Gå til innhold

Panorama tak, positive og negative sider


danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

Heisann.

Skal til å kjøpe meg brukt f31 her nå og valget står mellom 2 biler. Den ene har panorama tak og kjørt omtrent 20kkm (importert) og den andre har ikke panorama og kjørt omtrent 40kkm (ny i norge). Ellers er de like utstyrsmessig og ser greie ut begge.

Hva er de negative sider med panorama tak og evt noen positive? Liker soltak i den forstand at jeg kan se ut og tilte litt for ekstra luft om sommeren, men jeg har bare hatt en gammel opel med soltak før og vil gjerne ha litt meninger rundt om dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panoramasoltak er fresht og jeg liker det å kunne se opp til åpen himmel. Jeg synes også soltak gir en spesiell atmosfære inne i bilen og kult til kidsa som sitter baki. Jeg som sjåfør får ikke "brukt" det så mye annet enn å lufte håret ved å åpne det. 

Så... Soltak er langt ifra vedlikeholdsfrie og krever at man er nøye. Mye spiller inn, slik som om du har carport/garasje eller om bilen står ute. Dreneringen kan gå tett og skape oversvømmelse her og der, noe som er kjent på både E60 og E90. Vi får vel høre fra F30 snart også, jeg vet om tilfeller på F10. Det gjelder ikke bare BMW, en bekjent var nettopp inne med sin 2013 VW Passat Alltrack for å fikse lekkasje fra luken. Jeg savner at BMW tilbyr panoramatak uten mulighet for åpning. Glasstak altså, så er vi kvitt mye av problemene.

Likevel, passer man på og jevnlig tar "service" på luke og smører og passe på dreneringen, så trenger du ikke bekymre deg :)

I tillegg mener jeg å ha lest en plass at om noe i luken må byttes så må hele greia byttes, og det blir fort dyrt. Men jeg er uten kilder eller noe å henvise til, så dette må du ta med en klype salt til noen kan bekrefte / avkrefte :) 

Jeg valgte bil uten panorama for å være trygg, det samme gjor en kompis med sin 2014 F11. 

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok fokusert mer på at den norske bilen fortsatt har garanti, mens den tyskimporterte mest sannsynlig ikke har.

Ellers så liker jeg veldig godt soltak selv, og hadde nok valgt med om det kun hadde vært det det stod på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har panoramatak på vår, og kombinert med sort taktrekk gir det en eksklusiv følelse. Noen biler (eks. Skoda) har ikke tett taktrekk som kan trekkes foran panoramataket, men på vår bil blir det som en bil uten panoramatak om jeg trekker foran taktrekket/shaden. Det beste fra to verdener altså.

Jeg har ikke hatt noen problemer med lekkasje, men har smurt opp skinnene/sporene en gang. Vår bil står for øvrig parkert under tak. Forsikringen vår dekker også skade på panoramatak. Hadde det stått mellom to identiske med og uten, hadde jeg nok gått for den med panoramatak. Men på en så ny bil som F31 spiller garanti mer inn. Kan jeg spørre hvilken type F31 du vurderer?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke har kjørt en bil med panoramatak før (på en solrik dag) ville jeg ha gjort dette først før jeg vurderte å kjøpe en bil med en slik takløsning. Vi hadde en F31 320d med et slikt tak for et par år siden da vi skulle kjøre til sommerhuset i Sydfrankrike og det ble hurtig klart at vi foretrakk å kjøre med taktrekket for stort sett hele tiden. Solen både blendet og varmet for mye selv i Tyskland og det ble bare værre jo lenger syd vi kom.

Jeg har også merket meg at mange klager over kuldenedslag om vinteren og derfor kjører med taktrekket for på den tiden av året også. På Autobahn merket vi at taktrekket også reduserer vindstøyen såpass mye at det var mest behagelig at det var trukket for. Min mening er derfor at panoramatak ser bra ut, men er knapt så praktisk når alt kommer til alt. Husk også at et panoramatak tar litt ekstra takplass og at dette kan påvirke hvor høye personer som kan sitte i baksetet.

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i tvil du bør velge panorama tak. Det krever noe vedlikehold men likevel minimalt av arbeider. Det gir en fantastisk følelse og vil du ikke se ut tar du bare igjen taket.

importbil behøver ikke å bety noe som helst. Jeg har også importbil men det er en BMW premium bil fra Tyskland slik at den beholdt garantiene som vanlig norske biler har. Er det ikke det bør du få en god garanti avtale med selger eller nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Fredrik skrev:

Hvis du ikke har kjørt en bil med panoramatak før (på en solrik dag) ville jeg ha gjort dette først før jeg vurderte å kjøpe en bil med en slik takløsning. Vi hadde en F31 320d med et slikt tak for et par år siden da vi skulle kjøre til sommerhuset i Sydfrankrike og det ble hurtig klart at vi foretrakk å kjøre med taktrekket for stort sett hele tiden. Solen både blendet og varmet for mye selv i Tyskland og det ble bare værre jo lenger syd vi kom.

Jeg har også merket meg at mange klager over kuldenedslag om vinteren og derfor kjører med taktrekket for på den tiden av året også. På Autobahn merket vi at taktrekket også reduserer vindstøyen såpass mye at det var mest behagelig at det var trukket for. Min mening er derfor at panoramatak ser bra ut, men er knapt så praktisk når alt kommer til alt. Husk også at et panoramatak tar litt ekstra takplass og at dette kan påvirke hvor høye personer som kan sitte i baksetet.

Det var vel det samme Ford fant ut allerede på 50 tallet. https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_Crown_Victoria_Skyliner

Forbausende mange av de ble eksportert til Skandinavia da klimaet her var litt mere tilpasset glasstak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fredrik skrev:

Hvis du ikke har kjørt en bil med panoramatak før (på en solrik dag) ville jeg ha gjort dette først før jeg vurderte å kjøpe en bil med en slik takløsning. Vi hadde en F31 320d med et slikt tak for et par år siden da vi skulle kjøre til sommerhuset i Sydfrankrike og det ble hurtig klart at vi foretrakk å kjøre med taktrekket for stort sett hele tiden. Solen både blendet og varmet for mye selv i Tyskland og det ble bare værre jo lenger syd vi kom.

Jeg har også merket meg at mange klager over kuldenedslag om vinteren og derfor kjører med taktrekket for på den tiden av året også. På Autobahn merket vi at taktrekket også reduserer vindstøyen såpass mye at det var mest behagelig at det var trukket for. Min mening er derfor at panoramatak ser bra ut, men er knapt så praktisk når alt kommer til alt. Husk også at et panoramatak tar litt ekstra takplass og at dette kan påvirke hvor høye personer som kan sitte i baksetet.

Kan gå god for disse poengene her, bare for å så usikkerhet om mitt første innlegg i denne tråden...

Om solen steker rett ned i taket på bilen er det best å ha trekket igjen (for eksempel å kjøre med solbriller og få sollyset ovenfra ned bak brillen er ikke behagelig), og med tanke på støy i motorveihastigheter er det merkbart mindre støy ved trekket igjen. Bilen har også en anelse høyere tyngdepunkt med dette glasstaket om svingkjøringsegenskaper i høye hastigheter er noe som bryr trådstarter.

På vinteren har vi på takboks, så da står trekket igjen uansett, men du verden så deilig det er når påsken går mot slutten, takboksen ryker av og panoramataket åpnes.

Praktisk? Nei.

Deilig? Ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte å ikke kjøpe bil med panorama (E61) da jeg har hørt mye ufyselig om disse, blant annet at taket sprekker opp og faller ned i bilen (ekstremtilfeller, men var flere av de også). Den bilen jeg endte med hadde hverken takluke eller panorama, ikke at det er ting jeg savner i dagligdags kjøring heller. Jeg har AC, som er mer enn bra nok. Om man går tom for gass går det an å lufte med vinduer nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Kan gå god for disse poengene her, bare for å så usikkerhet om mitt første innlegg i denne tråden...

Om solen steker rett ned i taket på bilen er det best å ha trekket igjen (for eksempel å kjøre med solbriller og få sollyset ovenfra ned bak brillen er ikke behagelig), og med tanke på støy i motorveihastigheter er det merkbart mindre støy ved trekket igjen. Bilen har også en anelse høyere tyngdepunkt med dette glasstaket om svingkjøringsegenskaper i høye hastigheter er noe som bryr trådstarter.

På vinteren har vi på takboks, så da står trekket igjen uansett, men du verden så deilig det er når påsken går mot slutten, takboksen ryker av og panoramataket åpnes.

Praktisk? Nei.

Deilig? Ja.

Tror også at det blir mindre støy når man har igjen trekket enn på biler uten panorama taket. Men det har vell noe med at det er et glass og så et trekk mellom :) Jeg kan bare anbefale det, tar meg selv i å savne det på E90. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, papertiger skrev:

Har panoramatak på vår, og kombinert med sort taktrekk gir det en eksklusiv følelse. Noen biler (eks. Skoda) har ikke tett taktrekk som kan trekkes foran panoramataket, men på vår bil blir det som en bil uten panoramatak om jeg trekker foran taktrekket/shaden. Det beste fra to verdener altså.

Jeg har ikke hatt noen problemer med lekkasje, men har smurt opp skinnene/sporene en gang. Vår bil står for øvrig parkert under tak. Forsikringen vår dekker også skade på panoramatak. Hadde det stått mellom to identiske med og uten, hadde jeg nok gått for den med panoramatak. Men på en så ny bil som F31 spiller garanti mer inn. Kan jeg spørre hvilken type F31 du vurderer?

 

Det er en 2014 msport 318d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kan det se ut som det har blitt en uten panorama tak desverre. Jeg skal møte selger på lørdag (som også er en bekjent) og hente bilen da. Mangler panorama, ryggekamera og hengerfeste. Og nå begynner jeg få skikkelig kalde føtter.. skal jeg virkelig gå for noe jeg føler mangler så mye på en bil til rett over 300 000 som jeg nå har avtalt, eller skal jeg lage dårøig stemning og avlyse det hele.. er uendelig usikker. Var idag innom brages bil her i ålesund for å prøve meg en f31. Fikk bare sittet i en, men ble vel egentlig skuffet over hva jeg hadde forventet....! Blir jeg like skuffet på lørdag så vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...