Gå til innhold

Enormt oljeforbruk og mye eksos på min E39 M57


bjope1
 Share

Anbefalte innlegg

En bil jeg har brukt daglig i 11 år. Den har gått som en klokke og vært veldig pålitelig.

Har altså en 525D E39 M57 diesel 2001 mod. Den hadde gått en god stund uten å bytte eller etterfylle olje. I tillegg var det litt lite kjølevæske. Fylte på litt olje og vann. Plutselig begynte bilen å ryke noe ekstremt fra eksosen (hvit-lett blålig eksos) da jeg tok en liten tur. Det var også litt trykk da jeg åpnet oljepåfyllings lokket. Valgte å bytte all olja (6 liter helsyntetisk) og veivhusventilasjonen som ligger oppe på toppdekselet. Etter det var trykket borte.

Fremdeles kunne man høre det putre litt fra motoren med åpent oljepåfyllingslokk. Det kom også litt damp. Ellers virket alt ok.

Derimot ser jeg ingen forandring i kjølevæska. Heller ikke ser jeg fargeforandring i olja bortsett fra litt ved lokket. Vannet tror jeg kun var kondens fordi bilen hadde stått et par tre uker ute i regn fordi jeg kjøpte med en nyere BMW. Sjekket kondensen seinere da var den borte. Oljen på peilepinnen forandret ikke farge i det hele tatt noen gang. Derfor virker det ikke som topp-pakningen er ødelagt. På GS-bildeler fortalte de at selve topp-pakningen på disse bilene sjelden røyk. De er av stål og det er oftest andre ting som kan gi symptomene (blant annet ventiler som ga olja trykk eller for eksempel veivhusventilasjon, det kunne altså være mange ting).

Etter en stund forsvant eksosrøyken etter å ha kommet og gått litt(særlig ved pådrag). Kjørte noen mindre turer og en på et par tre mil med variert pådrag. Det kom ingen røyk i det hele tatt. Min kone overtok bilen og fylte på 20 liter diesel. Da hun startet igjen begynte bilen å ryke noe voldsomt igjen. Hun kjørte en snau mil opp til et lite fjell, gikk en liten tur for deretter å kjøre hjem igjen( da var bilen veldig vanskelig å starte).

På denne turen begynte bilen å jukse og gå dårligere mens den røykla det meste i nærheten. Det begynte å lukte svidd olje i bilen. Da hun kom hjem fikk jeg bare så vidt dratt rundt med starteren. Sjekket oljenivået og der var det ikke olje i det hele tatt. Sjekket oljepåfyllingshullet, men ikke noe spesielt der. Fylte på 2 liter olje uten at det kom noe på peilepinnen.

Den bruker altså vanvittig mye olje. Og, denne går tydeligvis opp i røyk.

Kan problemet være ventiler eller ventiltetningene og eller tett  EGR-ventil?

Er det noen som kjenner til dette? Er det håp for min bil som jeg skulle å gi til min sønn? Det har vært en fantastisk bil fram til nå. Skulle egentlig bare bytte spylermotor og deretter vise bilen på periodisk kontroll.

Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :)

Flott at du skriver så detaljert. Liker ikke det at den har gått lenge på samme olja. Hvis olja blir byttet hver 10.000km så slipper man mest sannsynlig de problemene du nå får. Det kan være alt fra defekte oljetetninger, en oljering på et stempel som har "satt seg", eller defekt turbo. Alt kan oppstå av gammel olje.

Turboen har oljesmøring. Ved havari på turbo kan dette kan pumpes ut i eksos siden på turboen og dermed forårsake røyken og oljeforbruket du beskriver. Men også oljeringen på stemplene kan jo ha gitt seg. Da kommer det olje opp i forbrenningskammeret. Hvertfall etter som du skriver, at veiv ventilasjonen har vært tett.

Jeg klarer ikke å si eksagt hva det er. Til det må bilen kjennes, høres og ses på. Men du kan hvertfall begynne med det jeg har sagt. Det er sikkert andre her også med flere andre tips :)

Jeg heller mest mot turbohavari, men du får se. Mest spent på motoren. Høres ut som den kan ha blitt varmskjært nå?

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svarene. Jeg har tenkt på turbohavari, men håpet på at det ikke var det. Skal se på EGR-ventilen i dag. Må ta de enkle og billige tingene først.

Synes det var litt rart at turboen gikk akkurat da den fikk olje, men ingenting skal vel forundre når det gjelder bil.

Bjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, bjope1 skrev:

Takker for svarene. Jeg har tenkt på turbohavari, men håpet på at det ikke var det. Skal se på EGR-ventilen i dag. Må ta de enkle og billige tingene først.

Synes det var litt rart at turboen gikk akkurat da den fikk olje, men ingenting skal vel forundre når det gjelder bil.

Bjørn

 

Blir bare synsing fra min side, men det kan godt være at ny olje løsnet opp noe slam eller noe som var fastbrent.

Kjøpte en e28 528i engang. Bilen hadde stått i flere år. Puttet motoren i min den gang 525i. Motoren gikk dårlig til å begynne med. Skiftet olje og da begynte det å ryke i eksosen ved hardkjør. Tenkte at nå har jeg kjøpt katta i sekken. Men skiftet olje og filter en gang til og motoren ble som ny. Føltes som alle de 184 hestene var der og den ble gullende ren innvendig. Første oljeskiftet ble som en oljerens å regne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for svarene med gode ideer.

Fikk startet bilen igjen med litt batteristøtte. Tok ut EGR-ventilen. Det var veldig mye koks og den satt helt fast. Holder på med å løsne den nå.

Hva kan en overhalt turbo koste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har satt sammen EGR-ventilen. Den er nå ren. Fikk startet bilen og den høres akkurat ut som før. Det virker som turboen fungerer også.

Da vet ikke jeg mer hva som er årsaken.

I og med at røyken kom og gikk litt her tidligere, virker det rart at ventiltetningene er dårlige. Verken dem eller stempelringene blir noe bedre hvis de først er dårlige.

For meg så virker det som om det er noe annet som leder eller trykker olja inn i forbrenningskammeret.

Forresten var det noe olje i EGR-ventilen da jeg demonterte den.

Akkurat nå virker det som jeg må selge den som delebil eller skrote den. Veldig synd egentlig fordi det virker som en god bil. Finner bare ikke ut hva som gjør at all olje forbrennes.

Tar imot all hjelp og ideer som ikke koster så mye. Overhalt turbo koster 8-9000 kroner. Det kan ikke jeg investere sånn uten videre på den gamle bilen.

Bruker et par dager på å finne ut om bilen skal få den siste salve.

Takk for all oppmerksomhet.

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan kjøpe ny balansert innmat, såkalt CHRA til tuboen din. Jeg vet ikke prisen til din motor, men til min psa koster det rundt 35-4000kr. Alternativt kan du bytte lager og tetninger i turboen du har, og merke delene når du tar de fra hverandre så du slipper å måtte balansere på nytt.

 

Uansett, ville jeg sjekket turboen om det er den som er problemet før du tar noen beslutning..

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Evopower skrev:

Ta av slangen inn på turboen og kjenn etter slark i turbinen. Det er en god start. Er bilen din manuell eller automat? 8000 kr er ingenting på en e39 dersom den er bra teknisk og ift rust :D

Bilen er automat. Skal sjekke om det er slakk i turboen før jeg gir meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare legge til en ting om turboer.

Det stemmer at du får kjøpt "CHRA" til disse. Du kan derimot ikke faktisk kjøpe å benytte disse om du vil det skal fungere. Årsaken er enkel, og diskutert flere ganger før: a) VNT mekanismen må kalibreres, da må du ha hele turboen i flow benk. b ) Garrett gir ikke ut originaldeler til disse (annet enn opplagring, som er likt fra annen ettermarkedsturbo), så slike produkter du ser er tvilsomme "kina varer".

På VNT turbo gjelder i aller høyeste grad ordtaket "Buy cheap, buy twice"

Endret av TRF-Racing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turboen er sjekket. Den var kaputt og full av olje. Den var en mekker her for å sjekke den ut. I følge han virket motoren ellers veldig fin utfra hvordan den gikk på tomgang.

Da er spørsmålet, hva må man gi for en overhalt turbo eller er det skrapet som gjelder?

Er det noen med gode kontakter her?

Bjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...