Gå til innhold

Avstemning - velge mellom to personlige bilskilt


Walkabout
 Share

Velge mellom to personlige bilskilt  

53 stemmer

  1. 1. Jeg har fått innvilget to bilskilt jeg søkte på, og er ganske i tvil hvilket jeg skal velge. Bilskiltet relaterer seg til mitt yrke, så jeg ser for meg å kunne kjøre med telefonnummer på bilen etter hvert, for å eventuelt tiltrekke klienter. I den anledning så kan jo et personlig bilskilt være ganske rimelig markedsføring, ettersom det vekker en del oppsikt. Hvilket personlig bilskilt ville, etter deres oppfatning, gitt best markedsføring og vekket mest oppsikt?

    • LAWYER
      22
    • ADVOKAT
      31


Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synest dette ikke har noe med janteloven å gjøre? en f11 520d er jo ikke akkurat ett uvanlig skue om dagen. 9000 i slikt skilt er jo ikke mye penger om man syns det er gøy heller. Hadde det vert en ny Audi r8 med BIGMONEY eller tilsvarendes med rett antall bokstaver er jo jeg mere med. Har sett mye av folk som prater om de her haterne, men selve haterne ser jeg lite av.

Om du syns det er flott med Lawyer på bilen din så er det flott for deg, men jeg tror du tenker litt mye på hvor mye oladunk egentlig bryr seg om det. Jeg tror egentlig folk flest bare tenker, ok litt rart men sikkert fint for deg.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, hsd skrev:

Er det bare jeg som synest dette ikke har noe med janteloven å gjøre? en f11 520d er jo ikke akkurat ett uvanlig skue om dagen. 9000 i slikt skilt er jo ikke mye penger om man syns det er gøy heller. Hadde det vert en ny Audi r8 med BIGMONEY eller tilsvarendes med rett antall bokstaver er jo jeg mere med. Har sett mye av folk som prater om de her haterne, men selve haterne ser jeg lite av.

Om du syns det er flott med Lawyer på bilen din så er det flott for deg, men jeg tror du tenker litt mye på hvor mye oladunk egentlig bryr seg om det. Jeg tror egentlig folk flest bare tenker, ok litt rart men sikkert fint for deg.

 

+1 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hsd Dette har ikke noe med hvor mye BMW'en koster (eller en Audi for den saks skyld), men det faktum at et slikt skilt er montert på en BMW. Mange vil nok tenke at akkurat dette er litt typisk. Noen fordommer er vanskelig å bekjempe og jeg tror at uviljen mot advokater, eiendomsmeglere og BMW sjåfører hører til blandt disse i mange miljøer..

@Enes Yakici Det er kanskje litt unødvendig med "+1" innlegg nå som vi kan gi "liker" på innlegg... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordommer sitter etter min mening veldig ofte i hodene til dem som føler seg støtt. Det virker for meg som veldig mange bevist prøver å gjøre seg til offer i dag enten for janteloven eller foreksempel yrkeshets. Kjørt BMW i 7 år nå, ikke en eneste gang fått dette om dette med mine kjørevaner kontra bilen jeg har. Kommer i ny og ne en artikkel på bl.a VG om BMW/Audi, men jeg forstår bare ikke hvordan noen kan klare å ta seg nærme av dette som bmw eier. ( dem har jo tross alt så lite å skrive om at dem har artikkler om bilskilt med TACO eller for den del LAWYER...)

Klart jeg har hørt enkelte kommentarer fra grunne mennesker om både advokater og eiendomsmeglere, eller foreksempel mitt yrke som serviceingeniør som bare ligger på strender i karibien og soler meg med lønn. men her snakker vi veldig, veldig få uopplyste individer. Det blir litt slik som om noen har en positiv brukerfaring på elkjøp så blir det fort glemt, men en negativ blir husket for alltid. Lett å huske de gangene folk prater slik, men du verden så mange det er som ikke gjør det.

Reiser hele verden alene rundt på jobb med en del ansvar, og må ta en del ofte ganske upopulære avgjørsler for folk ofte 40++ år eldre enn meg,  så mulig jeg har blitt noe mere hardhuda enn andre slik sett. Poenget mitt er at om man vil gjøre noe, så gjør det og bli ferdig med det. Er ikke behov for å overtenke og finspekulere på slike ting. Dersom noen få enkle mennesker vil snakke bak ryggen din kontra å ta det opp med deg så får dem bare holde på med det.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er personlig helt enig, men så enkelt er det dessverre ikke å bli kvitt fordommer i praksis. De aller fleste av oss har i noen grad fordommer av et eller annet slag. Det kan være mot andre mennesker, ting, mat, drikke etc., men også noe så banalt som bilmerker eller yrkestitler. Jeg tror aldri at vi helt blir kvitt slike fordommer, men det er heldigvis mindre fordommer mot fremmede mennesker enn tidligere (generally speaking). 

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av det du nevner sist der, tror jeg har med at fordommer somregel er knytta mot uvitenhet. Det merker jeg godt på jobb da jeg havner rett imellom produksjon og engineering i bedriften jeg jobber i som må rydde opp etter begge. Noen av de på gulvet sier de på loftet kun sitter på facebook, mens noen på loftet mener de på gulvet kun drikker kaffe og sitter på benkene. Alikevell går bedriften merklig nok rundt siden de her påstandene såklart ikke henger på greip. Det jeg mener med dette er at fordommer er liksom ikke noe man bør snakke rundt eller unnskylde, men heller prøve å opplyse om. Jeg tror mange hadde hatt godt av ei uke på kontor som ingeniør, advokat, bilmekaniker eller for den del ei overnatte ei helg på ett av desse fantastiske asylmotaka.

***

Sånn reint praktisk tror jeg nok dette kan bli mere som ei plage for Walkabout, rett og slett fordi jeg tror at dem som faktisk skal/må ha jusshjelp velger advokat veldig mye utifra rykte, venners/families erfaringer eller egne. Jeg ser egentlig litt for meg en mann, gjerne rundt 64 år, sånn litt overvektig, 4-5cm hud mellom shorts og t-skjorte, som har ei særs lei sak med at naboen har fjerna tujatreet som vell egentlig stod på naboens tomt, men som han mener å huske han hadde en muntlig avtale med om med forrige eier. Han akkurat handla seg faktisk ikke bare 1, men 2 pølser på Shell, og hva ser han der mellom pumpene? Jo der står det jammen meg en kar å tanker diesel med LAWYER på bmwn. Kjekk og serviceinnstilt som alltids stiller Walkabout opp til prat og rådføring i håp om en framtidig klient, men tilfeldigvis blir også denne gangen svaret "skal tenke på det" om videre konsultasjon.

Tror mye av interessen vil bli av den typen som ikke vil føre til noe annet enn bryderi, det blir liksom som når noen begynner å dra opp skjorta midt i familieselskap for at onkelen din som er lege "kan se hva mener" eller bilmekanikeren som blir spurt fra tanta, om hva han mener om ett dunk hun hørte fra motor en gang fra 3 måneder siden.

Selv har jeg 4 bunker med visittkort stående i vinduet, og de skal aldri i verden ut til en eneste kunde. Enkelt og greit siden jeg syns det er mye enklere og proffere at all kontakt går igjennom firmaet jeg jobber for.

men at det er ett artig skilt når man er advokat? det er ikke tvil om :) Har man først invistert så mange år i utdannelse uten lønn har man jammen meg lov å stå for det man er også.

 

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går vel også litt på kultur, ikke bare fordommer. Se til USA, der er det helt vanlig at advokatkontorer har tv-reklamer, billboards osv. Slikt er ikke så vanlig i Norge, her er det vel mer vanlig at man velger advokat basert på andre ting enn ren "reklame".

Skal man sette det helt på spissen er advokat sett med den gjengse nordmanns øyne noe man helst håper man aldri trenger, og de gangene man skulle trenge det er det forventet at man møter seriøse og ryddige folk som har dine interesser som første prioritet. "Advokatlønn" er vel mer et begrep som henger igjen fra gammelt av, men folk forventer at advokat er dyrt. 

Er det da god reklame å ha dette skiltet? Det vet jeg ikke, men som tidligere nevnt tror jeg ikke at dette skiltet nødvendigvis vil bringe utelukkende positive virkninger dessverre.

Bare for å nevne det har jeg ingenting i mot det selv, men vi er nok dessverre ikke der i dag at man kan forvente at alle tolker det som en morsom greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen røyk uten ild. Fordommer er krydder i livet, men det er oftest en grunn til at de eksisterer. Se bare på Europa og hvordan gamle fordommer gjentar seg selv tiår etter tiår - Sør-Europa (Hellas/Italia/Spania) har kronisk dårlig økonomi med mye svart arbeid og generelt dårligere arbeidsmoral. Tyskland er lokomotivet, seriøse, alvorlige og generelt uten humor. Nordmenn er selvgode narsissister som trives best med ovale weekender på hytta. Pakistanere er notoriske svindlere. Svensker er gjerrige ut av en annen verden. Etc etc....Fordommer er artig, men også et viktig verktøy for hjernen våres i hverdagen når vi skal bedømme andre mennesker eller situasjoner og ta raske avgjørelser. Såkalte fordommer er oftest basert på virkeligheten/erfaringer og ikke noe man bare skal feie vekk under teppet som uvitenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Fredrik skrev:

Jeg har selv opplevd at eiendomsmeglere bevisst parkerer f.eks den dyre BMW'en langt ned i gaten når de er på visninger nettopp for å unngå at folk får et bestemt inntrykk av dem.

I Norge vil jeg påstå det fungerer motsatt. Om megleren ikke kjører noe "ekstraordinært" er han ikke særlig vellykket. :D

Husker fra en eller annen oppussings-reality på TV2 når de skulle møte meglerne som skulle selge leilighetene de hadde pusset opp "Han kjører Porsche Cayenne, han må jo være god". :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en det originale skiltet liggende hjemme? -Fungerer altså det personlige skiltet kun som et "cover" med f.eks DP95673 usynlig i "bakgrunnen"? Eller finnes ikke det "originale" skiltet lengre? 

Er altså Lawyer @Walkabout's 520d sitt DNA på norske veier nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Peak skrev:

Har en det originale skiltet liggende hjemme? -Fungerer altså det personlige skiltet kun som et "cover" med f.eks DP95673 usynlig i "bakgrunnen"? Eller finnes ikke det "originale" skiltet lengre? 

Er altså Lawyer @Walkabout's 520d sitt DNA på norske veier nå?

Http://letmegooglethat.com/?q=Personlig+bilskilt 😄

Endret av macrorain
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Peak skrev:

Har en det originale skiltet liggende hjemme? -Fungerer altså det personlige skiltet kun som et "cover" med f.eks DP95673 usynlig i "bakgrunnen"? Eller finnes ikke det "originale" skiltet lengre? 

Er altså Lawyer @Walkabout's 520d sitt DNA på norske veier nå?

Man har det nok hjemme slik jeg tolker det, @Walkabout help me!

Det anbefales i følge statens vegvesen å sette på de "originale" før en utenlandstur med bilen, da de ikke er et godkjent kjennemerke i utlandet og du risikerer bot. Selv om Statens Vegvesen har sendt ut informasjon til diverse EU-land(husker ikke hvilke). LAWYER er ilag med PD47715 kjennemerket i Norge.

 

Screenshot_20170809-072652.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Marius2002 skrev:

Man har det nok hjemme slik jeg tolker det, @Walkabout help me!

Det anbefales i følge statens vegvesen å sette på de "originale" før en utenlandstur med bilen, da de ikke er et godkjent kjennemerke i utlandet og du risikerer bot. Selv om Statens Vegvesen har sendt ut informasjon til diverse EU-land(husker ikke hvilke). LAWYER er ilag med PD47715 kjennemerket i Norge.

 

Screenshot_20170809-072652.png

Wien-konvensjonen sier at internasjonale bilskilt må inneholde både tall og bokstaver - så for oss som har enten bare tall eller kun bokstaver, så anbefales det at vi setter på originalskiltene :) Jeg tviler imidlertid på at det er noe reelt problem i praksis, ettersom det personlige skiltet er linket opp mot det originale, slik at det er enkelt for myndighetene i andre land å identifisere bilen. Jeg kommer ikke til å bytte skilt hvis jeg skal til Danmark en tur, men har bare med meg det originale i bilen.

Så helt riktig @Marius2002, man beholder det originale skiltet i tillegg. Jeg har det alltid liggende baki bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...