Gå til innhold

Intervju bilselger


BimmerFan!
 Share

Anbefalte innlegg

Har hatt en stor drøm om å bli bilselger. Har nå vært heldig å vært på førstegangsintervju og kommet videre til andregangintervju. Stillingen er en juniorselger stilling. Har dere noen tips/råd å komme med? Hva kan en juniorselger forvente i lønn ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du bør legge litt vekt på hva du kan tilføre sjappa. Hva kan du bidra med? Er du praktisk anlagt? Hva ønsker du selv å oppnå med jobben(alle vil jo være i en konstant utvikling og å bli utfordret, ellers blir det jo veldig kjedelig)? Hvordan liker du å jobbe? 

Tenk over dine svake sider, men ikke overdriv :) Vær deg selv. Har selv vært igjennom en del intervjuer og fikk jobb selv som ingeniør etter endte studier da det var som trangest i markedet, så noe gjorde jeg vel riktig. Måtte takke nei til noen jobber til og med.

Når det gjelder lønn, drit i lønn, men du kan høre litt om hvordan det er lagt opp, er det bonusordninger? Provisjon med en lavere grunnlønn? Du bør ellers ikke nevne lønn, ta litt til takke med det du får. Du har jo gjort noen undersøkelser på forhånd hva det bør ligge på?
 

Appropos forberedelser.. Viktig viktig! Sett deg inn i bedriften, litt historie, deres verdier og visjoner osv. Det er faktisk litt viktig å vise at du har gjort din research. For du vil jo jobbe der, og da skal du vite mye om bedriften, det viser at du er interessert i å jobbe hos akkurat dem.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bilselger er nok det viktig å legge vekt på, blir nok mye håndtrykk om jobben blir din. Besøk en bilsjappe med samme "nivå" som den du søker til og kle deg nogenlunde likt på interjvju som selgerne gjør. Fast håndtrykk og se dem i øya og dra litt på smilebåndet.

En god CV må du ha, samt referanser om du har. Dette har du også med deg i papirform pent og strøkent i en mappe og på minnepenn. Du har sikkert sendt det inn, med søknaden, men de tar det i mot og det gir et visst inntrykk.
Husk å sperre offentlig facebook-profil og oppdater LinkedIn profilen.

Å søke jobb og sitte i en intervju-situasjon er ikke bare bare idag. Var nok litt mer avslappet før.

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kom videre til andregangsintervju må du jo ha gjort noe riktig på førstegangsintervjuet. Fortsett med det, så går det nok bra. 

Har hatt kontakt med en del bilselgere opp gjennom årene, og de jeg har endt opp med å handle hos har alle et par ting til felles:

  • Lytter til hva jeg er ute etter i en bil. Hva mitt behov er. Prøver ikke å prakke på meg noe annet. 
  • Lar seg ikke distrahere av andre ting når de snakker med kunden (meg). Står ikke å trykker på mobilen med en gang muligheten byr seg. 
  • Er ærlige om hva de vet og ikke vet om hver enkelt bil. De kan ikke vite absolutt alle detaljer kravstore kunder spør om, og da er det greit at de sier fra om det isteden for å finne på et svar. 
  • Fast håndtrykk og pen i tøyet :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎30‎.‎06‎.‎2017 at 21.30, FredrikE24 skrev:

Å søke jobb og sitte i en intervju-situasjon er ikke bare bare idag. Var nok litt mer avslappet før.

Ikke enig. Det er vel heller slik at yngre folk er mer narsissistisk enn sine foreldre med flere år på baken, og at de med hånda på hjertet mener de tilfører mer til livet og arbeidslivet enn sine foreldre og forfedre. Men slik har det vel vært i 2000 år?...Neverending story.

Bare fordi du velger å la sosiale media styre livet ditt betyr ikke det at alt var mer avslappet  før. Du burde nok heller fokusere på det som betyr noe i livet, roe ned hysteriet og ikke overtolke/undervurdere potensielle arbeidsgivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer selvsagt ann på hvilket arbeidsmarked man sikter seg inn på, men nettverksbygging er liksom greia for tiden, så har man ikke LinkedIn og viser seg frem som aktivt søkende med klare mål, kunnskap og egenskaper, så kommer man litt til kort. Det er hvertfall min erfaring på de stillingene jeg søkte på.
 

Man kan gjerne fokusere på det som betyr noe i livet, og for meg er det blant annet å ha en jobb jeg trives i. Så måtte jeg gjennom litt av hvert for å vinne frem og komme seirende ut av det tilslutt. Arbeidsmarkedet er knallhardt. På samtlige intervjuer var det godt trente HR-folk som gjorde intervjuet i tillegg til profesjonelle rekrutteringsfolk som tok deg gjennom en "mellomrunde" for å eventuelt sette deg opp til 2. gangsintervju. Man må tilpasse seg hvordan det har blitt og man må skille seg litt ut.

Jobber jeg har hatt tidligere har vært litt roligere, vær hyggelig, vis hva man kan, møt opp i tide og jobben var i boks.

 

Endret av FredrikE24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...