Gå til innhold

Tannstang (F25) - noen spørsmål


ko-stens
 Share

Anbefalte innlegg

På fruen sin X3 (F25) har det kommet en klakkelyd foran når en vrir på rattet. Det ble ikke mangel på EU-kontrollen, men de bemerket at det var litt klakkelyd fra tannstanga. Har tenkt det kanskje kan være et endeledd eller noe slik, men det ser ikke slik ut, og nå har lyden blitt verre. Når jeg beveger rattet frem og tilbake når bilen står stille uten tenninga på, kommer klakkelyden da også.

Ting tyder på at det da er tannstanga, så verkstedet har nok rett, men kan det være noe annet?

Bilen skal ikke på verksted før midt i juli, da de ikke hadde tid før. Er det skumle saker å kjøre med den? Merker ingen forskjell før og nå med tanke på svinger/kjøring, men klakkelyden er rimelig irriterende å høre på. Det er heller ingen lekkasjer, så vidt jeg vet.

Går det an å fikse tannstanga, noe justering eller noe? Eller må en ha ny? Om en må ha ny, passer alle for F25, eller må man ha spesielt til den modellen man har? Vi har 2,0D 163 hk.

En annen ting... Ser at ny tannstang koster omkring 25 000,-. Pluss bytte blir vel fort prisen godt over 30 000,-. Da får bilen stå, for det har jeg f... ikke råd til akkurat nå, men jeg ser jo at det er greit utvalg på Ebay. Der blir prisen på omkring 5 - 6 000,- ferdig fraktet for en rimelig en, men prisene varierer veldig der. På Bildelsbasen.se ligger de på rundt 10 000 svenske. Er det stor risk å kjøpe brukt? Er dette noe som er typisk feil for BMW?

Litt håpløst når det skal bli så himla dyrt, så en får prøve å gjøre det rimeligst mulig.

Det er vel sjanseløst å krangle noe her? Bilen er ganske nøyaktig 6 år gammel. Den har gått 110 000 km. I grunn bør den jo holde mye lenger enn dette.

Endret av ko-stens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at det er tannstanga og ikke bare sleperingen eller et lager på rattstammen?

Vi et noen andre her inne som har lignende symptomer som du beskriver, uten at det har kommet noen konklusjon enda.

Jeg fikk beskjed fra BMW om at tannstanga var slakke i for 6 år siden før jeg kjøpte bilen og det er ikke gjort noe med den enda. De finner ikke feilen på PKK, så jeg har lyden enda jeg. Men min lyd kommer som oftest ved litt venstre høyre ratting og ikke hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ringte verkstedet og lurte litt på denne tannstanga, og om jeg bør legge alle ferieplaner på is. Han jeg pratet på nevnte at jeg burde vri rattet frem og tilbake når motoren går, for det er fullt mulit at det er litt klakking når den står stille og har avslått motor. Så da gikk jeg i garasjen og startet. Og joda, lyden er der. Da jeg stoppet motoren og åpnet døra, dro jeg litt i rattet da jeg svingte meg ut, og du dæven for en klakkelyd det er! Dette er noe alle fotgjengere garantert hører!

Rart denne lyden har kommet så plutselig, for øvrig, for den har ikke vært der mer enn en måned eller to, og den har blitt verre og verre den siste tiden.

Uansett, det hørtes ikke ut som om det var noen krise å kjøre med. Han verkstedkaren sa for øvrig at det er en skrue som kan strammes for om mulig å få vekk slark. Denne skal egentlig ikke skrus på, men det går an å prøve, sa han. Så vi får nå gjøre det først, men det får verkstedet gjøre. Det sa han i grunn at jeg må la være å prøve selv, for da kan jeg gjøre vondt verre. Kanskje denne skruen har løsnet? Ellers får de nå se over om det er noe annet. Han sa for øvrig at F25'en ikke var belemret med problemer med tannstanga, så en kan då håpe det er noe billig.

Vi får nå se, men det lover ikke veldig godt, egentlig... Storservice, nye skiver og klosser foran og kanskje pluss tannstang! Kan bli stygt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk påvist slakke i tannstanga på min F25 ved en hjulstillingskontroll i fjor sommer. Hadde ikke hørt noen ulyder, men det var visst en slakke på venstre side. Bilen min var fremdeles innenfor garantitiden da, så jeg reklamerte det inn til bmw via GS bilverksted. 

Jeg så for meg tannstangbytte, da jeg ikke klarte å finne noen deler som kunne skiftes ut på tannstanga. Men beskjeden fra bmw til GS bilverksted var at det skulle skiftes en foring i tannstanga. Syntes det hørtes litt rart ut, men det ble nå bare slik. 

Omtrent et halvår etterpå fikk jeg GS bilverksted til å ta en tilstandsrapport på bilen. Der ble det påpekt at det var en liten slakke i tannstang venstre forran, igjen.. Altså hadde slakken kommet tilbake kun et halvår og 6000km etter garantijobben som de selv utførte.

Jeg klaget selvsagt, og de skulle se på det.. kostnadsfritt heldigvis siden bilen nå hadde kommet utenfor garantitiden.

Bilen ble levert inn for sjekk, og konklusjonen var: normal slitasje 🤔

 

Vet ikke om dette er noe hjelp for deg, men tannstanga er visst mulig å reparere. Om resultatet kontra ny tannstang er like bra er jeg ikke sikker på.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Lenge siden dette nå, men nå har i det minste bilen vært på verksted. Det var ikke tannstanga! Det er ulyder fra forstillingen. Casterforinger på begge sider må skiftes, gummilagere til trekkstag, hva nå det er for noe, må skiftes, samt lenkearm høyre side.

Selvsagt må også skiver og klosser foran skiftes, så det skal smake godt med en 16 000-kroners verkstedregning etter sommerferien! :-(

Menmen, en slapp da unna en 30 000-kronersreparasjon pluss bremser.

Må egentlig si jeg ikke er helt imponert uansett. Bilen hadde gått ca 110 000 km da ulydene kom. Dette på 95 % kjøring på flat asfalt. Det burde da vitterligen holdt litt lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Jeg har en 14 F25 som var inne på EU-kontroll akkurat nå. Der er det påvist slakke i tannstanga, så denne byttes på garanti. Det har nå kommet en forbedret utgave av denne.

Jeg har lest litt på utenlandske fora, og der virker det som om dette er ganske vanlig.

Heldigvis har jeg fremdeles garanti :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det samme på min E39, vanligvis er det som regel slakk i kule på indre endeledd noe som ble påpekt på siste 4hjuls, skal bytte de om litt. Men det kan også være selve tannstangen men har ikke kommet frem til en konklusjon. Noen utgaver av disse ZF tannstengene kan justeres noen ikke.  

Den enkleste sjekken er å sjekke de to boltene som bolter tannstanga til traversen! Disse kan løsne litt med tiden og gi klakk. 

 

BMW har i grunnen bra understell. Vi må ikke glemme at vi har en av Europas dårligste veistandard 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...