variere endel i praksis. Jeg har sett at personer har hatt tilsvarende problemer som trådstarter, selv om de har holdt seg under de teoretiske 1%.

Jeg målte mine dekk når jeg byttet på onsdag (245/40-20 og 275/35-20), og der var forskjellen ca. 5mm i rulleomkrets grunnet slitasje (ca. 2mm mindre på bakdekkene). Omregnet til prosent blir det 0,2, noe jeg tviler på er noe problem. Plusser jeg på disse millimeterne i diameteren på bakdekkene blir rulleomkretsen helt lik.

Når det gjelder RWD kan man faktisk ikke gjøre som man vil her heller, men da snakker vi om litt mer ekstreme tilfeller, som 2-3% forskjell i diameter. Da kan ABS-systemet begynne å mase litt...

Ser ikke ut til at det var så enkelt å finne dette. Jeg ser Michelin har, men dessverre ikke i samme type foran og bak (245/40-19/275/35-19).

Ja, man kan ikke følge 1% slavisk, det er en tommelfingerregel. Jeg vet ikke om camber og spissing spiller en rolle her, men jeg, som BMWer flest, har litt negativ camber bak. Likevel merker jeg ingenting. Falken-dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, awt skrev:

Såvidt jeg vet er ikke 1%-regelen noe offisiell regel. Man skal også være litt forsiktig med å bruke den, da målene man legger inn i kalkulatorer er høyst teoretiske, og kan variere endel i praksis. Jeg har sett at personer har hatt tilsvarende problemer som trådstarter, selv om de har holdt seg under de teoretiske 1%.

Jeg målte mine dekk når jeg byttet på onsdag (245/40-20 og 275/35-20), og der var forskjellen ca. 5mm i rulleomkrets grunnet slitasje (ca. 2mm mindre på bakdekkene). Omregnet til prosent blir det 0,2, noe jeg tviler på er noe problem. Plusser jeg på disse millimeterne i diameteren på bakdekkene blir rulleomkretsen helt lik.

Når det gjelder RWD kan man faktisk ikke gjøre som man vil her heller, men da snakker vi om litt mer ekstreme tilfeller, som 2-3% forskjell i diameter. Da kan ABS-systemet begynne å mase litt...

Ser ikke ut til at det var så enkelt å finne dette. Jeg ser Michelin har, men dessverre ikke i samme type foran og bak (245/40-19/275/35-19).

Hei, det er samme som jeg har oppdaget, at man finner ikke dekk uten runflat i disse dimensjonene.

Men har runflat dekk bedret seg de siste årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De jeg linket til er jo ikke runflat. :)

Jeg vet rett og slett ikke. Jeg har runflat på X4-en nå, uten at jeg synes det er noe problem, men jeg har jo ikke prøvd uten. På e61-en hadde jeg originale F3x-hjul med runflat-dekk de siste to sesongene, og de likte jeg ikke. Der syntes jeg 20" med ikke-runflat var mye bedre, både når det gjaldt comfort og sporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, awt skrev:

De jeg linket til er jo ikke runflat. :)

Jeg vet rett og slett ikke. Jeg har runflat på X4-en nå, uten at jeg synes det er noe problem, men jeg har jo ikke prøvd uten. På e61-en hadde jeg originale F3x-hjul med runflat-dekk de siste to sesongene, og de likte jeg ikke. Der syntes jeg 20" med ikke-runflat var mye bedre, både når det gjaldt comfort og sporing.

Jo, men forskjellig type dekk. Jeg må si at jeg er ikke helt misfornøyd med dekka jeg har idag, men synes det er noe dekk støy. Det er støy jeg kan leve med, men jo mindre jo bedre -:). Så da ender det vel opp med runflat igjen muligens. Må bytte alle dekk samtidig når det er X-drive pga rulleomkrekts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, awt skrev:

Vel, det er tredje gang jeg skrev det i denne tråden. :)

Ting går ikke inn første gang alltid :P

Men hvorfor lage stjernemerkede dekk dersom det ikke er nødvendig? Man kan kjøre like dekk foran og bak og slippe problemet. Jeg har kjøpt dekk i årevis, men aldri vært borti problemet som krever stjernemerkede dekk. 

En annen ting er jo hvordan kan man vite at et 235/35-20 dekk og et annet 275/30-20 dekk har lik rulleomkrets dersom begge er stjernemerket? Lik rulleomkrets i forhold til hva? Alle 4 hjulene burde vært solgt som en pakke fra dekkprodusent, slik at man vet det blir likt. Hvertfall når man sitter på sider som byttdekk.com og kjøper.

Jeg synes det lager nye utfordringer selv om det jo er ment som hjelp for brukeren. Det er bedre mener jeg å finne et alternativ som gir tilnærmet 0% i avvik. Kanskje man må 5mm opp eller ned i bredde fra originaldimensjon for å få det til å stemme med ilagt profil og tommer, men det går helt fint i forhold til godkjenninger osv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor BMW velger akkurat de dekkdimensjonen de gjør aner jeg ikke, men såvidt jeg vet har forskjellen foran kontra bak alltid vært 30mm når det kommer til bredden. Det er sikkert en eller annen smarting som har bestemt at slik skal det være. :)

Et 235/35-20 og 275/30-20 stjermerket tviler jeg på har samme omkrets, men mulig 235/35-20 har samme som 265/35-20? Jeg vet rett og slett ikke. Jeg prøvde i går å finne ut om det fantes en regel på hvilke dekk som hørte sammen, men fant lite og ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Evopower skrev:

Ting går ikke inn første gang alltid :P

Men hvorfor lage stjernemerkede dekk dersom det ikke er nødvendig? Man kan kjøre like dekk foran og bak og slippe problemet. Jeg har kjøpt dekk i årevis, men aldri vært borti problemet som krever stjernemerkede dekk. 

En annen ting er jo hvordan kan man vite at et 235/35-20 dekk og et annet 275/30-20 dekk har lik rulleomkrets dersom begge er stjernemerket? Lik rulleomkrets i forhold til hva? Alle 4 hjulene burde vært solgt som en pakke fra dekkprodusent, slik at man vet det blir likt. Hvertfall når man sitter på sider som byttdekk.com og kjøper.

Jeg synes det lager nye utfordringer selv om det jo er ment som hjelp for brukeren. Det er bedre mener jeg å finne et alternativ som gir tilnærmet 0% i avvik. Kanskje man må 5mm opp eller ned i bredde fra originaldimensjon for å få det til å stemme med ilagt profil og tommer, men det går helt fint i forhold til godkjenninger osv :)

Lik rulleomkrets i forhold til hverandre. At alle hjulene har samme omkrets. Man kan kjøpe like dekk foran og bak for å slippe problemet, men da må felgene være like store. BMW leverer originalt bredere bakfelger på noen modeller og da må dekk være bredere også. Så cluet er å finne dekk bak som er mest lik i rulleomkrets som de foran. Kjøper du et dekk som er stjernemerket er det ikke sagt at det er lik rulleomkrets som en annen type stjernemerket dekk i samme størrelse. Ergo burde det være samme type dekk på alle 4 hjulene. xDrive er det som er følsom på dette, som awt sa over gjelder det rwd til en viss grad også, men der snakker vi ganske så drøye forskjeller.

Går du til BMW eller lokal sjappe får du "pakke" til din bil, bestiller du på nett må du selv sørge for at dekk foran er samme som bak, selv om størrelsene er forskjellig. Eksempelvis at du kjøper Michelin PS4 både foran og bak, selv om foran er det 225/40-18 og bak 255/35-18 eller det som skal på din. Det står i vognkort og førerdør hva som er tilpasset din bil. 

0% avvik er det aller aller beste, men nærmest umulig å finne, med mindre felgbredde er lik og du kjører lik dimensjon på alle fire dekk. Jeg tenker BMW har funnet de kombinasjonene av dekkstr. som er optimal og stoler på de.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...