Gå til innhold

X5 3.0d - 2001 modell


 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe en 2001 modell X5 3.0d. Den er kjørt 255.000 km. Bilen skal stå i garasje og kanskje brukes en dag i uken, og ikke til hverdags-bruk. Etter å ha lest på nettet, kan det virke som om dette er en bil man ikke bør kjøpe grunnet problemer med girkassen? Jeg er en voksen eier, og har kun tenkt å bruke den som nevnt en dag i uken og en gang i året til å trekke campinvogn. Da blir det ikke snakk om europa-turne, men gjerne strekk på 20-30 mil.

Dersom denne bilen kjøres fint, er det da mulig å ha en sånn bil i noen år, eller ryker girkassen på alle disse bilene av den årgangen?

 

Med vennlig hilsen

Espen H. Haga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er fryktelig vanskelig å svare på alt avhenger av hvordan bilen har blitt kjørt og vedlikehold av den. Men selv da kan kassa rykke på disse.

Men du bør sjekke om den har fått flushet olje å kasse på ved 120k km og 240k km. Da jeg hadde E53, så jeg ble rådet  å flushe kassa for minst hver 120k km,  det skal hjelpe på driftsikkerheten betraktelig. Mange av disse har også fått byttet kasse i løpet av levetiden sin. 

Jeg mener ikke å gi råd i den ene eller andre retningen. Bare reflekterer litt for deg.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du kan bytte hver eneste foring og kule i understellet (og da mener jeg hver eneste) om ikke det allerede er gjort. Jeg liker heller ikke de uoriginal (billig) lyktene.

Jeg kjøpte meg e53 selv for en tid tilbake, og innfant meg bare med å restaurere bilen under. Skulle dette vært gjort på verksted snakker vi en kostnad på ca 100k. Dette var en bil med feit bunke med kvitteringer og service.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt vår 3,0i i snart 3år og 63000km. Bortsett fra motor og gir er bilene identiske. Som TRF er inne på, kan e53 bli svært dyre. Det vesentlige er hvor billig du klarer å gjøre vedlikeholdet. Hvis du ikke gjør som TRF og biter i det sure eple og bytter "alt" med en gang, kan jeg forsikre deg om at det alltid dukker opp noe. Enten en sensor i motoren, en foring som er gåen, vindusheis som slutter å funke, døråpner som slutter å virke..

Selv er jeg under 30øre/km inkludert to EU-kontroller, men det kunne lett vært det dobbelte. Jeg regner meg for å ha vært heldig ved at det ikke har blitt fler feil. Og da skaffer jeg delene så billig som mulig, og skrur alt selv. Hvis jeg skulle satt bilen på verksted for alt, ville nok regningen hittil ha vært minst 1kr/km. Utbedring av rust har jeg holdt utenfor.

Vedlikeholdskostnadene må som du forstår, sees i sammenheng med hvor mye bilen blir brukt.

Det er en temmelig grei bil å dra henger med, men det er tunge biler som drikker godt på småkjøring eller hvis du drar på.

For oss som skrur selv, syns jeg det er noe av det bedre man kan kjøpe for under 100k, når mine preferanser blir lagt til grunn. Det er overhodet ingen traktor som feks Pajero og andre større firehjulstrekkere er, selvom høyden merkes.

Vær oppmerksom på at en del av bilene har, eller er angrepet av rust i de nedre delene av dørene på innsiden, inkludert bagasjeluken. Løfter du opp den "klaffen" når bakluken er lagt ned, ser du som regel rust.

Dessuten er det en del ting som er greit å få gjort med den dieselmotoren som forebygging, som fjerning av swirlflaps, er osv. Men når det er gjort, er det en av bmw's beste motorer.

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og takk for mange gode svar!

Heldigvis har jeg en svoger som jobber hos Jaeger, og han jobber utelukkende med BMW. Jeg kan selvsagt ikke bero meg på at han skal hjelpe meg med å skru på alt siden han også er en familiefar osv. Men det skader ikke å ha ham. Han har tatt alle servicer på min kone sin 525, og er knallgod.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, espen.haga skrev:

Her er bilen jeg ser på: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=99348540

Noen tanker?

NB! Den skal kjøres en dag i uken og svært sporadisk med vogn - men der bruker vi primært 525xd 2009 modell, som min kone har. Den stoler jeg på 100%.

Det ser ut som det er den med den minste motoren som ble levert. Kanskje noe å tenke på når du skal primært bruke den til vogn? Jeg hadde 3.0i (227hp), hadde ingen problemer med drag av båt (ca. 1000kg). Men kanskje noen med erfaring fra 3.0d kan si noe om dette?

Tror jeg betalte 8k for flushe kassa. Og da var det primært oljen som var dyrt, hvis jeg husker riktig. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,0i bruker og 20-30% mer på milen, og gjerne enda mer med tungt lass. Med dagens forskjell på bensin og diesel utgjør det ganske mye penger med en vesentlig kjørelengde. Jeg ville valgt (og vurderer og bytte til) diesel, dog har den større sannsynlighet for dyre reperasjoner (egr, swirlflaps, girkassen er svakere, turbo)

Angående Flushing postet jeg en skjermdump i tulletråden for noen dager siden om et meca verksted i sør-odal som flushet hvilken som helst kasse for 3500. Greit å få med seg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne bilen har ifølge realoem.com ikke flaps, http://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=FA71-EUR-10-2001-E53-BMW-X5_30d  

Den har også 390 kassen som er nyere og sannsynligvis noe bedre enn 360 kassen.  

Hvis kassen har den kjente feilen med lockup solenoid som lekker så skal dette merkes ved at girkasse glipper/slurer ved pådrag og aldri går skikkelig i lockup.  Hvis disse symptomene kommer må bil stoppes og feil repareres umiddelbart for å unngå totalhavari.  Hvis en fortsetter å kjøre med slipp vil etter hvert metallspon fra en ødelagt converter tette filter med påfølgende manglende oljetrykk og etter hvert totalhavari.  Blir det reparert umiddelbart kan en slippe unna med en ny solenoid og gjerne ny olje. 

Disse girkassene er absolutt ikke svake men de har en feil som kan oppstå som etter hvert kan bli dyr. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...