Gå til innhold

Hjelp med koding og kalibrering av styrevinkelsensor E46


 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har akkurat byttet styrevinkelsensor. Har prøvd både PA soft, INPA og DIS til å kode og kalibrere sensoren. Men ingen programmer klarer dette. Får beskjed om dette av både INPA og PA soft

lws.png.13fc674e1cca68c02a932f331fbb5fab.png

Er det slik at jeg må legge inn nødvendig informasjon selv?
Den registrer jo at sensoren er ny, så noe må da være riktig?

IMAG0617.thumb.jpg.a75855a047c64d139c74005c08c6a695.jpgIMAG0618.thumb.jpg.31b20c8cea7a0bc632b472803aac2746.jpg

Må informasjonen fra sensoren legges inn i INPA på bildet over for at det skal virke?

IMAG0622.thumb.jpg.93dd53554b5a03eaa510497f0ab57abe.jpg

(Beklager utydelig bilde!)

Er det viktig at delenummeret på den nye sensoren er likt som på den gamle?

 

Takk for all hjelp.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Poppy skrev:

Slik jeg forstår det må du legge inn riktig informasjon selv. Litt sånt som han gjør i den videoen her:

 

Jeg har prøvd det. Trykket på det samme som han, bortsett fra ønsket modul. Da jeg skulle skrive inn chassisnummer i FGSTNR, fikk jeg opp at det kunne kun skrives inn 1. symbol og ikke 14. Derfor jeg ikke kom noe lenger.

3 timer siden, Otis skrev:

Du må vel kode den først tenker jeg. Men dette burde jo DIS ha klart vil jeg tro.... Evt kan du nok bruke NCS.

I DIS fikk jeg opp en feilmelding, den savnet ett VIN number. Klarte ikke finne ut hvor jeg fysisk kunne skrive inn VIN number, så ga opp DIS og gikk over på PA.

NCS får jeg ikke til å fungere.

 

Men har kanskje funnet en annen annen løsning for å kode inn VIN i PA Soft.

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?p=15996996

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Prøvde en gang til i kveld. Kom litt nærmere målet men er ikke helt i mål.

Har klart å kode sensoren med PA soft. Men jeg tror problemet oppstår ved kalibrering i INPA. Etter å ha kodet sensoren til riktig VIN går jeg inn i INPA og skal sjekke posisjonen på sensoren, da ser det slik ut

59516f820cb31_Styrevinkel1.thumb.png.be57cbedf3aec52f276a3268345dcd5d.png

Gradene endrer seg etter hvordan rattet dreies. Men det er tydelig at kalibrering må til.

Følger denne prosedyren

https://www.youtube.com/watch?v=8pCNaGayE0o 

Og når jeg så går inn for å se status på styrevinkel ser det slik ut!

Og når jeg dreier på rattet står gradene bom stille! Ingen reaksjon.

5951702d0835f_Styrevinkel2.thumb.png.66722b4d8310deed63c30454d6bdddc0.png

Må jeg legge inn LRW-Offset (Hex) for å gi sensoren riktig informasjon. Har mulighet til å legge inn info, men vet ikke hva jeg skal legge inn595170d40fa0e_Adjustvalves.thumb.png.ea69e3e4632960b486c163ca2d22e894.png

59517101f41e0_Inputadjustmentvalves.thumb.png.92c14e1632a54397243287c2a90f20fa.png

 

Ryker snart på verksted denna bilen, nå gi jeg snart opp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Sensoren som satt i bilen da den var ny, er utgått, altså delenummeret er utgått. Nytt delenummer har tatt over for denne. For å i det hele tatt få kodet og kalibrert sensoren må mest sannsynlig hjernen programmeres om til å gjenkjenne det nye delenummeret da hjernen aktivt vil lete etter det gamle nummeret som er utgått, hvilket den ikke finner, naturligvis.

Time er bestilt hos Bilia Skøyen for å programmere hjernen på torsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...
På 2.7.2017 den 0.01, Slavearbeider'n skrev:

Update:

Sensoren som satt i bilen da den var ny, er utgått, altså delenummeret er utgått. Nytt delenummer har tatt over for denne. For å i det hele tatt få kodet og kalibrert sensoren må mest sannsynlig hjernen programmeres om til å gjenkjenne det nye delenummeret da hjernen aktivt vil lete etter det gamle nummeret som er utgått, hvilket den ikke finner, naturligvis.

Time er bestilt hos Bilia Skøyen for å programmere hjernen på torsdag.

Hvordan gikk dette? Jeg sliter med samme problem selv på ny LWS. Får ikke kalibrert/programert i Inpa. Meget frustrerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Daniel80 skrev:

Hvordan gikk dette? Jeg sliter med samme problem selv på ny LWS. Får ikke kalibrert/programert i Inpa. Meget frustrerende.

Fikk tak i ny del med det ny delenummeret. Fikk en her inne med Ista eller SSS progman til å programmere inn nytt delenummer. Så funka alt som det skulle egt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...