Gå til innhold

E36 cab: 318 eller 320? Man eller aut?


nomi
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg vurderer å kjøpe en e36 cab, da dettw var grombilen i min ungdom. :)

Det er sikkert morsommere å kjøre 320, og enda morsommere med 325 og 328. Men hvilke av disse motorene er det minst feil med?

Det er alltid å foretrekke automat, men kanskje mindre reperasjonskostnader med en manuell kasse?

Hva ville DU ha valgt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du reparerer ikke automatene fra E36, du kjøper bare en annen brukt. De koster fra 500 kr og opp. Motor til en 320 får man også ned mot 1000-lappen.

Det er ikke så mange feil på 6-ere, men det går nå noen sensorer og vannpumper. Vanlige ting å bytte er toppdekselpakning og veivhusventilasjon, men det er jo ikke akkurat unormalt pga alder.

Kjøp 320 du, spesielt om du vil ha automat. Automaten er helt ålreit å kjøre rundt med til daglig når man venner seg til den, men du merker at den ikke har blitt designet på denne siden av årtusenskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ditt tilfelle ville jeg heller brukt tid på å finne en bil som er best mulig teknisk, uavhengig av motor og girkassevalg. Gjerne original m-tech bil med minst mulig rust.

det begynner også her å bli tynt mellom bra biler. Mange tror at e36 ikke er plaget med rust, det er feil.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe sånt som dette bør jo være bra, selv om den er 318 og manuell? https://www.finn.no/98718581

Virker som at det har vært samme eier de siste 16 årene, og ser velsig original ut. 

Alternativet er en 320 som har gått mye mer, med mange eiere (ser mange har hatt 7-8 eiere), og en del dyrere (ligger vel på rundt 40.000kr)? Men som sikkert er mye mer morsommere å kjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

I ditt tilfelle ville jeg heller brukt tid på å finne en bil som er best mulig teknisk, uavhengig av motor og girkassevalg. Gjerne original m-tech bil med minst mulig rust.

det begynner også her å bli tynt mellom bra biler. Mange tror at e36 ikke er plaget med rust, det er feil.

Støtter dette fullt ut!

Se kun på rust på bilene. Hvilke motor og utstyr har ikke så mye å si.

Man får en bedre cab opplevelse av 320 + enn 318. Ikke fordi de er sprekere, men lydbilde med tanket nede :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på @hsd og @bimmerfun her :) Teknisk god stand foran alt annet. En 320i cabriolet kontra 318i cabriolet er det ikke store forskjellene på ytelse, bare at 6-syl klanger bedre.

For å vise til 0-100 ytelser:

E36 318i cab: 12,5 sek

E36 320i cab: 11,4 sek

E36 318i sedan: 11,3 sek

E34 520i sedan: 10,6 sek

E39 520d sedan: 10,6 sek

Jeg slengte inn de tre siste for å ha sammenligningsgrunnlag. 

Jeg vet ikke budsjett, men om det ikke er noen hast dukker det opp fine 325i og 328i innimellom, helt klart kommende klassikere. 

https://www.finn.no/97248782

https://www.finn.no/98465886

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...